Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

75 - het boze oog

20 november 2015 - 11:05
Een jong stel verstoort de schijnbare rust van de middag. De vrouw kijkt nieuwsgierig rond en de man loopt naar een tafeltje. Hij pakt een menukaart van de tafel en bekijkt deze kritisch. ‘Goedemiddag’, zeg ik terwijl ik het gepoleerde bestek op te tafel schik. De man groet terug. De vrouw zwijgt en loopt wat rond. ‘Ik had u gebeld’, zegt de man. Op het terras zie ik een hoofd draaien en een paar donkere ogen een blik naar binnen werpen. Daarna zie ik een trage hand een sigaret uitdrukken op de tegel onder de stoel. ‘U moet de nieuwe eigenaar zijn’, zegt de man. Voordat ik kan reageren komt ze binnen en zet met een snel gebaar haar wijnglas in de vensterbank achter een kandelaar. Snel trekt ze haar shirtje recht maar dit kan haar rolletje dat over de broek hangt niet verbloemen. Het shirt zit scheef. De blik in de donkere ogen worden nog killer wanneer ze mij kort recht aankijkt. Ze draait het hoofd en als bij toverslag verschijnt er een vriendelijke lach op het gezicht. Het drietal gaat aan een tafeltje zitten. ‘Eén thee en twee cappuccino’ wordt er over het schouder geroepen. Ze heeft niet in de gaten dat de bovenrand van haar string duidelijk zichtbaar is. Het shirtje zit nog schever. Nadat het stel vertrokken is, pakt ze het wijnglas achter de kandelaar weg. ‘Zet jij die kratjes in de kelder?’ De stem is bijna vriendelijk te noemen. ‘En veeg het terras even aan’. Ze wenkt me. Ik zie een blik van woede en walging. Ze sist: ‘Voortaan draag je je haar in een strakke knot. broeken en shirts met lange mouw. Geen jurkjes!’ Terwijl ik een kratje rechtzet in de kelder gaat de tl verlichting uit en hoor ik de kelderdeur dichtknallen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 november 2015 - 18:59
@Doortje, welkom. Je eerste stuk hier. Ik heb je aandachtig gelezen maar begrijp het niet goed. Voor mij ga je van de ik-vorm naar de zij-vorm en toen verdwaalde ik. Hoewel gelukkig niet in de kelder. ;)

Tja

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 november 2015 - 20:50
Ik ben het met Mili eens. Soms is niet duidelijk wie wat denkt. Dat is een beetje jammer want er staan leuke zinnen in.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 november 2015 - 21:32
Ik ben het met Tja en Mili eens, ergens is er iets mis met de logica. Bovendien lijkt er aan het einde een stem een rol te spelen. Wel hou ik van de sfeer die je neerzet. Er zit flink wat spanning in. Ik denk dat dat jouw sterke punt is. Ik denk dat een hint hier en daar het geheel begrijpelijker maakt zonder dat je te veel prijsgeeft.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 november 2015 - 17:06
Bedankt voor de feedback. Ik begrijp de feedback en het herken het ook. Door de worsteling om het verhaal binnen de 300 woorden te houden, ben ik woorden gaan schrappen. Dit levert hier en daar onduidelijkheid op.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 november 2015 - 19:45
Dag Doortje, ik vind dit een leuk geschreven verhaal, maar snap er niets van. Wie is wie? Ze dartelen teveel door elkaar! Trek het je niet aan maar probeer toch hier en daar wat meer duidelijkheid in je tekst te krijgen. Je kunt "bewerken." En dat is eigenlijk heel leuk om te doen. Leerzaam. :o