Start » Forum » Themaforums » Start to write now » Start to Write Now: opdracht #1 - Vriendschap

Start to Write Now: opdracht #1 - Vriendschap

1 reactie [Laatste bericht]
Anne.
Laatst aanwezig: 6 weken 14 uren geleden
Sinds: 14 Nov 2016

Start to Write Now: opdracht #1 - Vriendschap

Vriendschap

Zwijgend zit ik op bed. Op het andere bed zit mijn beste vriendin. We kennen elkaar pas kort, maar je wordt snel hecht met iemand als je bijna vierentwintig uur per dag met elkaar doorbrengt.
‘Hoe zit het eigenlijk tussen jou en Eirik?’ hoor ik mezelf plotseling hardop zeggen. Die vraag houdt mij al een paar weken bezig, maar pas sinds maandag weet ik dat mijn vermoedens juist zijn.
Ida kijkt verrast op. ‘Eirik? Welke Eirik? Die uit de sportklas?’
‘Nee, Eirik, onze leraar…’
‘O… die Eirik…’ Haar wangen kleuren een beetje roze. ‘Hoezo? Wat zou er zijn?’
‘Nou, jullie lijken erg close.’
Ida’s mond vormt een brede lach. ‘Ja,’ antwoordt ze, ‘hij is erg knap, vind je niet? En hij ruikt lekker. En we kunnen om dezelfde dingen lachen…’
‘Ja, hij is best knap, denk ik…’ Ik heb me nooit erg aangetrokken gevoeld tot oudere mannen en Eirik is toch een goede tien jaar ouder dan wij.
Ida lijkt mij niet gehoord te hebben; ze staart wat dromerig voor zich uit.
‘Hij vindt jou ook wel leuk, geloof ik,’ doorbreek ik de korte stilte.
Dat heeft ze wel gehoord. Haar wangen worden vuurrood en haar ogen kijken verschrikt mijn kant op. ‘H-hoe bedoel je?’
‘Dat lijkt me toch duidelijk: jullie zitten altijd bij elkaar tijdens het eten, tijdens de lessen helpt hij jou erg graag en na schooltijd lopen jullie vaak samen naar het meer. Iedereen ziet dat.’
‘Dat is gewoon onze vriendschap,’ verzekert ze mij. ‘Heus, het stelt niets voor.’
Ik zucht diep en voor ik het weet is het eruit: ‘En die kus dan, maandag, in de opnamestudio? Dat was zeker ook vriendschap.’
‘H-hoe weet je dat? Wie weet het nog meer?’
‘Niemand, alleen ik weet het. Ik was mijn liedboek vergeten en kwam terug om het te halen. En toen zag ik jullie…’
Ze fronst haar wenkbrauwen en haar mond vormt zich tot een rechte streep. ‘Je mag het aan niemand vertellen. Niemand!’ roept ze, waarna ze met betraande ogen de kamer uitstormt. De deur slaat hard achter haar dicht.

Reacties

Marije Catsburg
redactie
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 16 Aug 2016

Hoi Anne,

Je dialogen zijn erg goed. Een paar details:
- Als Eirik hun docent is, zouden ze hem dan niet bij zijn achternaam noemen?
- De reactie van Ida aan het einde vond ik een beetje onverwachts, zo heftig. Voor mijn gevoel zou een wat minder dramatische reactie hier meer op zijn plaats zijn. Wat subtieler.

So many stories, so little time

Alice, het literaire tijdschrift van Schrijven Magazine

Voortaan in iedere editie van Schrijven Magazine!

Lees meer

Lees Tekstblad!

Neem een (proef)abonnement
Ook voor dichters: Schrijven Magazine

In ieder nummer van Schrijven Magazine interviewen we een dichter over het schrijfproces!

Word abonnee!
Jouw verhaal laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Proza!  Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!