Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezen voor Proeflezers

Hej iedereen, Proeflezers. Belangrijk bij een manuscript, niet? Maar waar vind je er? Het is een soort die ik enkel hier ontmoet... In mijn kringen zijn ze verdacht afwezig ... of misschien aanwezig, maar staan ze er niet niet open voor. Hoe vind je ze? Hoe lok je ze? Daarom deze oproep: Ik ben op zoek naar proeflezer(s) waar ik ook voor kan proeflezen, want 'voor wat, hoort wat' vind ik. Zo kunnen beide partijen op regelmatige basis feedback krijgen op grotere schaal dan wat het proeflezen op deze site toelaat. Ik schrijf fantasy, maar soms ook niet. Je kan hier een paar fragmenten terugvinden: http://www.schrijvenonline.org/proeflezen/fantasy… http://www.schrijvenonline.org/proeflezen/roman-m… http://www.schrijvenonline.org/proeflezen/high-fa… Ik wil graag proeflezen, ook niet fantasy, omdat ik denk dat ik daar ook nog veel uit kan leren. Wie is geïnteresseerd? Wie bijt?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bijt niet, want ik heb al genoeg te proeflezen. Maar wat kan helpen is vertellen hoe groot je manuscript is en waar je wilt dat je proeflezer op let. Een stuk van 90000 napluizen op taal en spelfouten is heel wat anders dan een tekst van 15000 woorden lezen en er re(d)actie op geven. Zelf doe ik ongeveer zes uur over een stuk van 20000 woorden, wat kan verklaren waarom het moeilijker is om proeflezers te vinden voor langere stukken dan voor kortere.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wellicht geïnteresseerd in wederzijds proeflezen, mits zonder tijdsdruk. Maar Ceridwen heeft gelijk... Gaat het om steeds kleine stukjes waar je even wat over wilt horen? Of gaat het om grote lappen?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Mimac, omdat het niet is toegestaan op het forum mensen naar je site, blog e.d. te leiden, hebben we je links verwijderd. Zonder de links is je bedoeling ook duidelijk.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag verwijzen naar je eigen proefleesstukjes ook niet? Dat lijkt me toch volstrekt relevant en je blijft op dit forum.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thérèse Zoals Rudez al zei waren het slechts links naar proefleesstukjes die ik hier op proeflezen heb geplaatst. Om de lezers een idee te geven, ik denk niet dat ik hier een regel mee overtreed. @Rudez en anderen Ja, zonder tijdsdruk. Anders is het niet meer relaxed. Het moet leuk blijven en niet als verplichting aanvoelen. Mijn idee was eerder om hoofdstukken door te sturen en niet direct hele boeken. Daar wil ik niemand direct mee opzadelen, en ik heb ook de tijd niet om dat voor iemand anders te doen. Maar een beetje extra informatie is wel relevant: Ongeveer 4 hoofdstukken zijn klaar om te proeflezen(16000 woorden). Verder moet je niet verwachten dat ik elke maand een nieuw hoofdstuk ga klaar hebben liggen(zeker niet zoals ik nu bezig ben, eerder een hoofdstuk elke 3 maand). Laat me maar weten als je nog steeds geïnteresseerd bent en misschien ook wat jij ervan verwacht.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De 'leest het lekker/is het spannend' vraag is onoverkomelijk, maar dat is niet de hoofdvraag. Het zijn vooral andere vragen, specifiekere vragen waar ik graag antwoord op zou willen krijgen. @Thérèse, geen probleem. Heb links teruggezet.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De 'leest het lekker/is het spannend' vraag is onoverkomelijk
Allich, allicht.
Het zijn vooral andere vragen, specifiekere vragen waar ik graag antwoord op zou willen krijgen.
Goed om te horen, dat zegt iets over het stadium waar je in bent :) Stuur mij maar een mailtje als je wilt, dan spreken we wat af.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook wel geïnteresseerd, Mimac. Lekker vrijblijvend de kans om iets langere stukken dan 750 woorden te (laten) beoordelen bevalt me wel. Diana, met jou wil ik dat beschuitje ook wel nuttigen eigenlijk. Al een tijdje niets meer over Robin en Luc gelezen ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kleine stukjes vind ik niet zo'n probleem, maar momenteel ben ik met een paar proefleesstukken bezig waarvan één een heel lang stuk is. Dat is erg tijdrovend, waardoor ik zelf soms niet tot schrijven kom. Misschien moet ik wat nonchalanter proeflezen, maar dat lukt me gewoon niet. Ik heb de proeflezers ook via sol gevonden en zij mij.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Super, Diana en Rudez, dat jullie dit zien zitten! Jullie mogen één van de dagen(druk druk met taken en tentamens) een mailtje verwachten. Dan kunnen we zo wat beter afspreken.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mimac. als ik een oproep zie dan denk ik: stuur maar. Maar ik heb absoluut geen tijd, maar in de toekomst wil ik best kleine stukjes fantasy lezen (liefst in het weekend) Ik heb zelf ook behoefte aan proeflezers maar kan bijna niks terug doen, dus ik zit in een vervelende spagaat. dat wederzijdse is heel goed hier op sol en als je actief bent, vind je vanzelf schrijvers die bij je passen. Succes. Rudez: die tijdsdruk neem je wel heeeeeel breed. Tja, volgens mij lees jij proef alsof het morgen naar de drukker moet. Soms kun je ook globaler proeflezen. Als jij zegt: ik begin een nieuw verhaal, dan hoef ik als proeflezer niet alle punten en komma's goed te zetten (ok dit is even de omgekeerde wereld) maar moet ik volgens mij meer kijken of het verhaal loopt en de personen geloofwaardig overkomen. ZIe ik dat fout?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met tijdsdruk bedoel ik dat er niet een verwachting moet zijn dat het binnen 1 of 2 weken gecorrigeerd terug komt. Het kan een paar dagen zijn, het kan een maand zijn. Zolang daar geen grote verwachtingen zijn: prima.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hekate Ik ga eerst even zien hoe het loopt met Rudez en Diana. Maar als het lekker loopt of helemaal niet loopt, kan ik zomaar weer op zoek zijn naar een proefleesruil! Maar twee om te beginnen is voldoende denk ik. @Nienke Spijtig dat je weinig tijd hebt. Ik heb altijd graag je stukjes gelezen. Totaal anders vergeleken met die van mij, misschien daarom juist. Maar ik wil gerust wel eens een hoofdstuk van je proeflezen, nu of later! en voor jou geldt hetzelfde als voor Hekate. Ik zou het zeker niet erg vinden stukjes van jou te proeflezen. Laat maar weten wanneer je in de toekomst wel tijd hebt. Ik denk dat ik met Rudez en Diana twee goede heb gevonden. Zelfde leeftijd, zelfde genre, zelfde verwachtingen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MImac Zelfde leeftijd? Zie je dat echt als een voordeel? Zou kunnen, maar ik heb mijn twijfels. Bij de laatste editie van de Fantasy Strijd Brugge heb ik mijn verhaal om te proeflezen uitgewisseld met een streekgenote die zo'n slordige 45 jaar jonger was. Dat ging prima. We haalden allebei de wedstrijdbundel, zij als (volgens mij) de jongste deelneemster en ik als een van de oudste. Misschien gaan we dat bij de komende editie gewoon nog eens herhalen. :!:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk ook niet dat leeftijd een verschil maakt. Ik heb een vaste proeflezer die van Zweedse schrijvers houdt. Toch heb ik heel veel aan haar. Afgezien daarvan lijkt het me niet verstandig om een hele rits proeflezers te hebben. De een vindt dat je niet uitgebreid genoeg bent, een ander dat je te uitgebreid bent. Ik proeflees zoveel dat ik voorlopig niet meer op de verzoeken van sol kan ingaan.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vreesde al dat ik misschien te laat zou zijn (damn, dat goede voornemen om minder te internetten :P). Ikzelf vind 3 proeflezers ideaal (en dan nog liefst verdeeld tussen mannen en vrouwen en Vlamingen en Hollanders), dan kun je bij tegenstrijdige meningen nog zien wat "de meerderheid" denkt, al moet je natuurlijk ook altijd je eigen gevoel volgen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hekate Probeer je me nu te overtuigen met het feit dat je een Vlaming bent? Wie weet werkt dat wel... Twee 'Hollanders' zoals jij ze graag noemt. Misschien dat het dan een goed idee is om een Vlaamse mening te hebben, als Vlaming zijnde. Ik ben erover aan het denken! Ik laat je nog iets weten.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben geen Hollander hoor. Hollanders komen uit Noord- of Zuid-Holland. Ik kom uit omgeving Utrecht. Heeft weinig met Holland te maken. [youtube]eE_IUPInEuc[/youtube]

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, daar heb je me! Maar ja, hier in Delft heb ik de vrijheid om Hollander of Nederlander te zeggen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfde leeftijd? Zie je dat echt als een voordeel? Zou kunnen, maar ik heb mijn twijfels. Bij de laatste editie van de Fantasy Strijd Brugge heb ik mijn verhaal om te proeflezen uitgewisseld met een streekgenote die zo'n slordige 45 jaar jonger was. Dat ging prima. We haalden allebei de wedstrijdbundel, zij als (volgens mij) de jongste deelneemster en ik als een van de oudste. Misschien gaan we dat bij de komende editie gewoon nog eens herhalen.
En allebei heel tevreden met de proefleesruil. :D (Ik heb de leeftijden nooit kunnen achterhalen, maar voor zover ik weet wel.) Als de agenda's het toelaten: graag. :nod: Ach, ik snap ook wel waarom mensen het soms fijn vinden om proeflezers van dezelfde leeftijd te hebben. Kletst vaak ook lekker en zo. Toevallig zijn de meeste van mijn proeflezers ook maar een paar jaar ouder dan ik. Die heb ik hier op SOL leren kennen en dat klikte zo goed (zowel persoonlijk als qua schrijven) dat we nu regelmatig voor elkaar proeflezen. Toch vind ik het ook fijn om oudere proeflezers te hebben en zie ik daar zeker ook wel de voordelen van in. Het is het fijnst om gewoon een mooie verdeling te hebben, zowel in leeftijd als in streek (hoewel ik eigenlijk nooit bewust gekozen heb voor Vlaamse proeflezers, moet ik bekennen; die heb ik gewoon gevonden). Ik gebruik trouwens ook meestal drie proeflezers. Liefst minimaal twee en maximaal vier, maar als je te lang wacht met het schrijven/afmaken van je verhaal voor een wedstrijd, dan werkt één heel goede soms ook prima. En eerlijk is eerlijk, ik snap het ook wel dat de meeste schrijvers niet zomaar een proeflezer vragen van mijn leeftijd of jonger (tenzij ze specifiek voor een bepaalde doelgroep schrijven en willen weten hoe iemand van die leeftijd over het verhaal denkt). Je moet je toch een beetje bewijzen omdat je al snel overkomt als een beginner, of zo. En bij een jongere is de kans natuurlijk inderdaad groot dat hij/zij nog niet zo lang schrijft, hij/zij er nog niet zo heel veel verstand van heeft en hij/zij dus wat minder geschikt is als proeflezer. Ik zou ook niet gauw een beginner vragen om mijn verhaal te proeflezen. Zolang er maar een verschil gemaakt wordt tussen leeftijd en ervarenheid/kennis/kunde. En andersom is de drempel om te proeflezen voor iemand die (veel) ouder is voor sommige jongeren misschien ook wel te hoog. Zeker als je nog erg jong bent en volwassenen alleen maar mensen zijn die jou regeltjes opleggen, kan ik me voorstellen dat het ongemakkelijk kan voelen (ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee). Zelf vind ik het vooral (op een goede manier!) spannend om commentaar te geven op het verhaal van iemand die al veel langer schrijft en die in mijn ogen beter is dan ik ben. Je weet toch nooit hoe iemand op jouw feedback reageert en in zo'n geval ben je sneller 'bang' om iets volslagen idioots te zeggen. Gelukkig zijn mijn ervaringen tot nu toe eigenlijk alleen maar positief en blijkt mijn feedback toch meestal wel ergens op te slaan (terugkoppeling kan echt heel waardevol zijn voor een proeflezer). Ik raad dus iedereen - zowel als proeflezer als als schrijver - aan zo'n 'uitdaging' aan te gaan als je die tegenkomt (en het goed voelt, natuurlijk). :) Dit alles zou trouwens een interessante discussie kunnen zijn (ik vrees dat ik een beetje offtopic ga). :) @ Mimac: Dat doen de Hollanders, hoor. ;)