Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#79A Het dorp waar ik geboren ben - Herschrijf in #18

Ik loop langs huizen op de plek waar ik iglo´s bouwde, kievitseieren raapte en leerde schaatsen op Friese doorlopers. De mensen die er wonen ken ik niet. Mijn voetstappen klinken zachter sinds de straatstenen door asfalt zijn vervangen. Ik steek de weg over en herken de plek waar ik tomaten uit de groentekar heb gejat toen ik nog niet wist wat stelen is. Mijn spaarpot, hoewel nat van kindertranen, sneuvelde. De groenteman kreeg het geld voor zijn waar. In het weiland, achter ons huis, werd een koe geraakt door de bliksem. Werd ik daardoor bang voor onweer? Of kwam dat door de spookverhalen van Tjits van Siem? Het huis van mijn oom en tante, verderop in de straat, is gesloopt en vervangen door een bungalow. De bakkerij ernaast is verdwenen net als de kruidenierszaak op de hoek. Ik vervolg mijn weg langs de openbare school, die later fungeerde als dorpshuis waar we chocolademelk en kerstkransjes kregen en die een jaar of vijftien geleden afgebroken werd. De lege plek dient, op de groei aangelegd, als parkeerplaats voor een handvol auto's. Ik loop door het hek, langs de namen van oorlogsslachtoffers, waaronder die van mijn oom; mijn vader ligt hier al zo´n vijfentwintig jaar. Zijn graf verzakt, de steen staat scheef. We leven hier behoorlijk beneden het Amsterdams Peil. Het kampje waar we indiaantje speelden heet nu sportveld en heeft toiletten, geen plank meer met een tochtig gat erin. Mijn weg voert verder, langs de overwoekerde lagere School met den Bijbel; hier maakte de duivel zijn entree en daarmee de angst. Het schoolplein lijkt gekrompen. Een stukje verderop ligt mijn rode rubberlaarsje begraven. Vastgezogen in het zand, onderin de sloot waarin ik bijna verdronk onder het toeziend oog van twee vriendinnetjes die gierden van de lach. Ik leerde dat woede kracht geeft om te overleven. De sloot werd naderhand gedempt. Later plukten we samen pinksterbloemen die we verkochten en mijn moeder breide een Noorse trui. De winters waren echt, net als de zomers. Ons huis is verkocht. Net liep ik over de kale planken. Nu heb ik mijn bestemming bereikt. Ik lever de sleutel af en kijk nog één keer achterom naar de mooiste plek op aarde.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Het verhaal is duidelijk - de titel laat ook niets te raden over. Het is wat veel: stelen vd groente, de koe en de bliksem, het gesloopte huis, het verzakte graf, de entree vd duivel, het rode laarsje enz. Daardoor wordt het eerder een opsomming dan een (her)beleving. Probeer voor dit soort verhalen een selectie te maken. De entree vd duivel en het rode laarsje vormen al een mooi duo voor een verhaal ;) Dingetje: 'het Amsterdams Peil.' - het Normaal Amsterdams Peil. Je kunt gewoon NAP schrijven - de lezer die niet weet wat dat is, zoekt het maar op :).

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina. Stel je hebt een copieuze maaltijd genoten. Alles in overvloed, perfect van smaak. Je kan niet meer. Dan komt de gastvrouw met een slagroomtaart. Daar ben je normaal verzot op ... Dat is het gevoel dat ik zo ongeveer kreeg bij het lezen van je verhaal. Een overprikkeling. de indrukken worden een mengelmoes, beklijven niet. Ze voelen erbij gesleept: voorbeelden als doel op zichzelf en niet ondersteunend voor het punt dat je wilt maken. Suggestie: herschrijf het en gebruik 60% van de woorden maximaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beeldend en daarom duidelijk geschreven verhaal. :thumbsup: Eens met de vorige twee reacties dat het door de hoeveelheid een te zwaar verhaal wordt. Bij de plank met het gat erin, stelde ik mezelf de vraag wanneer dit dan was en hoe oud de HP nu wel niet moest zijn. Klopt dit met de feiten/ herinneringen die je omschrijft? :confused: Welke bestemming heeft de HP bereikt? Levert degene de sleutel in bij het makelaarskantoor? Waar kijkt ze dan naar achterom: het ouderlijk huis, het dorpsplein, de woonplaats, het gehele net omschreven gebied? Mooie details gebruikt die een tijdsbeeld meegeven. :nod:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Het verhaal is duidelijk - de titel laat ook niets te raden over. Het is wat veel: stelen vd groente, de koe en de bliksem, het gesloopte huis, het verzakte graf, de entree vd duivel, het rode laarsje enz. Daardoor wordt het eerder een opsomming dan een (her)beleving. Probeer voor dit soort verhalen een selectie te maken. De entree vd duivel en het rode laarsje vormen al een mooi duo voor een verhaal ;) Dingetje: 'het Amsterdams Peil.' - het Normaal Amsterdams Peil. Je kunt gewoon NAP schrijven - de lezer die niet weet wat dat is, zoekt het maar op :).
Janp, Het verhaaltje is een autobiografie. Wat voor jou, als lezer, een opsomming lijkt was voor mij tijdens het schrijven echt een herbeleving. En ik heb al zeker de helft geschrapt ;). Voor mij hoeft een autobiografie niet beslist iets te raden over te laten. Maar goed, voor de lezer mag het dus iets minder begrijp ik :) . Het Amsterdams Peil is een "grapje". Noorderlingen werden in mijn jeugd door Westerlingen nog wel eens aangezien voor dom. En nog. Waar de zachte "g" wordt bejubeld, wordt de harde nog altijd bespot. Zij beseffen niet dat hun Steenkolenengels vaak beroerder klinkt dan het Nederlands van bijvoorbeeld een Fries :D. Ik weet niet of het schrijven van NAP hetzelfde effect heeft, maar misschien heb je gelijk. Bedankt voor het lezen en voor je adviezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina. Stel je hebt een copieuze maaltijd genoten. Alles in overvloed, perfect van smaak. Je kan niet meer. Dan komt de gastvrouw met een slagroomtaart. Daar ben je normaal verzot op ... Dat is het gevoel dat ik zo ongeveer kreeg bij het lezen van je verhaal. Een overprikkeling. de indrukken worden een mengelmoes, beklijven niet. Ze voelen erbij gesleept: voorbeelden als doel op zichzelf en niet ondersteunend voor het punt dat je wilt maken. Suggestie: herschrijf het en gebruik 60% van de woorden maximaal.
Leonardo, Allereerst bedankt dat je deze opdracht voor ons hebt bedacht! Ik vind het een fijne opdracht die ook mooi past bij deze tijd van het jaar. Wat je opmerkingen betreft, begrijp ik wat je bedoelt. Ik vind het zonde om hierin te schrappen. Ik heb al zoveel weggelaten ;). Toch ga ik je suggestie opvolgen omdat ik weet dat ik daar van leer. Bedankt voor het lezen en reageren.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de plank met het gat erin, stelde ik mezelf de vraag wanneer dit dan was en hoe oud de HP nu wel niet moest zijn. Klopt dit met de feiten/ herinneringen die je omschrijft? :confused:
Oud. Stokoud. Maar wel jong van hart (en geest). En ja, dit klopt. Wanneer ik mijn ogen sluit voel ik de wind lang mijn billen strijken. Mijn geheugen vertelt me dat die wind altijd koud was ;) . Hp heeft de volwassenheid bereikt (tenminste dat denkt ze, soms). Ze levert de sleutel symbolisch bij de makelaar in, ja. Ze krijgt hem nooit weer terug. Ze kijkt achterom naar hetgeen voorbij is. Het dorp, de kar die ratelt op de keien en al die andere dingen die Wim Sonneveld zo mooi heeft bezongen. Bedankt voor het lezen en je mooie reactie Marietje.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, je schreef:
Janp, Het verhaaltje is een autobiografie. Wat voor jou, als lezer, een opsomming lijkt was voor mij tijdens het schrijven echt een herbeleving
Autobiografisch schrijven lijkt eenvoudig, immers je hoeft niets te verzinnen en wat er niet staat zit wel in jouw hoofd. Jij bent na een paar zinnen al aan het herbeleven want je kent het hele verhaal, maar ik - de lezer - sta blanco tegenover jouw herinneringen. Ik moet het doen met:
Een stukje verderop ligt mijn rode rubberlaarsje begraven. Vastgezogen in het zand, onderin de sloot waarin ik bijna verdronk onder het toeziend oog van twee vriendinnetjes die gierden van de lach.
stukje verderop? waar? denk ik dan. is er drijfzand onderin de sloot? vreemd - de sloot achter ons huis was heel anders. bijna verdronk? en vriendinnetjes die lachen (?) enz. Noot: schrijf van elke gebeurtenis het hele verhaal. Je hoeft dus niet te schrappen :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, met aandacht je verhaal en de reacties gelezen. Het is voor mij ook te overdadig. Met alle respect voor de autobiografie: ik raak de weg kwijt omdat ik te veel informatie moet opnemen in een relatief korte tekst. Succes met je herschrijf mocht je hiertoe overgaan.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Later plukten we samen pinksterbloemen die we verkochten en mijn moeder breide een Noorse trui.
Mooie zin. Twee dingen die (bijna) niets met elkaar te maken hebben, maar samen zeggen ze iets over jou.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Autobiografisch schrijven is ongeveer het moeilijkste wat er is. De reden is dat ieder beeld, iedere zin, een emotie impliceert voor de schrijver, maar dat de lezer, zonder die context, het moet doen met de tekst. Het is daarom niet eenvoudig, zo niet onmogelijk, je in te leven in de lezer.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, met aandacht je verhaal en de reacties gelezen. Het is voor mij ook te overdadig. Met alle respect voor de autobiografie: ik raak de weg kwijt omdat ik te veel informatie moet opnemen in een relatief korte tekst. Succes met je herschrijf mocht je hiertoe overgaan.
Mili, bedankt voor je aandacht, het respect en de wens (ik had even het gevoel afgewezen te worden naar aanleiding van een sollicitatie ;) ).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Later plukten we samen pinksterbloemen die we verkochten en mijn moeder breide een Noorse trui.
Mooie zin. Twee dingen die (bijna) niets met elkaar te maken hebben, maar samen zeggen ze iets over jou.
Dankjewel gs :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Autobiografisch schrijven is ongeveer het moeilijkste wat er is. De reden is dat ieder beeld, iedere zin, een emotie impliceert voor de schrijver, maar dat de lezer, zonder die context, het moet doen met de tekst. Het is daarom niet eenvoudig, zo niet onmogelijk, je in te leven in de lezer.
Misschien helpt het nu ik meer afstand kan nemen. Ik ga je eerdere suggestie om nog eens 40% te schrappen opvolgen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard dacht ik aan Sonneveld; is het de muziek of de algemenere aard van de herinneringen die maakt dat zijn opsomming wel zo velen raakt? Grappig genoeg werkte voor mij jouw bizarre opsomming wel; de schijnbaar willekeurige ocergangen zoals van spaarpot naar getroffen koe, de vanzelfsprekendheid van een hek naar een begraafplaats op een plek waar de tekst dat helemaal niet rechtvaardigd -bij tweede lezing leken ze me resultaat van driftig schrapwerk en slordig schrijven, maar bij eerste lezing voelde ik me werkelijk overrompeld door de herinneringen die bij elke stap opborrelden, zoals ze dat in werkelijkheid doen: niet netjes afgewogen en uitgemeten, maar waarlijk ervaren - dat was mijn eerste lezing, het raakte mij juist door de chaos.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een kort verhaal zijn je herinneringen inderdaad overdadig opgesomd. Ik heb er wel van genoten omdat ze zo herkenbaar zijn. Enkele opmerkingen. ‘langs huizen op de plek waar ik iglo´s bouwde’ .>> bouwde je voor elk van die huizen een iglo? ‘heb gejat’ >> jatte Je kunt je weg niet vervolgen langs een school die al vijftien jaar geleden werd afgebroken. Speelden de meisjes bij jullie indiaantje? Met pijl en boog? Bij ons, in het land van de zachte ‘g’, waren dat jongenszaken en speelden de meisjes in die tijd met poppen in een dito wagen. De pinksterbloemen en de Noorse trui in één zin vind ik vreemd. Maar bovenal: graag gelezen. Op zo’n houtenplank-wc heb ik bij mijn opa ook nog gezeten.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard dacht ik aan Sonneveld; is het de muziek of de algemenere aard van de herinneringen die maakt dat zijn opsomming wel zo velen raakt? Grappig genoeg werkte voor mij jouw bizarre opsomming wel; de schijnbaar willekeurige ocergangen zoals van spaarpot naar getroffen koe, de vanzelfsprekendheid van een hek naar een begraafplaats op een plek waar de tekst dat helemaal niet rechtvaardigd -bij tweede lezing leken ze me resultaat van driftig schrapwerk en slordig schrijven, maar bij eerste lezing voelde ik me werkelijk overrompeld door de herinneringen die bij elke stap opborrelden, zoals ze dat in werkelijkheid doen: niet netjes afgewogen en uitgemeten, maar waarlijk ervaren - dat was mijn eerste lezing, het raakte mij juist door de chaos.
Schrijvenmaar, het zijn inderdaad willekeurige herinneringen. Ik kreeg er bij deze opdracht zoveel dat ik uiteindelijk een selectie heb gemaakt. Daarna heb ik geprobeerd daar een geloofwaardige volgorde in aan te brengen. Ik begrijp uit de reacties dat het nog steeds teveel informatie is voor de lezer. Hieronder plaats ik daarom een ingekorte versie met daarin een aantal kleine aanpassingen. Ik hoop dat daar nog nieuwe feedback op komt. Voor nu bedankt voor het lezen en voor je reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een kort verhaal zijn je herinneringen inderdaad overdadig opgesomd. Ik heb er wel van genoten omdat ze zo herkenbaar zijn. Enkele opmerkingen. ‘langs huizen op de plek waar ik iglo´s bouwde’ .>> bouwde je voor elk van die huizen een iglo? ‘heb gejat’ >> jatte Je kunt je weg niet vervolgen langs een school die al vijftien jaar geleden werd afgebroken. Speelden de meisjes bij jullie indiaantje? Met pijl en boog? Bij ons, in het land van de zachte ‘g’, waren dat jongenszaken en speelden de meisjes in die tijd met poppen in een dito wagen. De pinksterbloemen en de Noorse trui in één zin vind ik vreemd. Maar bovenal: graag gelezen. Op zo’n houtenplank-wc heb ik bij mijn opa ook nog gezeten.
Dolle Dos uit het land van de zachte "g", fijn dat je er van genoten hebt vanwege de herkenning :) . Over die iglo´s: waar nu huizen staan was vroeger een weiland met slootjes. Ik bouwde iedere winter een iglo. En het was altijd écht zomer en écht winter. Toch? Vroeger? ;) "Heb gejat" is vtt; "jatte" is ovt - ik schrijf op gevoel en dan voelt "heb gejat" voor mij logischer - intussen heb ik het opgezocht. Vtt gebruik je ingeval van een incidentele gebeurtenis en ovt ingeval van een gewoonte (onbeperkte duur). Het jatten van tomaten is in mijn geval een incidentele gebeurtenis. (Weer wat geleerd.) De zin met "langs een school" had inderdaad met het parkeerplaats moeten beginnen en ik had daarna pas de school moeten benoemen. Ik heb dit gedeelte er in de herschrijf uitgelaten maar je opmerking is terecht. Wij, wij in het noorden :D, speelden met elkaar; jongens en meisjes samen. Of nou ja, sommige meisjes waren echte meisjes, die deden dat niet - ik was meer een jongensmeisje dat voetbalde en indiaantje speelde. Ik wilde trouwens bij het circus en uiteindelijk is dat ook gelukt. Ik werd een uitstekend koorddanseres en hing voortdurend de clown uit. De pinksterbloem en de Noorse trui staan voor het altijd zomerse en winterse gevoel. En tot slot: bedankt voor je uitsmijter ;) .

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
# 79A Herschrijf #79A Het dorp waar ik geboren ben Ik loop in de schaduw langs huizen waar ik iglo´s bouwde, kievitseieren raapte en leerde schaatsen op Friese doorlopers, tot aan het huis waar ik geboren ben. In onze straat heb ik tomaten uit de groentekar gejat toen ik nog niet wist wat stelen is. Mijn neef en ik spuugden ze kokhalzend uit in de greppel achter ons huis - het waren geen appels, wij voelden ons bekocht. De inhoud van mijn spaarpot werd gebruikt als leergeld. Aan de overkant van de weg ligt mijn rode rubberlaarsje begraven. Het streng verboden, houten bruggetje zonder leuningen was glad. Ik voel hoe het koude water me omsloot, de druk ervan en de zuiging van het zand; mijn vriendinnetjes staan als slappe poppen op de oever, gierend van het lachen. De uitbrander bleef uit. Mijn ouders hadden visite, die dag. Later plukten we samen pinksterbloemen die we verkochten en mijn moeder breide een Noorse trui. De sloot werd mettertijd gedempt. Halverwege de straat struin ik door het hek, langs de namen van oorlogsslachtoffers, waaronder die van mijn oom; mijn vader ligt hier in het midden met naast hem nog een lege extra plek. Zijn graf verzakt, de steen staat scheef. We leven hier behoorlijk beneden het NAP. Het kampje waar we indiaantje speelden, ligt naast het hof en heet nu sportveld. Er staan toiletgebouwen met een dames- en heren wc, geen plank meer met een tochtig gat erin. Aan het einde van de straat staat de lagere School met den Bijbel, geheel overwoekerd; hier maakte de duivel zijn entree. Het schoolplein lijkt te zijn gekrompen, net als het dorp ondanks de nieuwbouwwijk. Ons huis is verkocht. Net liep ik over kale planken. Ik lever de sleutel af en kijk als laatste achterom.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraagje: Kan ik nu wel schrijven "In het slootje aan de overkant..." of moet dit nu "In het gedempte slootje aan de overkant..." worden? Dit naar aanleiding van de opmerking van Dos in #15. Dat zou betekenen dat ik de test dat het slootje later gedempt wordt moet schrappen, waarna die pinksterbloemen er ineens een beetje raar bij hangen. Schrijven is leuk, herschrijven vind ik een hele (maar wel leerzame) klus ;). Google vaart er ook wel bij.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina #19 Ik zou een nieuwe alinea beginnen en iets schrijven als: In de greppel aan de overkant, wat toen een slootje was, etc. (Nw alinea focust op op de sloot en maakt duidelijk dat het vervolg een flashback is). Ik zou overigens minder verkleinwoorden gebruiken (spaarpotje, laarsje, bruggetje, etc). Juist in spaarzaam gebruik krijgen verkleinwoorden kracht. Het wordt anders ras een womag-verhaal. Tenzij je dat wilt, natuurlijk.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste verhaal is inderdaad wat veel, maar er zit meer gevoel in. In de herschrijf mis ik dat. Ik heb het graag gelezen. Wij hadden als eerste van de straat een echt toilet, binnen :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina #19 Ik zou een nieuwe alinea beginnen en iets schrijven als: In de greppel aan de overkant, wat toen een slootje was, etc. (Nw alinea focust op op de sloot en maakt duidelijk dat het vervolg een flashback is). Ik zou overigens minder verkleinwoorden gebruiken (spaarpotje, laarsje, bruggetje, etc). Juist in spaarzaam gebruik krijgen verkleinwoorden kracht. Het wordt anders ras een womag-verhaal. Tenzij je dat wilt, natuurlijk.
Leonardo, bedankt voor het lezen van de herschrijf en voor je reactie daarop. Ik heb beide "problemen" opgelost. Maar... nu heb ik een nieuw probleem: wat is een womag-verhaal? Google vertelt iets over een bedrijf met natuursteen en kan mij niet verder helpen :) .

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het eerste verhaal is inderdaad wat veel, maar er zit meer gevoel in. In de herschrijf mis ik dat. Ik heb het graag gelezen. Wij hadden als eerste van de straat een echt toilet, binnen :)
Meta, dankjewel voor het lezen van beide versies en natuurlijk ook voor je reactie. Het blijft schipperen wanneer je een beperkt aantal woorden tot je beschikking hebt :) Ook jij weet dus hoe het voelt, zo'n tochtig gat onder je gat ;)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar... nu heb ik een nieuw probleem: wat is een womag-verhaal? Google vertelt iets over een bedrijf met natuursteen en kan mij niet verder helpen :) .
Womag = Women Magazine.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, voor mijn geboorte kreeg ons huis al een aanbouw. Maar het was natuurlijk hoogst interessant om bij vriendjes en vriendinnetjes op de 'plee' te gaan. Dus wat dat betreft ken ik het 'gevoel' ;) Wat ik me nog goed herinner was de strontkar die eens per week kwam. (Is het nog maar vijftig jaar geleden? Je kunt je er niets meer bij voorstellen nu.) Er kwam overigs ook iedere week 'de schillenboer,' dus wat dat betreft deden we al vroeg aan afvalscheiding. Leuk wat zo'n opdracht allemaal naar boven haalt :)