Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

co-webredacteurs gezocht

Beste lezers en schrijvers, Al van jongs af aan ben ik gek op boeken, schrijven en alles wat daarmee te maken heeft. Momenteel ben ik actief als freelance tekstschrijver. Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging en ben op zoek naar enthousiaste medestanders, lees verder om erachter te komen wat mijn idee is. Ik zou graag een website starten die in het teken staat van boeken, in de breedste zin van het woord. Denk hierbij aan boekreviews, verfilmingen, merchandise, maar ook aan het signaleren van nieuwe tendensen, een lijstje met boeken met mooie omslagen of een blog waarin een onverwachte vergelijking tussen twee boeken wordt getrokken. De artikelen worden populair en toegankelijk beschreven, toch is er ook ruimte voor verdieping, creativiteit en originaliteit. Het (korte termijn) doel hiervan is om gelezen te worden en een betrouwbare speler te worden op het gebied van boekennieuws. Om bekendheid te genereren worden er ter promotie ook sociale media kanalen aangemaakt waarop regelmatig wordt gepubliceerd. Als die bekendheid er is, is het uiteindelijke doel om een (soort van, dit idee moet ik nog verder uitwerken) uitgeverij te worden. We worden een label dat gaat uitgeven, waarschijnlijk met behulp van andere partijen, de auteurs die bij ons publiceren profiteren dan van ons grote bereik en uitgebreide netwerk. Ik zou mij er graag voor inzetten dit te realiseren, maar niet alleen. Het lijkt me gaaf om een klein en veelzijdig team op te zetten en deze uitdaging samen aan te gaan. Het genre waar ik aan denk is vooral young adult, chicklit en aanverwanten. Ik ben zelf 25 jaar oud en heb enkele jaren Nederlandse taal en cultuur gestudeerd. Met het opzetten van een website en het schrijven van blogs heb ik ervaring, daarnaast heb ik weleens manuscripten gecorrigeerd. Heb jij tijd, zin en ben je enthousiast over mijn plan? Stuur me dan een e-mail: essenceofluck@gmail.com. Vertel me hoe jij dit voor je zou zien en welke bijdrage jij zou willen leveren. Ook als je geen tijd of zin hebt om conceptmatig bezig te zijn maar bijvoorbeeld alleen recensies zou willen schrijven, ben je van harte welkom om te reageren. Ik sta te popelen om van start te gaan en kijk uit naar jullie reacties!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het idee klinkt leuk maar het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt gaan proberen. Wil je een soort review site opzetten waar lezers heen gaan op zoek naar goede boeken om te lezen, of wil je een toegankelijk publiceer platform worden voor schrijvers? Waar ligt het zwaartepunt en hoe wil je dit combineren?

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar mijn idee heb ik mijn plan vrij duidelijk opgeschreven. Ik wil een prettig leesbare site opzetten over boeken in de breedste zin van het woord, met ook veel reviews. Geschreven door mijn team en mij. Via sociale media en andere middelen willen we wel interactie creëren met ons publiek, maar de content op de website is van onszelf.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moet het vooral over Nederlandse boeken (aanverwanten) gaan, of ook internationaal? Wat is je verdienmodel? Ga je adverteerders werven of denk je aan crowdfunding?

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goodreals is echt een heel ander soort website. Hebban is heel breed georiënteerd, hier worden zelfs kookboeken besproken. Daarnaast is er hier veel meer input van bezoekers, zo worden recensies ook door bezoekers geschreven.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een expliciete reactie, die je misschien niet graag zult lezen - maar waar je hopelijk echt iets aan hebt. Een schrijver die al wat publicaties (lees: kwalitatief goed werk leveren en daar dan centjes voor krijgen) op zijn of haar naam heeft staan, zal twee criteria hebben. 1:de opdrachtgever betaalt de columnisten/recensenten een gage middels een vast contract, of per opdracht. 2: De website, krant/magazine (en redactie) heeft een dermate gevestigde naam, dat de schrijver zijn/haar naam daar graag aan verbindt - en deze zal daarom overwegen om een enkele (!) bijdrage pro bono te leveren. De gegarandeerde kwaliteit is daarbij erg belangrijk - de gevestigde naam garandeert bijvoorbeeld dat ook de stukken van andere schrijvers zullen beantwoorden aan de kwaliteit die lezers van de gevestigde naam verwachten. In het geval van recensies en columns die geschreven worden door een nieuw team van schrijvers (zo'n team noemt men ook wel: een redactie) helpt het als de hoofdredacteur bekend is bij het publiek, met een groot eigen netwerk en lezersachterban. In andere gevallen 'koopt' een redactie soms de medewerking van een bekende schrijver, om hun site/redactie een gezicht te geven. Ik lees in jouw introductie wel enthousiasme, maar ik vind niets over wie jij bent, of waar je hebt geschreven, en wat je hebt geschreven. Ik lees ook niets over gage. Waarom zouden schrijvers hun naam aan jouw site willen verbinden? Je benadert schrijvers uit je eigen netwerk (of hier als schrijvende leden van SO) blijkbaar niet persoonlijk, bijvoorbeeld omdat je hun werk gelezen hebt en ze graag aan je wilt binden, je doet hier een algemene oproep. Je zegt dat je zelf freelance tekstschrijver bent, dat impliceert dat je zelf ook verwacht betaald te worden voor je werk. Het zou verrassend zijn als je veel reacties krijgt van hele goede schrijvers, die samen graag jouw team willen vormen, zonder daar iets uit bovenstaande punten voor terug te krijgen - maar helaas is dat niet waarschijnlijk. Groet, en succes.