Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

brief naar uitgevers

Ik heb een vraag: mijn manuscript is klaar om naar uitgevers te sturen. Het is door sommige proeflezers gelezen, waaronder een toneelschrijver en twee andere schrijvers. Kan ik hun commentaren ('boeiend verhaal', 'efficiënte schrijfstijl met soms verrassend mooie beelden' en 'vaardig vertelster') gebruiken in mijn begeleidende brief aan een uitgever? Het voelt nogal als mezelf ophemelen, daar ben ik normaal gesproken niet zo goed in... Wat vinden jullie? Hoor het heel graag!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt het doen, maar een uitgever zal ondanks aanbevelingen zijn / haar eigen oordeel willen vormen en naar aanleiding daarvan een besluit nemen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Thérèse eens. Je kunt het doen, in de hoop dat ze je manuscript dan net iets sneller zullen beoordelen, maar voor je kans zal het verder weinig uitmaken. Je manuscript zelf moet het werk doen en zo hoort dat natuurlijk ook.Als je het er te dik bovenop legt, kan het zelfs tegen je werken. Je wekt dan al snel de indruk dat je jezelf en je manuscript overschat. Daar zijn uitgevers allergisch voor. Ik zou me vooral concentreren op die begeleidende brief waarin je helder thema, genre, doelgroep etc. aangeeft, zodat de uitgever snel kan bepalen of het een manuscript is dat in hun fonds zou kunnen passen.