Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Titel voor mijn verzamel bundel zonder thema

Hallo, Aangezien het mij toch meer moeite kost dan ik had gedacht van te voren doe ik hier ook even een oproep voor tips en suggesties. Het gaat om het volgende: Voor mijn examen ga ik op de ambachtelijke manier een boekje maken op mijn vrijwilligerswerk (Grafisch Museum Groningen. De mensen die meewerken met het boek krijgen een exemplaar en verder zal ik nog een paar extra exemplaren maken voor school en mezelf en een paar mensen die het ook verdienen. Het is dus enkel en alleen om mijn examen tot een goed einde te volbrengen. Ik zet bijna alle petten op van letterzetter tot drukker tot vormgever tot het binden van het boek. De inhoud van het boek laat ik aan anderen over want als ik dat er ook nog bij moet doen dan ben ik volgend jaar nog bezig. Ik heb een oproep gedaan bij vrienden en kennissen die goed kunnen schrijven maar ook heb ik een aantal bekende mensen (voornamelijk uit de kleinkunstwereld) aangeschreven of die een korte tekst (gedicht, column enz.) wilde schrijven voor mijn boek. Er werd erg enthousiast gereageerd op mijn verzoek en ik heb nu 18 schrijvers die iets voor mij maken en sommige mensen leverden zelfs meerdere dingen in. Dat is helemaal geweldig natuurlijk! Ik studeer een kunststudie en ben dus best creatief ( vind men) alleen zit ik nu een beetje vast als het om een titel voor mijn boek gaat. Het "stomme" is namelijk dat ik er geen thema aan verbonden heb. In de eerste plaats had ik NOOIT verwacht zoveel positieve reacties te krijgen dus ik had geen thema gekozen om er voor te zorgen dat iedereen in kon leveren wat hij/zij wou. Maar nu ik zoveel mensen heb die iets schrijven was het voor het zoeken van een titel wel fijn geweest om een thema te hebben. De onderwerpen die tot nu toe binnen gekomen zijn of waarvan ik weet dat daar over geschreven gaat worden: het grafische vak (dus over de drukker, zetter, typemachine enz.) uiteraard de liefde, Een prachtige tekst over iemand missen die overleden is. Een tekst over eenzaam zijn, En ik krijg ook nog een heleboel binnen. Dus nu ga ik maar op een paar websites een oproepje plaatsen om inspiratie op te doen of zelfs een titel te vinden voor mijn boek. Dus hebben jullie misschien ideeën voor een titel want mijn creativiteit is even op wat titels betreft. Al vast bedankt voor het meedenken!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[ Letter en liefde ] Typografisch aan elkaar plakken. [ Letterenliefde ]

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als er geen thema is, is het feitelijk geen bundel maar een bloemlezing. Misschien kun je daar iets mee... tuiltje, boeket... Als het over zetwerk en zo gaat, lijkt me Ligatuur ook mooi (kunstzinnige verbinding tussen [twee] losse elementen, die het een geheel maakt).

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ligatuur is mooi. Je kunt misschien spelen met woorden die komen uit het ambacht? Even gegoogeld voor inspiratie. Ik ben absoluut geen expert. Dus misschien zit ik niet helemaal in de juiste richting met sommige woorden. Maar ik vond wel prachtwoorden, die ik heb verwerkt in wat suggesties. -Vertelsels uit de bovenkast -Van de bok -Uit het lood -Loden letters -Matrijzen (of: Matrijsen?) -Geperste gedachten -Zetsels -Galei, matrijs en andere verhalen -In reliëf en spiegelschrift -Aan zet -Tussen zethaken -Uit de letterkast -Woorden aan zet -Loden boeket http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-laatste-l…

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Er zitten mooie tussen, Mirandela. Als je alle petten opzet, kun het ook 'Van A tot Z(ET) noemen, Marike.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind zetsels mooi! Letterenliefde, ook heel mooi. Ligatuur is een schitterend woord, maar minder direct pakkend (volgens mij is het voor veel mensen de betekenis ervan ook in deze context niet meteen duidelijk). 'De laatste loodjes wegen het zwaarst' is wel een leuke omdat het om je examenwerk gaat, maar heeft natuurlijk weinig te maken met de inhoud.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Proeve van bekwaamheid Proef! Crowdprinting Stalen (of Drukstalen) Monsters (of Drukmonsters)