Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79a - Afscheid

Afscheid Een vierkant blok steen. Appartementen. Nieuw volk, zij kennen het dorp niet, het dorp kent hen niet. Vroeger was hier de school. Juf Tjalling, meester van der Wiel. Ze zat bij mijn zus in de klas, ze speelde regelmatig bij ons thuis. De 152e stoeptegel vanaf de straathoek, het zesde huis. Op die steen strikte ik altijd mijn veters, terwijl ik door het raam naar binnen keek. Haar moeder woont er nog, ze zal me wel gaan missen. De tuin is nu betegeld, het onderhoud werd te zwaar voor haar. Er staat nog steeds een bankje. Aan de overkant de ‘nieuwe’ basisschool. Vroeger stond er de MAVO. Ik ging in de stad op school, fietste altijd samen met Wim naar huis. Middagen lang gepraat, bij hem, bij mij, in het dorp. En als we het laatste uur vrij hadden en het niet regende, op dat bankje. Hij heeft me nooit gevraagd waarom. Nu verkopen ze er Turkse pizza’s, destijds was het een snackbar. Op woensdagavonden, na dansles, ging ze er altijd met twee vriendinnen een patatje halen. Op zo’n woensdagavond stapte ik over mijn schaduw heen: “heb jij niet bij mijn zus in de klas gezeten?” Ze moest lachen, natuurlijk wist ze wie ik was, en ze wist donders goed dat ik wist wie zij was. Jarenlang als ze van school naar huis liep, met één oog kijken of er iemand op dat bankje zat. Zo vaak door haar raam gegluurd of die jongen zijn veters weer ging strikken. En ze speelde altijd liever bij mijn zus, dan dat ze mijn zus bij haar liet spelen. Er volgden achtentwintig gelukkige jaren. Daarna het plotse afscheid. Mijn afscheid duurde langer, vandaag is het klaar.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Sfeervol met prachtige details - de stoeptegel, het bankje. Mooi ingehouden geschreven. Een moment van contemplatie.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs Eens met @janp. De weemoed is voelbaar. Details geven het geloofwaardigheid. Twee zaken vielen me op: - Je breit nogal wat hoofdzinnen aan elkaar met een komma. Dat is verdedigbaar wanneer je als schrijver het leestempo hoog wilt houden. (Een punt geeft een (relatief) lange rustpauze; een puntkomma een iets kortere en een komma de kortste). In de context van dit verhaal vind ik een laag tempo logischer: dat werkt ondersteunend voor de weemoed die je wilt overbrengen. Ik zou derhalve die komma's heroverwegen (veranderen in een punt of (in enkele gevallen) een puntkomma. - In de een na laatste alinea (Jarenlang ...) verandert het perspectief naar de 'ze'. Ik haakte om die reden. In verbinding met de laatste zin kan het wel, omdat het logischerwijs te verwachten is dat de vrouw dat tegenover haar echtgenoot heeft ontboezemd.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, maar ik kreeg pas na vier keer lezen helder dat het toch vanuit 1 hij-persoon was geschreven. In de eerste alinea zijn de flarden van de omgeving voor mij als lezer te mistig waar de HP zich bevindt en wie de 'zij - nieuw volk' zijn. :confused: De laatste alinea lees ik dat de twee 28 gelukkige jaren hadden en zij toen plotseling vertrok. Nu pas neemt hij afscheid. Klopt dit? En zo ja, hoelang heeft hij over het afscheid nemen gedaan en waarom zo lang? Idd mooie details gebruikt om de weemoed weer te geven. :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, prachtige complimenten, dankjewel. @Leonardo: punten, komma's en puntkomma's doe ik meestal op gevoel, nooit bewust gerealiseerd dat dat met leestempo te maken heeft. Dankjewel. @Marietje. Wauw, vier keer mijn verhaal gelezen! Wat ik in mijn hoofd had was een man die in zijn dorp tal van dierbare herinneringen heeft aan zijn vorig jaar overleden vrouw. De herinneringen maken het hem moeilijk om zijn verlies te verwerken, en hij besluit om te vertrekken. Hij maakt een laatste wandeling door zijn dorp. Naast herinneringen aan zijn vrouw, speelt ook dat het dorp veranderd is. In het dorp van zijn jeugd kende iedereen elkaar via 1 max. 2 tussenschakels en bestond het dorp uit elk-huis-is-anders-straten in het centrum en straten met rijtjeshuizen in de wijken eromheen. Nu wonen er mensen in het dorp die er nauwelijks binding mee hebben, in appartementencomplexen die er vroeger niet waren. In mijn eerste (niet-geplaatste) versie was mijn laatste alinea iets explicieter, misschien is dat beter?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gs, Ik vind het een mooi en lief verhaaltje. Tot de Turkse pizza's dacht ik dat hp een vrouw was. Vanaf de Tukse pizza's vond ik het wat moeizamer om te lezen. Pas bij "die jongen" begreep ik dat hp een man is :o . Het plotse afscheid en daarna het langere afscheid had ik wel goed begrepen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, er is al het nodige aan feedback gegeven waar ik achter sta. Resteert mij te zeggen dat je tekst een authentiek dorps gevoel losmaakt. De man is aandoenlijk.