schrijfopdracht #75 het boze oog

Het boze oog, ik vind hem prachtig. Hij is van glas met een diameter van vijf centimeter en paarsblauw van kleur. Ik kreeg hem van een Turkse jongen in een broodjeszaak. Wat ik deed weet ik niet meer, maar na een gesprekje kreeg ik dit oog van hem. Hij zei: ‘Het boze oog beschermt je, maar alleen als je hem krijgt van iemand. Het werkt niet wanneer je er een koopt, het moét een cadeau zijn.’ Hij wist niet waarom, wel dat het zo was dus neem ik het van hem aan. ‘Hoe werkt het dan, weet je dat?’ ‘Ja, als je dit oog naar anderen richt, denken die mensen goed van je. Maar, als jij kwaad denkt over een ander beschermt het oog je om deze gedachten niet te hebben. Je moet altijd goed denken over een ander, dat staat in de Koran geschreven. Moslims moeten goed zijn.’ ‘Oh, wat een mooie gedachte. En, niet alleen moeten moslims goed denken, ook andere geloven moeten dat. Als iedereen dat zou doen, hadden we nu geen oorlogen meer. Dank je wel. Thuis hang ik het oog op zodat het naar buiten kijkt en tegelijk mij aankijkt. Dan vang ik twee vliegen in eén klap.’ Hij glimlacht naar me en ik besef dat hij deze oer-Hollandse uitdrukking waarschijnlijk niet kent. ‘Weet jij wat ik bedoel met die twee vliegen?’ vraag ik. ‘Nee, maar ik denk wel dat ik het begrijp,’ reageert hij. Ik vraag hem niet wat hij dan wel denkt. ‘Volgende week een onderwerp voor de NTII les?’ vraag ik. Een glimlach van oor tot oor is zijn antwoord en ik ga naar huis.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, het aardige is dat ik werkelijk dat goede oog kreeg in een broodjeszaak. Gewoon, na een praatje met een knul van een jaar of 19. Hij ad dit oog gekregen van zijn opa, dus het was echt een aderlating van hem. Het geheim is dat je de goede wensen krijgt van iemand, een cadeau dat echt een waarde van de gever is. Dan is het pas goed.
24 november 2015 - 19:16

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, vanuit het verhaal bekeken kun je zeggen dat het een goed oog is. Maar als ik hem in mijn handen heb, hij ligt hier naast me, is het echt de afbeelding van 'het kwade oog'. Waar staat opdracht 76? wat is het onderwerp? ik klik van alles aan maar er komt niets tevoorschijn.
27 november 2015 - 14:28