#86 Temperament

Mijn naam is Sanguina en wel hierom: De naam die mijn ouders mij gaven, was een rijmobject, een ware hel van del tot lellebel. Toen ik zestien werd, transformeerde ik tot Sanguina. Ik deed mijn nieuwe naam eer aan: ik leefde warmbloedig, verslond het mannelijk deel van de bevolking, feestte en beestte om uiteindelijk te trouwen met Flegma. Zijn naam zegt het al: de kalmte zelve, een sterke schouder om op te rusten. Hij wist mijn ware naam, want "voor wie ik liefheb wil ik heten". Flegma was mijn thuishaven. Hij hield van bankzitten. Na verloop van jaren groeide zijn lichaam uit tot driekwart van de bank. Mijn bloed kroop waar het niet gaan kon en op een gegeven moment liet ik hem uit mijn huis takelen en bleef alleen achter. Zwartgalligheid lag op de loer en ik dacht eraan mijn naam te veranderen in Cholera, maar vond dit te veel moeite. Er volgden jaren van groot chagrijn, want ik miste mijn ouwe, trouwe Flegma. Het was te laat voor spijt: hij had inmiddels een andere bank gevonden. Mijn nieuwe naam is Melancholica. Dat kon je natuurlijk zien aankomen. Geraniums, liefst roze, zijn mijn lievelingsbloemen. Uren kan ik ernaar kijken. Ik droom weg en zie mijn leven aan me voorbijtrekken. Vrienden of familie heb ik niet meer. Ik wacht op mijn laatste vriend die me zal meevoeren naar onbekende verten.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor he positieve reactie, Angelieke, Mili, wat leuk, dat je zo enthousiast bent. 'Transformeren tot' kan volgens mij ook. Ik kijk het nog even na. Te veel pas ik aan Tja: :-) Bedankt!
17 maart 2016 - 20:00

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Van een roerig verleden naar een heden vol verwachting. Goed gedaan. Steeds dat verlangen en dan er achter komen dat het dat toch niet is. Temperamentvol inderdaad. En nog even Neeltje Maria Min aanraken, doet me deugd. Je hebt namen als metafoor gebruikt voor gemoedstoestanden en dat vind ik een slimme zet. gr. Julia
18 maart 2016 - 21:05

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard, bedankt voor je reactie! @Marietje, ik heb gespeeld met de vier temperamenten en deze verwerkt in namen en gebeurtenissen @Elyse, het was inderdaad fijn om weer even de vrijheid te hebben het beginwoord te bedenken. Dank je wel voor je mooie compliment.
20 maart 2016 - 18:47

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En nog even Neeltje Maria Min aanraken, doet me deugd. Je hebt namen als metafoor gebruikt voor gemoedstoestanden en dat vind ik een slimme zet. gr. Julia
@SchrijfcoachJulia, dank voor je reactie. Het was een fijne opdracht om te doen. Ik kon het inderdaad niet laten om even naar Neeltje Maria Min te verwijzen. En de laatste opmerking: het is precies zoals ik het bedoelde.
20 maart 2016 - 18:51