Start » Forum » Themaforums » Start to write now » Write Now - Schrijfopdracht #1

Write Now - Schrijfopdracht #1

2 reacties [Laatste bericht]
mycreativewritings
Laatst aanwezig: 32 weken 6 dagen geleden
Sinds: 11 Jan 2017

Write Now - Schrijfopdracht #1

"Waar zat je gister? Struisvogel sprong bijna uit zijn vel van woede en gaf mij vervolgens de schuld. Nog bedankt, he?"

Oliver draait zijn ogen weg van Joshua, die direct na zijn gemopper zijn blikje cola leegdrinkt. Hij mikt vervolgens op een prullenbak en gooit behoorlijk naast.

Olivier bijt op zijn onderlip, niet wetend wat te zeggen. Het is stil tussen de twee. Het gekrijs van twee vechtende kleuters in de speeltuin aan de overkant vult die ongemakkelijke leegte maar daarmee is het gesprek nog niet over.

"Ga je het me nog vertellen? Het zou een ongeschreven regel moeten zijn om je beste vriend van tevoren te waarschuwen dat hij alleen moet overleven op school," moppert Joshua nadat hij Olivier van top tot teen heeft gescand met zijn donkerblauwe ogen.

Het blauw dat onder Olivier's mouw van zijn houtje-touwtje jas vandaan komt is Joshua niet ontgaan. Dat was er eergisteren nog niet. Hij slikt en voelt zijn hart sneller gaan kloppen.

Het is erger geworden.

"...ik was ziek."

Olivier draait zich eindelijk naar Joshua maar zijn gezicht wordt rood wanneer hij het ongeloof kan aflezen van zijn vriend's gezicht. Hij kijkt snel naar de lege straat, mompelend, "Ik was ziek. Goed, ik had het moeten zeggen maar ik ging ervan uit dat je die conclusie al zelf getrokken had."

Joshua rolt met zijn ogen en stopt zijn handen in zijn zakken om verontwaardigd te zeggen, "Die ene keer dat ik dacht dat je zwak op bed lag, lag je in een heel ander bed. Omringd door irritant witte muren."

Olivier durft er niet op in te gaan. Die dag was ze te ver gegaan. Hij wist Joshua wijs te maken dat hij gestruikeld was en van de trap af was gevallen.

"Hoe gaat het nu dan?" vraagt Joshua wanneer Olivier weer niet reageert. Olivier zegt, nu heel snel, "Ik voel me nog niet helemaal lekker."

"Ik zou ook ziek worden als ik bij jou thuis zou wonen."

Olivier voelt zijn hart een pijnlijk sprongetje maken en wordt wit van de groeiende angst.

"Ik heb je moeder nooit gemogen."

Reacties

Marije Catsburg
redactie
Laatst aanwezig: 2 dagen 6 uren geleden
Sinds: 16 Aug 2016

Oef, wat een heftige. Je opbouw is goed en je weet de setting van het schoolplein duidelijk neer te zetten zonder het al te letterlijk te noemen. Twee kleine opmerkingen:

- In deze zin: 'Het blauw dat onder Olivier's mouw van zijn houtje-touwtje jas vandaan komt is Joshua niet ontgaan. Dat was er eergisteren nog niet. Hij slikt en voelt zijn hart sneller gaan kloppen.', lijk je van perspectief te wisselen en zien we de situatie ineens vanuit Joshua's ogen in plaats van die van Olivier. Was dat de bedoeling?

- Wie is Struisvogel? Tenzij je hier nog op terugkomt in het verhaal, kun je hier misschien beter een andere naam gebruiken.

So many stories, so little time

duivenkiller
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 8 Feb 2017

Oh wow! Even een compliment voor dit verhaal. Ik vind hem heel indrukwekkend geschreven, zeker de laatste zin.

Duivenkiller

songtekst

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 16.00 u. abonnee!

Profiteer nu!
Zo vind je de stem voor je personage

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 16.00 u. abonnee!...

Profiteer nu!
Like Schrijven Online op Facebook!

Like Schrijven Online op Facebook!

Vind ik leuk!
nieuwe serie: verhaalopbouw

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 16.00 u. abonnee!...

Topaanbieding