Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#78 Andere hulp

Een vrouw van middelbare leeftijd komt uit de menigte en loopt op de stuiptrekkende jongen af. ‘Ik heb de ambulance al gebeld,’ zeg ik tegen haar, wanneer ze bij zijn voeten gaat zitten. ‘Fijn,’ zegt ze. Haar heldere ogen kijken mij aan. Secondelang voel ik me op een onverklaarbare wijze bevrijd. En vraag mij af waarvan. Met een glimlach wendt ze haar gezicht af. Ze trekt de sportschoenen en sokken van de jongen uit. Hij oogt nog kwetsbaarder zo. Speeksel sijpelt uit zijn mondhoeken. Zijn blote voeten legt ze op haar schoot. ‘U moet van hem afblijven,’ roept een man. Andere mensen knikken. Er klinkt instemmend gemompel. Met gesloten ogen betast ze beide grote tenen. Op een bepaalde plek stopt ze, verstevigt haar greep, en drukt daarna haar duimen met korte tussenpozen in zijn huid. De bonte sjaal om haar schouders wappert in de waterkoude wind. ‘Ik ken haar,’ zegt een meisje tegen haar vriendje. ‘Ze is een beetje vreemd.’ Ik moet de neiging om voor de vrouw op te komen onderdrukken en pers mijn lippen op elkaar. De ongecontroleerde bewegingen verminderen. Zijn armen liggen nu stil langs het lichaam. Ik houd mijn adem in. De menigte verstomt. In een vloeiende beweging pakt ze zijn hielen en legt die in de kom van haar handen. Het geluid van een sirene verstoort de eenheid die ongemerkt is ontstaan. Zwaailichten kleuren de stoep spookachtig blauw. Ik sla mijn armen over elkaar. De jongen knippert met zijn ogen. Verschillende mensen maken ruimte. Het licht van de lantarenpalen reflecteert op de pakken van de broeders. Ik volg de blik van de jongen die bleekjes op zijn ellebogen steunt, en zie nog net de grijze stekeltjes van de vrouw tussen de mensenmassa door. Dan verdwijnt ze in de schemering.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah ja. De dorpshippie die raar is maar wel degelijk iets kan. Ik vind dit een aangenaam geschreven verhaal en zie het duidelijk voor me. Niets op aan te merken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet de neiging om voor de vrouw op te komen onderdrukken en pers mijn lippen op elkaar.
Waarom je hier 'moet' schrijft is me niet duidelijk, maar verder heel mooi geschreven. Je schetst een beeld, een momentopname, heel duidelijk.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke, dankje voor je reactie. Fijn om te horen :) @Dana, ik heb de zin nog eens kritisch bekeken. Ik onderdruk de neiging om voor de vrouw... klinkt beter ;) Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dana, ik heb de zin nog eens kritisch bekeken. Ik onderdruk de neiging om voor de vrouw... klinkt beter ;)
Veel beter :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi de alternatieve wetenschap in een positief daglicht gezet. Het verhaal leest vlot, beeldend geschreven. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
U moet van hem afblijven.....instemmend gemompel... Ze heeft gelijk dat ze deze mensen negeert wanneer ze zo zeker is van zichzelf Fijn geschreven!

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie verstilde scène. Korte zinnen geven verhalen al snel een poëtische lading, maar probeer de zinslengte wel meer af te wisselen. De korte zinnen met nauwelijks komma's geven het verhaal een 'tak-tak-tak'-gevoel en dat leest niet optimaal. Verder zou wat mij betreft aan het einde iets duidelijker kunnen worden wat de vrouw 'bereikt' heeft. De jongen knippert met zijn ogen, maar is hij ook echt bijgekomen? Is de ambulance niet meer nodig? Wat is het resultaat van de alternatieve aanpak? Dan nog dit: "Secondelang voel ik me op een onverklaarbare wijze bevrijd. En vraag mij af waarvan." Met zo'n statement aan het begin verwacht ik dat dit terugkomt of verklaard wordt verderop, maar dat gebeurt niet (of mis ik iets?). Hopelijk heb je hier wat aan!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nav Ben: Voor mij is het fijne juist dat dit niet blijkt; heeft de vrouw iets bereikt? wellicht juist niet meer dan het bevrijde gevoel van de hp, maar dat is ook iets waard Ik houd er niet van wanneer mij verteld wordt dat ik in alternatieve geneeswijzen moet geloven (alternatieve wetenschap zoals Marietje zegt, bestaat al helemaal niet natuurlijk, dat is kenmerk van wetenschap, dat het op wetenschappelijke wijze geschiedt). De combinatie van opluchting, onbegrip maar toch openstaan van de hp, zorgt dat ik opensta voor dit verhaal, zonder dat ik per se hoef te geloven dat de dame daadwerkelijk iets heeft toegevoegd aan de situatie - wie zegt dat hij niet op hetzelfde moment geknipperd had zonder haar gefriemel? Maakt niet uit, want het voelt goed, omdat het voor de hp goed voelt, en we hoeven het niet te begrijpen, omdat de hp dat ook niet doet.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
. De combinatie van opluchting, onbegrip maar toch openstaan van de hp, zorgt dat ik opensta voor dit verhaal, zonder dat ik per se hoef te geloven dat de dame daadwerkelijk iets heeft toegevoegd aan de situatie - wie zegt dat hij niet op hetzelfde moment geknipperd had zonder haar gefriemel? Maakt niet uit, want het voelt goed, omdat het voor de hp goed voelt, en we hoeven het niet te begrijpen, omdat de hp dat ook niet doet.
Zorgen dat iemand tot rust kan komen werkt ook versnellend in het herstel, gefriemel kan helpen hierbij, het hoeft niet een gave te zijn. Ontspannen met een beetje hulp van buitenaf, dat iedereen zich ermee bemoeit, werkt niet ontspannend. Mij moeten ze niet aan mijn voeten komen, dan ga ik juist extra schoppen, zachtjes strijken over mijn linkerwang helpt wel

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zal eraan denken als ik je ooit op straat zie liggen. kan ik hier dan ook vastleggen dat ik helemaal niet aangeraakt wil worden?
Ik heb ook liever niet dat iemand me aanraakt, maar wanneer ze dan toch zo nodig hulp denken te moeten verlenen, dan maar dat plekje. Je mag ook alle andere mensen van me weghouden hoor, daar zou ik je ook dankbaar voor zijn

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eline77, engelen bestaan, wat heb je dat mooi benoemd. @Marietje, ik vond dit een leuke kans om de alternatieve kant een keer in het daglicht te plaatsen. @Marlie, ja inderdaad. Ze gaat gewoon haar gang. @Ben A, bedankt voor je feedback wat de korte zinnen betreft. Daarnaast heb ik het verhaal bewust open gelaten en laat het aan de verbeelding van de lezers over of het al dan niet gewerkt heeft. Het enige wat ik wilde aangeven bij HP is dat ze geraakt werd door iets wat de vrouw uitstraalde. Om daar dieper op in te gaan vond ik hier niet nodig. Het gaat immers om de jongen. @schrijvenmaar, ik ben blij dat ik je het een fijn verhaal vond zoals je eerder aangaf, zonder dat je het gevoel had dat ik je iets opdring. @Dana, je hebt gelijk dat aandacht al helpt. Alleen vrees ik als de dame in kwestie over zijn gezicht aait dat de jongen daar niet bij gebaat is. Bij epilepsie moet je juist bij de voeten zijn. Maar daarmee treed ik teveel in details en dat is niet mijn bedoeling. Dana en schrijvenmaar. In de gezondheidszorg word je over algemeen nog al snel aangeraakt ;) Hartelijk dank voor jullie reacties :)