Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijf mee aan de 2e editie van Het Rotterdams Woordenboek

Geachte allen, Het klinkt misschien een beetje gek maar om te schrijven moet je natuurlijk eerst kunnen lezen en ik schrijf dat niet voor niks want wij zoeken lezers in Rotterdam die willen meeschrijven aan de 2e editie van het Rotterdams Woordenboek. Het Rotterdams Woordenboek In 2015 hebben wij in een half jaar het Rotterdams Woordenboek geschreven. Ik wilde om te beginnen 365 woorden vinden maar ik eindigde met 1865 woorden. Het was gewoon vanaf het allereerste moment een geweldig succes. Aanpak Toen ik begon aan het Rotterdams Woordenboek dacht ik dat het bijzonder saai zou zijn, dat ik honderden Rotterdamse boeken van Rotterdamse dichters, schrijvers, uitgevers, etc zou moeten doorploegen maar niets was minder waar. 158 mensen begonnen spontaan woorden in te zenden via website, email, social media of via onze Rotterdams Woordenboek teams op festivals in Rotterdam. Opschonen Tien tot vijftien procent van de 1865 woorden zijn mijn inziens echter niet echt Rotterdams en/of ze worden gesproken in een te kleine kring van gezin, familie of straat en/of het zijn woorden die misschien niet of nauwelijks nog worden gesproken in Rotterdam. Daarom willen wij het Rotterdams Woordenboek gaan opschonen. Uitbreiden En tegelijkertijd uitbreiden met woorden die nog niet opgenomen zijn in het Rotterdams Woordenboek en daarom zoek ik nu mensen die met mij om te beginnen alle Historisch Genootschap Jaarboekjes, alle Jan Prins gedichten en alle Anna Blahman romans willen doorlezen op zoek naar woorden die ontbreken. Omschrijvingen Verder wil ik voor de tweede editie ook uitgebreidere omschrijvingen formuleren. Resultaat Al om al moet dat ervoor zorgen dat wij straks een extra dik Rotterdams Woordenboek hebben. Heb je zin om ons een handje te helpen kom dan elke maandagmorgen naar het Literair Cafe Huis Der Zotheid en schrijf met ons mee. In Huis Der Zotheid vind je een grote collectie Rotterdamse Boeken en deze groeit nog steeds volop. Meedoen Wil je meedoen reageer en/of deel dan even op de oproep. Wij zijn je daar zeer dankbaar voor. Erik Van Loon Het Rotterdams Woordenboek p.s. wij kunnen je niet belonen voor het werk maar nemen je natuurlijk wel op als een van de samenstellers en Huis Der Zotheid biedt ons de koffie en thee gratis aan.