Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 72 Het niets

29 oktober 2015 - 14:33
Met de beste wil van de wereld zou hij niet hebben kunnen zeggen dat het hem verbaasde dat het huis een smetteloze indruk maakte. De vloeren glansden en de glasgordijnen oogden verblindend wit. Hij schoof ze even opzij om naar het speelpleintje aan de overkant van de straat te kijken. Het raam blonk helder als kristal. Zijn wrange glimlach werd erin weerspiegeld. Vandaar wellicht die glasgordijnen, dat ze naar het leven kon kijken zonder zichzelf te hoeven zien. Hij streelde de leuning van de fauteuil waarin ze altijd zat. Het viel hem nu pas op dat het de enige stoel was die tekenen van slijtage toonde. Hoe vaak was hij hier geweest? Vijf keer? Hooguit. Altijd op verzoek van zijn moeder. Om iets te regelen wat geregeld diende te worden. Gebrouilleerd, heette dat. Een warm klinkend woord voor een bevroren relatie. De vrieskist, zo had zijn moeder haar genoemd. Zijn vader had bij die woorden altijd in het niets proberen te staren. Oma had de leegte één keer ingevuld, na vijf glazen port. Ze had iets gemompeld over drank, lust, zussen, zwakke mannen en moetjes. Daarna heette oma thuis 'het serpent'. De deur van de koelkast stond voor een kwart open. De stekker lag op het aanrecht. Hij trok de deur verder open. Brandschoon. Tegen beter weten in boog hij zijn hoofd en snoof een paar keer. In het halletje stonden de vier verhuisdozen waar hij voor gekomen was. Persoonlijke bezittingen, heette dat. Vier dozen. 'Voor het stort', had zijn moeder gezegd. Uitdrukkingsloos. Vaders ogen leken weer het niets te zoeken. Maar gisteren had die hem diep in de nacht gebeld en fluisterend gevraagd of hij de dozen van tante naar de garagebox wilde brengen. Toen, had hij het zweterige niets geroken.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 oktober 2015 - 15:29
@Angus - even dacht ik dat oma was overleden, maar dat was omdat ik het slecht las. Een hele mooie afsluitende zin die de lagen eraf pelt. Die komma achter toen, die doet-et-em. Het begin vind ik te stroef, te geforceerd. Komt misschien door die glasherhaling. Als je zou beginnen met "Hoe vaak ... etc" zou de lezer m.i. weinig missen. Haar smetteloosheid kan later wel een keer worden gesprenkeld. [Taalpiepertje: warmklinkend (aaneen)]

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
29 oktober 2015 - 16:47
Maar de maagdelijkheid van tante, die mag toch onderstreept worden? 'Warmklinkend' aaneen kon ik nergens vinden. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 oktober 2015 - 23:19
Een stukje dat mij niet helemaal duidelijk is. Uit de opdracht weet ik dat het een tante is van de HP die is overleden maar uit het verhaal trek ik de conclusie dat het over oma gaat. Volgens mij is het -de stort- en -het afvaldepot- of is dit regio verbonden? De laatste zin ontgaat me, of staat er een typo in en moet -niets- , -niet- zijn? Ik haal eruit dat de tante vreemd is gegaan met HP zijn vader en dat tante eigenlijk zijn moeder is. :? Eens met @Leonardo dat het compacter kan. Als lezer verzand ik in alle aanwijzingen. Het detail van de glasvezel gordijnen blijft hangen! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 november 2015 - 19:39
In de monoloog staan mooie details, vooral in de eerste alinea waardoor ik als lezer meegenomen word in de gedachtenwereld van de hoofdpersoon. Jammer van de eerste zin, deze verloopt stroef en moet ik een paar keer lezen voor ik begrijp wat er staat. Hoe het nou precies zit tussen oma en/of tante is mij niet helemaal duidelijk. Het maakt het stukje raadselachtig maar dat kan natuurlijk omdat dit een monoloog is, een overdenking binnen een langer verhaal.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
2 november 2015 - 21:00
De eerste zin las ik een paar keer hardop. Valt wel mee, vind ik. Maar ik ben bevooroordeeld. Voor het overige is het een inderdaad wel heel erg gecomprimeerd ijsberggebeuren :) Tante is altijd maagd gebleven. Zie glasgordijnen etc. Tegen haar wil. Zie speelpleintje. Zij was het liefje van papa van hp. Maar preuts. Zie vrieskist. Zuslief (moeder van hp en huidige echtgenote van vader heeft haar lief - vader van hp - verleid. Raak. Zie moetje. Oma (moeder van vader) dacht haar het hare van en sprak het één keer uit. Nier meer welkom. Papa van hp heeft warmte ingeruild voor lust (het niets) en spijt. HP is een nakomeling van niets, ook altijd een weerstand gevoeld als hij tante bezocht. (Tante pleegde uiteindelijk zelfmoord. En papa...). Ik geef toe. Het is wat veel in 400 woorden :D