opdracht#75- het boze oog van Bragatamos

De wereldberoemde Bragatamos, gevreesd en geprezen voor “zijn boze oog”, woonde en predikte op een eiland in de Zuid-Indische Zee. Een handvol mensen bewoonde samen met honderden gieren de kale rotsen die zijn versterkte burcht droegen. Via zeer geheime kanalen en allerlei mysterieuze opdrachten kon een enkele zeer moedige sterveling op wankele voeten deze hooggelegen burcht betreden. Met het hart luid kloppend in de droge keel, met knikkende knieën en met ingehouden adem. Het zweet druppelend uit alle porieën. Door lange gangen links aan te houden en rechts af te draaien lukte het een armzalige enkeling om te worden toegelaten in zijn verborgen werkkamer. Bragatamos zat gewoonlijk in spreidstand op het hemelbed. Zijn vermaard oog trof als een bliksemschicht de ogen van de bezoeker die, hoewel gewaarschuwd, verschrikt achteruit deinsde. Het flonkerende oog was in het midden van het voorhoofd geplaatst, zo groot als een ei en zo duister als een schimmig moeras. Terwijl hij luidruchtig zijn wijsgerige, profetische raadgevingen over het nederig gebogen hoofd van zijn om advies smekende bezoeker liet schallen, tolde het oog razendsnel rond in zijn rode oogkas. Het gehypnotiseerd gehoor viel schuimbekkend ter aarde en kwam pas bij bewustzijn op de kale rotsen in het bijzijn van de loerende aasgieren die hoopten dat de bezoeker daar ter plekke het loodje zou leggen. Enkelen strompelden terug huiswaarts met het ontvangen advies hetgeen raadselachtig genoeg, meestal de juiste oplossing gaf. Na zijn overlijden, helaas moest ook Bragatamos het aardse voor het onderaardse verruilen, stelde de bijgeroepen geneesheer Dagatarus, eveneens een wereldvermaard geleerde en profeet, een opmerkelijke diagnose. Bragatamos bleek blind te zijn geweest.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, het kan toch niet zo zijn dat je over het hoofd gezien wordt! Ik word regelmatig op mijn vingers getikt door @Leonardo als ik overbodige bijvoeglijke naamwoorden gebruik. Jouw tekst kent er vele hoewel ik ook onderken dat het bij de dragende stijl van je verhaal hoort. Ik moest lachen om je plotsklaps nuchtere 'loodje leggen'. De clou zag ik totaal niet aankomen. Fijn je gelezen te hebben.
24 november 2015 - 18:42

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, mij ook niet. Er zit in iedere zin een balans in het aantal, het klopt gewoon in dit verhaal. ik zag de clou ook niet komen, dus ik vind het een geslaagd verhaal, leuk het gelezen te hebben.
24 november 2015 - 19:19