Fio

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#78 Het gordijn

9 december 2015 - 21:46
Tussen de vrouw met de rode bril en mij had altijd een gordijn gehangen. Niet zichtbaar voor haar, natuurlijk niet. Het was mijn speelgoed. Soms hield ik het gesloten, soms halfdicht en opgehangen aan embrasses. Maar nooit was het in zijn geheel verdwenen. Uiteraard begreep zij niet waarom er geen progressie was, terwijl het zo duidelijk voor haar insectenogen danste. Het irriteerde haar mateloos en mijn vermaak groeide met iedere sessie. ‘Hoe gaat het met je, Sander?’ Oh, ze vond het zo heerlijk therapeutisch verantwoord om in iedere zin mijn naam te noemen. ‘Eerlijk mevrouw?’ ik veinsde een bezorgde blik. Alert, zoals ze was, ging ze wat rechter zitten. Ze schoof een gebloemde waterkan iets meer mijn kant op. ‘Ik heb soms van die…’ ik laste een geplande pauze in om de woorden zwaarder te laten wegen. Ik kon haar opwinding bijna horen groeien. Ze likte haar schilferige lippen, benadrukt door droge, wasachtige lippenstift. Haar blik schoot naar de waterkan. Teleurgesteld besloot ik dat ze ook gewoon dorst kon hebben. ‘Neigingen.’ besloot ik. ‘Je had het eerder over bepaalde “neigingen”, Sander. Wil je het daar weer over hebben?’ Ik gaf een nietszeggend gebaar met mijn hoofd dat zowel ja als nee kon betekenen. ‘Het is dit keer anders, mevrouw.’ ‘Oh?’ ze hield haar blik stoïcijns. Ze werd beter. ‘Soms…’ ik hield mijn blik gericht op mijn knieën, mijn handen plukten zenuwachtig aan spijkerstof. ‘Ja, soms?’ ‘Soms voel ik dingen. Dingen die slecht zijn, snapt u?’ ik keek op, mijn ogen op standje hulpbehoevend. ‘Gevoelens zijn niet slecht, Sander. Vertel me wat deze gevoelens zijn?’ Ik beet op mijn duimnagel. ‘Soms voel ik me aangetrokken tot… Tot goedkope…Rode brillen.’ ik hield het niet meer en barstte in lachen uit. Ze werd lijkbleek. Zoals verwacht. Haar ogen rolden weg. Geheel onverwacht. Fuck.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
9 december 2015 - 22:08
Het voelt aan alsof het gewoon een verhaaltje bij de therapeut is, wel een leuk verhaaltje, het laatste zinnetje kan onder iedere gebeurtenis worden geplaatst Zo is het in het gewone leven ook. Soms geheel onverwachts komt de aanval

Fio

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 december 2015 - 22:23
Fijn dat je het leuk vond. Je hebt wel gelijk, ik ga kijken hoe ik het enigszins kan aanpassen om duidelijker te maken dat het om een epileptische aanval gaat.

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
10 december 2015 - 20:13
Wat een gemene man. Ik zou Rode brillen hier ook met een kleine letter schrijven. Ik ben het met Dana eens dat de laatste zin niet duidelijk is.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2015 - 20:25
Welkom hier! :) Ik vind je opbouw erg goed. Beeldend geschreven ook. :thumbsup: Niet alles is zoals het lijkt. De relatie tussen de twee is me niet helemaal duidelijk maar ik vermoed een therapeut- patiënt? Ik zou het gehele verhaal in de tegenwoordige tijd zetten: voor mij leest het vreemd, de dialoog in de tt en de beschrijving in de verleden tijd. Dankzij de opdracht begrijp ik de laatste zin. Als de klik er niet is zal ze hem nooit doorgronden. ;) Een interessante invulling. :nod:

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2015 - 20:35
leuk verhaal, grappig zelfs en dan de laatste zin die zorgt dat het verhaal binnen de opdracht past :-D goed gevonden.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2015 - 10:11
Fio, Ik ben het met de opmerking van Tja over de bril en met de tt van Marietje eens. Leuke eigen invulling van de opdracht. Met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2015 - 20:43
ik vond de plotselinge wending in de laatste zin juist leuk - maar zonder de opdracht zou ik hem niet begrepen hebben

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
15 december 2015 - 16:50
Dat klopt, schrijvenmaar. Ik heb een paar stukjes laten lezen zonder de opdracht te noemen, daardoor wordt het meestal niet begrepen.