Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Chicklit

Hallo allemaal! Ik heb een tijdje geleden het genre ''Chicklit'' ontdekt en ben er helemaal weg van!! Graag zou ik willen weten of er nog meer mensen zijn die dit vinden. Binnenkort wil ik zelf een chicklit gaan schrijven en zou het leuk vinden om ideeen en gedachten met anderen uit te wisselen. Ik hoor graag van jullie..... Groetjes Nicole

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vlot geschreven boeken voor meiden/vrouwen. Het gaat vaak over liefde, uitgaan, shoppen etc. A la jill mansell of sophie kinsella. google anders even op chicklit en dan weet je het.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit zegt wikipedia over chicklit : http://nl.wikipedia.org/wiki/Chicklit Het begon allemaal met "sex and the city" en "Bridget Jones diary", er bestonden toen al boeken uit die we nu bestempelen als "chicklit" zoals bijvoorbeeld "de vrouw die alles had" van Christopher(?) Knight en de het begin van de shopaholic serie. kijk ook op www.chicklit.nl Chicklit tips: Freya North, Lisa Jewel en "onze eigen" Rietje (Rianne, ik maak even reclame voor je, vind je toch niet erg he?)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Rianne, Ik ben vereerd een reactie van jou te krijgen!! Kan niet wachten op je boek :D Heb je nog tips voor me?? Hoe ben jij begonnen? Wat waren je eerste stappen om tot dit moois te komen? Groetjes Nicole

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Celeste, Jemig tips, daar vraag je me wat. Bij mij is het eigenlijk allemaal heel erg vanzelf gegaan (sorry sorry). Uiteraard heb ik er ook aan moeten werken en had ik een paar goede proeflezers waar ik veel van geleerd hebt, maar ik had de chicklitstijl al in de vingers vermoed ik. Je moet mij bijvoorbeeld niet vragen om erg literair te schrijven. Chicklits gaan over het algemeen over liefde, relaties, vriendinnen, shoppen en al dat soort dingen. De thema's die jonge meiden aanspreken. Chicklits moeten vlot geschreven worden, hoewel er tegenwoordig ook boeken onder chicklit vallen die wat minder vlot zijn geschreven. Hoe ik ben begonnen? Gewoon bij het begin, klinkt een beetje lullig, maar zo bedoel ik het niet. Ik bedenk van te voren een thema en een eind en tijdens het schrijven verzin ik er vanalles bij. Tot nu toe gaat dit goed, maar ja misschien houdt dat ook wel een keer op en moet ik een andere aanpak kiezen. Mijn eerste stappen waren gewoon beginnen met schrijven, toen kwam ik op dit schrijversforum en plaatste hier en daar een stukje. Hier kreeg ik veel feedback op en daarmee ben ik aan de slag gegaan. (zoals niet te veel woorden herhalen, foute interpunctie, verleden tijd en tegenwoordige tijd door elkaar gebruiken, meer show en don't tell) Ik heb goede proeflezers gevonden en nu ook een redactrice die me van tips kan voorzien. Maar zonder proeflezers was ik nooit zover gekomen, dat wil ik wel even benadrukken. Daar leer je zoveel van. Kijk ook eens op het forum Zinniger Zinnen. Ook veel lezen hier op het forum en op Zinniger Zinnen helpt. Verder moet je gewoon doorzetten. Schrijven kost nou eenmaal wat discipline én weten wat de doelgroep graag wil lezen. Er mag wel wat humor inzitten en het thema moet ook niet te zwaar zijn. Uiteraard mag het best wel een beetje zwaar of moeilijk zijn maar over het algemeen loopt een chicklit goed af. Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik wens je in ieder geval heel veel schrijfplezier! Groetjes, Rianne

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi, Ik ben ook een chicklit boek aan het schrijven. En, Rianne, ik begrijp jouw verhaal helemaal. Ik ben gewoon lekker begonnen bij het begin. Als je eenmaal aan het schrijven bent stop je niet zo snel meer. Wel ben ik benieuwd naar uitgevers die dit genre graag willen publiceren, tips? Groetjes, Mireille

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mireille, dat zijn er genoeg. Je kunt beter kijken wat je precies schrijft en dan bij welke uitgever het thuis hoort. Op internet is een pagina te vinden met alle uitgeverijen, ook hier op het forum zijn er een flink aantal genoemd. Kijk anders eens op www.chicklit.nl en zoek een beetje bij de boeken en dan kom je ook de uitgevers tegen. Succes in ieder geval!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijf eerst je boek eens af en tegen die tijd dat je bijna bij het eind bent en je denkt dat ie goed genoeg is dan ga je de uitgevers benaderen om te vragen of ze je script willen lezen. Dan kom je er ook vanzelf achter of ze het verhaal (als je kort vertelt waar het over gaat in die mail)willen lezen. Succes en veel schrijfplezier!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontzettend bedankt voor jullie reacties en tips, hier kan ik zeker iets mee!! Aangezien ik een verhuizing in het zicht heb, kan ik me er nog niet volledig in gaan storten maar ik verheug me erop om te gaan beginnen met schrijven! Tips, advies en ervaringen zijn altijd welkom!! Groetjes Nicole

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal! Ik heb een tijdje geleden het genre ''Chicklit'' ontdekt en ben er helemaal weg van!! Graag zou ik willen weten of er nog meer mensen zijn die dit vinden. Binnenkort wil ik zelf een chicklit gaan schrijven en zou het leuk vinden om ideeen en gedachten met anderen uit te wisselen. Ik hoor graag van jullie..... Groetjes Nicole
Hoi Nicole, Ik houd ook van chicklit (vermakelijk en leesbaar), maar soms mis ik een beetje diepgang. Ik heb in mijn eerste boek chicklit met een vrij zwaar onderwerp (het leven van de gewone man tijdens het communisme) gecombineerd en dat scoorde vrij goed qua recensies en verkoop. De titel is ook een soort combinatie tussen chicklit en diepgang: Communisme, sex en leugens. Mijn tweede boek is minder chicklit-achtig, maar ik probeer in ieder geval de vlotte schrijfstijl te behouden. Wat ik wel jammer vind, is dat mijn tweede boek weinig humor heeft. Daar is het onderwerp niet echt geschikt voor.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey FlowerBombGirl, Heb je al veel geschreven?? Zo ja..zou ik eens iets van je mogen lezen? Ik wil zelf ook een chicklit gaan schrijven maar vind het heel moeilijk om te beginnen. Hoe ben jij begonnen en waar haal je de inspiratie vandaan? Groetjes Nicole

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind chicklit ook heel leuk om te lezen - en te schrijven - maar ik heb nu chicknoir ontdekt en daar zit de diepgang in, die ik in de "gewone" chicklits mis. (hoevaak kun je het over een dikke kont hebben?) De chicknoir die ik nu aan het lezen ben heet: Up & Down van Nina Siegal, uitgegeven door Truth & Dare. Een zijspoor van Foreign Media books. www.truthanddare.nl (ik ben zelf nog niet op deze website gaan kijken) Volgens mij leunt een chicklit gevaarlijk dicht tegen formuleschrijven aan. Of sommige schrijvers hanteren een formule. Over het algemeen wordt het meisje in een situatie geplaatst waar ze geen controle over heeft, ontmoet ze een man waar ze a) meteen verliefd op wordt of b)hem spuglelijk vindt en hem een naar de maan kan schoppen, maar ze moet met hem samenwerken. Zo komt ze erachter dat ze toch iets voor hem voelt. Ik bedoel, ik vind chicklit leuk en het leest gemakkelijk weg. Maar ik moet niet het gevoel krijgen dat het makkelijk geschreven is. @ Nicole: begin je verhaal met actie. Bijvoorbeeld dat de hoofdpersoon tegen zichzelf zegt: "Dit ga ik nooit meer doen!" Dan mag je zelf invullen wat ze nooit meer gaat doen en waarom. En je verhaal is vertrokken.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jommeke, Bedankt voor je advies!! Ik ken de chick-noir en ik begrijp precies wat je bedoeld met de diepgang. Chicklit leest inderdaad lekker weg maar ik mis ook vaak de diepgang. Groetjes Nicole PS: Up & Down heb ik ook al gelezen, en ik vind hem super!!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi celeste 23, ik ben pas bezig met mijn eerste chicklitverhaal. Mijn inspiratie daarvoor heb ik gehaald uit mijn opleiding (doe museologie/cultureel erfgoed) en uit mijn recente trip naar New York. Als mijn verhaal wat verder is, dan plaats ik op het forum wel een stuk.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ maria genova: (les dit onderwerp nu pas, bij de term chicklit haak ik normaal gelijk af) Je zegt dat je onderwerp zich niet leent voor humor. Ik ben van mening dat je over alles met humor kan schrijven. Mijn eerste (zelfuitgegeven) boek ging over daklozen in Chicago, geloof mij, daar gebeurde niets leuk. toch staat er veel humor in. Succes met je boek! Ik kan me niks voorstellen bij chicklit met diepgang. Is het dan nog wel chicklit? Ook de opmerking: Mijn tweede boek is minder chicklit-achtig, maar ik probeer in ieder geval de vlotte schrijfstijl te behouden begrijp ik niet. Heeft literatuur geen vlotte schrijfstijl?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk kan je in elk boek humor toepassen en toch lenen sommige onderwerpen zich daar beter voor. Je schrijft dat je je niets kan voorstellen bij chicklit met diepgang en toch heb ik in 'Communisme, sex en leugens' een chicklit-achtige stijl toegepast op een zwaar onderwerp, namelijk het communisme. Ik wilde vertellen hoe het leven van de gewone man achter het IJzeren Gordijn eruit zag, maar niet in de vorm van een zwaar geschiedenisboek. Ik wilde het juist lekker luchtig en humoristisch opschrijven om een breed publiek te bereiken. En dat is aardig gelukt wat verkoop-aantalen en reacties van lezers betreft. Kijk even op mijn website: www.mariagenova.nl. Groetjes, Maria

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken je site maria (ZZ-schrjiclub?) en bedoelde mijn opmerking niet als kritiek. Ik vroeg me niet af of er wel diepgang in je boek zit, maar of het dan nog wel als chicklit beschouwd kan worden. Wat is een chicklit achtige stijl? Kan literatuur niet luchtig en humoristisch zijn? Ik probeer literatuur te schrijven, maar heb ook het idee dat ik vlot en met humor schrijf. Kan je een tipje oplichten en zeggen waar je nieuwe boek over gaat?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie wel degelijk verschil tussen chicklit en literatuur en doorgaans is chicklit luchtiger en humoristischer. Mijn eerste boek is natuulijk geen chicklit, maar ik heb wel wat chicklit-achtige elementen toegepast (zoals bij de beschrijving van de seksuele avonturen van mijn personage). Mijn tweede boek heet Miljonairs, maffia en macht en gaat over het leven van de nieuwe rijken in Rusland en in Oost-Europa. Het gaat om fictie gebaseerd op de werkelijkheid.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook gek op chicklit :D Gisteravond begonnen aan Sophie Kinsella en vanmiddag was ie uit haha. Ik weet niet of ik het ook zou kunnen schrijven, wie weet bedenk ik ooit een goed idee voor een chicklit :)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat schrijf ik ook graag. Je boeken lijken me erg interessant. Heb wat in voormalige comunistische landen gereisde en gewoond en woon nu in Oost-Duitsland. Ik vind het heel jammer dat er mensen zijn die denken dat chicklit humoristische is dan literatuur. Dan is er iets danig mis met onze literatuur! (Maar heb dat ook wel eens van de kenners gelezen, dat dat schijnt te ontbreken..) Succes met je nieuwe boek!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wens je ook veel succes met het schrijven. Als je Communisme, sex en leugens wilt lezen, kan ik het je voor 16 euro opsturen. In de winkel kost het 18 euro. De portokosten zijn voor mijn rekening. Groetjes, Maria

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dat gaat een beetje aan de bedoeling van dit forum voorbij vind ik. Straks gaat iedereen elkaar aanbiedingen van zijn/haar eigen boek doen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik belangstelling toon in een boek, vind ik het helemaal niet erg als iemand aanbiedt om het met korting op te sturen en ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt. Bovendien is het boek vooralsnog niet in Duitsland te koop :).