wekelijkse schrijfopdracht #72

De koelkast van oma. Nog geen week voor de ongelukkige dag waren we samen nog boodschappen gaan doen in Oberhausen. Mijn oma was zuinig. Heel zuinig. Duitsland was goedkoper dus reden we daarheen om inkopen te doen. Ik met de boodschappenkar en zij met haar rollator. Langs alle paden om te zien waar de beste koopjes lagen. Toen ze met een gigantisch groot pak toiletpapier in haar handen stond zei ze nog: ‘Deze koop ik ook, dan kan ik lekker mijn billen afvegen met de Duitsers.’ Ze trok haar triomfantelijke gezicht om te laten zien dat ze iets heel grappigs had gezegd. We hebben samen stiekem staan grinniken in het gangpad. Een paar dagen later stond ik weer oog in oog met onze aankopen. Ik was in de middag gebeld dat er iets niet goed was. De buurvrouw had aangebeld en toen er niet opengedaan werd was ze de reservesleutel gaan halen. Oma had op de grond gelegen in de keuken. Een hersenbloeding was de diagnose in het ziekenhuis. Ze leefde nog, maar was eenzijdig verlamd geraakt. Ze kon niet meer naar huis. Boodschappen weggooien zou uit den boze zijn geweest dus daar stond ik dan. Met een grote tas vol ben ik die dag naar huis gegaan. Broden uit de vriezer, kant en klaar maaltijden uit de koelkast en een hoeveelheid toiletpapier waar ik maanden mee zoet ben geweest. Mijn oma is helaas een aantal maanden later in het verpleegtehuis overleden en tot de dag van vandaag kan ik bij de aanblik van een groot pak toiletpapier een glimlach niet onderdrukken. Ze is zeker niet vergeten.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook van mij een welkom! :) Ik lees je verhaal ook met afstand want ik voel niet met de HP mee. Het gegniffel in het drukke gangpad vind ik een mooi beeld dat me even mee laat voelen. Oma heeft waarschijnlijk de oorlog meegemaakt. Maar om nu bij ieder toiletgang oma te herdenken? ;) Graag tot een volgende invulling. :thumbsup:
1 november 2015 - 12:07

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mili en Marietje, Bedankt voor jullie feedback. Het was mijn allereerste poging om iets te schrijven en online te zetten. Dus fijn dat ik jullie tips krijg. Ik ga een poging doen om een iets meer persoonlijk verhaal te schrijven. Mijn allereerste schreden op het schrijverspad. Spannend, maar leuk! Groeten, Nocholito
1 november 2015 - 15:36

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees dat dit je eerste poging is om iets op papier te zetten. Het is nu een mooi en lief verhaal over een oma en haar kleindochter. Als lezer wil ik meer voelen, ruiken, beelden zien. Een tip, laat mij meekijken door jouw ogen, als door een filmcamera. Haal de beelden dichtbij zodat ik echt kan meekijken meeleven, meevoelen. In een innerlijke monoloog mag je je gedachten schrijven. Probeer maar eens, door bijvoorbeeld te schrijven wat er door jou heenging toen je hoorde dat je oma gevonden was op de grond. Succes!
1 november 2015 - 20:42