Start » Forum » Themaforums » Start to write now » Start to Write Now: opdracht #1

Start to Write Now: opdracht #1

1 reactie [Laatste bericht]
ArianaK
Laatst aanwezig: 14 weken 6 dagen geleden
Sinds: 11 Jan 2017

Start to Write Now: opdracht #1

Uit Spanje
Loa had zo geen zin in dit gesprek. Ze had geen zin in het constante ontkennen gevolgd door de stille hints die het tegendeel zouden moeten bewijzen. Maar tegelijkertijd vreesde ze het moment waarop het ontkennen toegeven werd en de stille hints ineens oorverdovend werden.

‘Weet jij toevallig waar mijn nieuwe jas is, je weet wel, die ene die Stef had meegenomen uit Spanje?’

Loa’s huisgenoot Sanne had ook geen zin in het gesprek, al wist ze dat van te voren nog niet. Nee, van te voren dacht ze dat ze gewoon wat thee gingen drinken en zouden lachen om de dikke buurman die weer eens dronken was. Echter, zodra Loa begon over de jas wist ze dat het mis was.

‘Waar jou jas is? Uh, de laatste keer dat ik die zag was volgens mij in de keuken, een tijdje terug.’ Dat was een leugen, en ze wisten het allebei.

‘Dus hij is niet toevallig op jouw kamer terechtgekomen?’ Ze wisten ook allebei dat de jas zeker niet “toevallig” op Sanne’s kamer terecht was gekomen.

‘Nee, hij is volgens mij niet op mijn kamer terecht gekomen. Het laatste dat van jou op mijn kamer kwam was dat ene T-shirt, je weet wel, die met de paarse zebra? Dat was toen Stef onze was door elkaar haalde. Over Stef gesproken, hoe gaat het tussen jullie?’

Sanne en Loa wisten allebei veel meer over de situatie dan ze loslieten. Ze wisten ook allebei dat Sanne nogal begon te ratelen als ze loog.

‘Het is gewoon jammer, het was een leuke jas weet je?’ Jammer genoeg voor Sanne liet Loa zich niet zo snel van het onderwerp afleiden als ze had gewild.

‘Oh, ja, hartstikke leuk, volgens mij zag ik ongeveer dezelfde jas bij de H&M laatst, ik dacht nog: “hé, is dat niet Loa’s jas?” Maar dat was het natuurlijk niet.’

‘Het was een cadeau van Stef uit Spanje, dus als je ‘m ziet, zou je het dan willen doorgeven?’

‘Ja, zal ik doen.’ Dat was geen leugen, Sanne wist zeker dat ze de jas nooit meer zou zien.

Reacties

Marije Catsburg
redactie
Laatst aanwezig: 1 dag 20 uren geleden
Sinds: 16 Aug 2016

Hoi ArianaK, welkom op het forum!

Eerlijk gezegd begrijp ik hier niet helemaal wat het geheim is: een stiekeme relatie met die Stef, of een gestolen jas? Dit kun je iets duidelijker overbrengen. Ken je de show, don't tell-regel? Je benoemt heel nadrukkelijk dat beide meisjes meer weten dan ze loslaten (Sanne en Loa wisten allebei veel meer over de situatie dan ze loslieten. Ze wisten ook allebei dat Sanne nogal begon te ratelen als ze loog.)
Dit komt sterker over wanneer je niet letterlijk benoemt dat ze allebei de schijn ophouden, maar het subtiel laat doorschemeren uit de dialoog en het gedrag van de meisjes. De lezer is slim genoeg om dit dan zelf ook aan te voelen smile

So many stories, so little time

Jouw kidlit laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Kidlit! Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!
Geef Schrijven Magazine cadeau! (Beeld: SXC)

Geef Schrijven Magazine cadeau!
(en krijg zelf ook een presentje) 

Bestel nu!
Like Schrijven Online op Facebook!

Like Schrijven Online op Facebook!

Vind ik leuk!
Volg Schrijven Online op Twitter!

Volg Schrijven Online op Twitter!

Volg ons!