Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boek uitgeven in het buitenland

Hallo allemaal, ik schreef recent een boek bij een Belgische uitgeverij, hij is op 4 maanden tijd al aan zijn 5de druk. Ik ben dus ontzettend blij dat hij zo goed verkoopt, maar ik zie er ook wel internationaal potentieel in. In het contact met de uitgeverij staat dat ik mijn auteursrechten wereldwijd aan hen afsta. Dat is op zich geen probleem. Maar ik vind dat ze niet genoeg hun best doen om hem internationaal op de markt te brengen. Zou ik zelf buitenlandse uitgeverijen kunnen benaderen om hun interesse te wekken. Ik begrijp dat de officiele overdracht via mijn Belgische uitgeverij moet gaan. Daar heb ik geen probleem mee. Maar mijn vraag is gewoon of het gebruikelijk is dat de auteur zelf zijn boek probeert te pushen bij een internationale uitgeverij? Zoja, hoe pak ik dat dan best aan? Zet ik de contactgegevens van mijn Belgische uitgeverij meteen in de eerste mail? Of wacht ik eerst hun reactie af en breng ik ze eventueel later in contact moest er interesse zijn? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou eerst je internationale ambitie met je uitgever bespreken. Blijkbaar heeft hij je boek contractueel gezien in handen, en kan je niet zomaar weg.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze weten dat ik hem op de internationale markt wil zien, maar ondanks dat het een grote uitgeverij is is er toch niet voldoende personeel om echt actief op zoek te gaan! Wat je zelf doet, doe je vaak beter en met meer passie dan iemand die voor een uitgeverij werkt. Daarom zou ik graag zelf op zoek gaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik om mijn uitgeverij heen wil, dat is niet de bedoeling!

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk dat dat ook niet kan. Tenslotte heb je getekend dat je je auteursrechten afstaat. Daarmee mag je wel contact zoeken met een buitenlandse uitgever. Als die geïnteresseerd is, kun je dat aan je uitgever doorgeven.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@tja, in je eerste zin zeg je dat het niet kan. Maar daarna zeg je dat het dus wel kan? Ik denk dat ik toch wel duidelijk heb gemaakt dat ik het niet achter de rug van mijn uitgever wil doen! Dus het kan!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het toch aan de uitgever vragen of laten weten dat je zelf op zoek wilt gaan? Zorg voor een goede (professionele) vertaling van je synopsis en de eerste hoofdstukken, en eventuele positieve recensies. En ga daarmee in oktober naar de Frankfurter Buchmesse. :)

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Via, ik heb hen idd net een mailtje gestuurd met de vraag. Ik snap eigenlijk niet waarom ik dat niet eerder gedaan heb ;-). Maar ik wacht dus even hun antwoord af! Bedankt in ieder geval voor je tips!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt de uitgever ook vragen of zij een vertegenwoordiger naar de Frankfurter Buchmesse sturen. Ik kan me niet voorstellen dat een grote uitgever dat niet zou doen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Maar mijn vraag is gewoon of het gebruikelijk is dat de auteur zelf zijn boek probeert te pushen bij een internationale uitgeverij?
Wanneer het om een reguliere uitgeverij gaat, denk ik dat dat niet gebruikelijk is. Verplaats je in de 'buitenlandse' uitgeverij (welk buitenland?): hoe zou het daar overkomen wanneer een auteur contact zoekt in plaats van de uitgeverij? Vaak kennen mensen van uitgeverijen elkaar, via ontmoetingen op o.a. beurzen, maar ook via samenwerkingen en bezoekjes over en weer en eventuele informele contacten.
Ze weten dat ik hem op de internationale markt wil zien, maar ondanks dat het een grote uitgeverij is is er toch niet voldoende personeel om echt actief op zoek te gaan!
Grote uitgeverijen hebben doorgaans zoveel contacten dat ze niet echt op zoek hoeven te gaan. De gangbare route is het aanbieden van werk op beurzen en indien er belangstelling voor het werk is, in onderhandeling gaan over rechten, royalty's en wat dies meer zij. Dat zoeken doet de uitgeverij voor jou. Maar wij weten niet of het hier gaat om een reguliere uitgeverij of een p.o.d.. c.q. internetuitgeverij (die kunnen ook groot zijn). Daarom weten we niet wat zij voor jou doen in dezen, wat hierover eventueel in je contract vermeld staat. Een vijfde druk klinkt mooi, maar hoe groot is de oplage? Wie heeft deze bepaald? Een reguliere uitgeverij die in vier maanden tijd vijf drukken realiseert met een mooie oplage, zal denkelijk zo'n boek zeker aanbieden in Frankfurt. Voor het vertalen zal zij ook zelf instaan; dat hoef jij niet te doen c.q. te verzorgen. Maar een p.o.d.-uitgeverij werkt heel anders. Stel dat jij zelf de oplage hebt bepaald, bijvoorbeeld telkens 50 of 100 exemplaren - welke stappen verwacht je dan van die uitgeverij? Het kan zijn dat deze de wereldwijde uitgeefrechten heeft op je werk, maar hoeveel werk moeten zij doen om je werk in het buitenland te krijgen en wat zal hen dat opleveren? Wat mag jij in dezen van hen verwachten? Wat staat er in je contract?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het contact met de uitgeverij staat dat ik mijn auteursrechten wereldwijd aan hen afsta.
:(
Dat is op zich geen probleem.
:eek: Mag ik vragen hoe lang het contract nog geldig is? En wil je toevallig kwijt wie het boek uitgegeven heeft?

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@hhjt jawel hoor. Ik zit bij Lannoo @therèse ik heb ondertussen contact gehad met de uitgeverij zelf en ze hebben alles duidelijk gemaakt. Zij nemen mijn boek zéker mee naar beurzen en stellen hem daar voor aan buitenlandse uitgeverijen. Maar ze moedigen me absoluut ook aan om zelf contact te zoeken omdat het 'persoonlijk verhaal' vaak een overtuigingsfactor is en dat heb je minder snel tussen 2 uitgeverijen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, zou je ook de titel van het boek in kwestie willen vertellen? Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden. :nod: Bovendien heel veel succes met je zoektocht. En meldt het hier als de kogel door de kerk is!

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stuur hem even in privébericht, ik wil nl niet dat als iemand de titel googled, dat ze dan op dit forum uitkomen ;-).

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had bij mijn vorige uitgever in het contract staan dat als ik als auteur een buitenlandse uitgever zou aandragend at ik dan 70 % van de opbrengst zou krijgen. Dat houdt in dat je zelf mag zoeken en het dan bij je uitgever kunt neerleggen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had bij mijn vorige uitgever in het contract staan dat als ik als auteur een buitenlandse uitgever zou aandragend at ik dan 70 % van de opbrengst zou krijgen. Dat houdt in dat je zelf mag zoeken en het dan bij je uitgever kunt neerleggen.