Start » Forum » Themaforums » Start to write now » Start to Write Now: opdracht #1

Start to Write Now: opdracht #1

1 reactie [Laatste bericht]
catobel
Laatst aanwezig: 23 weken 18 uren geleden
Sinds: 11 Jan 2017

Start to Write Now: opdracht #1

VOGELLIEFDE

‘Het is druk in de lucht.’ Anna wijst naar boven. Een groep duiven trekt over hen heen.
Anna en Pien zitten samen op een dakterras van een parking in het centrum van Brussel. De plek ligt er verlaten bij. Een blikje Ice Tea Green maakt een dansje in de wind. Het begint te schemeren.

Pien trekt een glazen fles Bacardi uit haar rugzak. ‘Zo krijgen we het vast wat warmer. Jij ook?’ Zelf neemt ze eerst een grote slok. Haar adamsappel gaat stevig op en neer wanneer ze de fles achterover kapt. Nu is Anna aan de beurt.

‘Al klaar met Duits?’ Pien trekt de fles weer uit Anna’s handen en zet hem aan haar mond. ‘Ja, die taak is toch niet zo moeilijk?’ Pien fronst haar wenkbrauwen. ‘Voor jou niet nee. Jij haalt altijd het hoogste cijfer.’

Anna kijkt naar de hemel die stilaan verkleurt. Nog steeds vliegen er veel vogels. 2 grijze duiven zweven naast elkaar. Hun vleugels raken elkaar. Net of ze hand in hand vliegen, denkt Anna. ‘Valt wel mee hoor. Ik vind het gewoon een leuke taal.’

‘En de leerkracht, meneer van Dijk, die vind je ook leuk zeker?’ Anna draait verbaasd haar hoofd om. Hoe kom je daar nou bij?’ ‘Gewoon’, zegt Pien. ‘Hij ziet er toch leuk uit, of niet soms?’ ‘Nee, het is niet bepaald een lelijke aap’, geeft Anna toe.

Pien gaat met haar handen door het grind. ‘Dus dat verklaart waarom je je zo uitslooft voor Duits.’ Anna staat recht. Even weet ze niet wat te zeggen. ‘Pien, alsjeblieft. Dat wil toch niet zeggen dat ik verliefd op hem ben. Jij vindt hem toch ook knap?’

‘Ja, maar ik loop niet hand in hand met hem over straat.’ Anna wordt rood. Ze weet niet wat zeggen en kijkt nog eens naar boven. Alle vogels zijn ondertussen verdwenen.

Reacties

Marije Catsburg
redactie
Laatst aanwezig: 2 uren 58 min geleden
Sinds: 16 Aug 2016

Hoi Catobel,
Goede opbouw, en leuke keuze voor 'het geheim'!. Het gesprek verloopt subtiel en natuurlijk.
Waar je wel nog op moet letten, is de technische kant van dialoog. Je schrijft nu alles wat gezegd wordt direct achter elkaar. Het is gebruikelijk om bij elke nieuwe spreker op een nieuwe regel te beginnen. Dat is overzichtelijker. Dan krijg je dus dit:

‘Al klaar met Duits?’ Pien trekt de fles weer uit Anna’s handen en zet hem aan haar mond.
‘Ja, die taak is toch niet zo moeilijk?’
Pien fronst haar wenkbrauwen. ‘Voor jou niet nee. Jij haalt altijd het hoogste cijfer.’

So many stories, so little time

Like Schrijven Online op Facebook!

Like Schrijven Online op Facebook!

Vind ik leuk!
Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator...

Zoek een verkooppunt
Jouw verhaal laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Proza!  Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!
Geef Schrijven Magazine cadeau! (Beeld: SXC)

Geef Schrijven Magazine cadeau!
(en krijg zelf ook een presentje) 

Bestel nu!