Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht 79 Super moet het worden

Super moet het worden Alles onder controle” zeg ik tegen mezelf. Dit jaar komen er 9 mensen aan onze kerstdis zitten. Kerstavond is voor mijn gezin de enige avond in het jaar dat we als gezin bij elkaar komen. Het afgelopen jaar is een familielid ontvallen, wat goed en verdrietig is en eentje komt er waarschijnlijk blijvend bij, wat hoopvol stemt. “Wir haben es geschafft”. Alle lijstjes zijn afgevinkt en de tafel staat er schitterend gedekt bij. Zelfs de servetten zijn gestreken. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een gelukkig samenzijn. Het huis ziet er spik en span uit. De pannen staan te pruttelen. Er zijn nog enkele gerechten die een laatste handeling vereisen maar daar heb ik mijn redder in nood voor. Mijn liefhebbende echtgenoot blijft altijd koel en kent de finishing touch als geen ander. Wat wel een terugkomend thema is tussen mij en mijn lief is wordt het kunstlicht of kaarslicht. Gaan we voor helder licht en zien wat je eet of voor romantisch genieten. Ieder zit in zijn goede goed aan tafel. Plots wordt mijn blik getrokken door iets wat bungelt aan de rand van een spotje net boven een lekker geurende schaal. Mijn adem stokt in mijn keel. Het is een dood verschrompeld muizenlichaampje. Waarschijnlijk hangt het er al even en het moet ook nog even blijven hangen. Snel knip ik het grote licht uit, discussie gesloten . Behoedzaam schuif ik de schaal wat naar links. O jee, toch niet alles onder controle.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke wending met het muizenlichaampje, en om in de slotzin op de openingszin terug te komen maakt het verhaaltje mooi rond. Grappig ook hoe de verteller met de situatie omgaat. Een paar tips: - Verdeel je verhaal in alinea's, dat leest prettiger en zo kun je beter nadruk leggen. - Al lezend voelt het eigenlijk meer als de samenvatting van een verhaal dan het verhaal zelf. Is natuurlijk ook verdraaid lastig i.v.m. de woordlimiet ;-) Volgens het principe 'show don't tell' zou ik je adviseren om meer uit te beelden i.p.v. erover te vertellen. - Houd de focus van je verhaal in gedachten. Er worden veel woorden gebruikt voor het vertellen over de voorbereidingen, waarna er bijna geen tijd meer is voor waar het eigenlijk om gaat: de scène met de muis. Ik zou zeggen: minder overbodige context en gerichter toewerken naar de clou. Hopelijk kun je hier wat mee!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op dit forum! :) De clou is goed gevonden, juist verrassend omdat die een reden geeft om de jaarlijkse discussie te beëindigen. Eens met de opmerkingen van Ben A. Ik vraag me wel af hoe een muis daar komt te bundelen en vanwege de stank niet eerder werd opgemerkt. Een grote spin met dikke spinrag zou ik aannemelijker vinden. Geloof me een dode muis stinkt heel erg en een dikke spinrag aan de lamp boven de eettafel is een reden om te hopen dat de visite het niet ziet! ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi vanhoof en welkom hier. Een leuk en herkenbaar kersttafereeltje heb je geschreven. Ik ben het met Marietjes eens dat een spinrag in dit geval iets geloofwaardiger zou zijn. Kleine taalzeurtjes: ontvallen is wederkerig, dus "... is een familielid ons ontvallen..." Twee keer 'is' in de zin "Wat wel een terugkerend thema..." is grammaticaal misschien niet fout, maar ook niet nodig: "Wat wel een terugkomend thema is tussen mij en mijn lief: wordt het kunstlicht of kaarslicht?." of "Wat wel een terugkomend thema tussen mij en mijn lief is: wordt het kunstlicht of kaarslicht?."

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat ik al een paar reacties heb gekregen. Dit is de eerste maal dat ik met een wekelijkse schrijfopdracht mee doe.Nog een toelichting over het dode muizenlichaampje.Dat het muisje half uit het draai spotje hangt boven een tafel met een pan vol met eten is echt gebeurd.Het was niet met kerstmis..Boven de keuken van mijn schoonouders was het duivenhok beter gezegd een duivenkamer . Mijn schoonvader bedreef volgens zijn zeggen met de duiven topsport. Waarschijnlijk was het muisje veel eerder geelectroniseerd en pas later in de lamp terecht gekomen.Mijn schoonvader maakte tweemaal per dag het hok schoon. Jammer genoeg weer ik uit eigen ervaring hoe ontzettend een dode muis kan stinken.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Klein maar fijn tafereeltje. Misschien aan het einde meer een droogkomische wending?: Behoedzaam schuif ik de schaal wat naar links. O jee, toch niet alles onder controle. wordt: Behoedzaam schuif ik de schaal wat naar links. Zoals ik al zei, alles onder controle.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Geen knalfeest had ik een meer toepasselijke titel gevonden. Dan komt het woord knal er nog in voor. Leuk bedacht van de muis. We hadden jaren geleden een vreselijke gaslucht in huis. Het gasbedrijf gebeld. Voordat er een monteur kwam, heb ik de meterkast gauw schoongemaakt. Wat zie ik? Een dode muis. Dat was de oorzaak. De monteur kon geen lek vinden. Nee, die had ik al gevonden.