Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat/wat

Ik kom vaak niet uit zinnen waarin bijstellingen beginnen met "dat/wat" en "die/wie". Hieronder een specifiek voorbeeldje, wat ik tegenkwam in een MSN-gesprek: "X-Ray Dog is een bedrijf dat/wat trailermuziek maakt." Zijn er regels hoe je dit aan moet pakken?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ze staan duidelijk uitgelegd in de Schrijfwijzer van Renkema. En diverse keren ook al in een topic hier, als is er op dat en wat waarschijnlijk niet echt te zoeken. :D

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm, ik zie nu ook mijn Schrijfwijzer weer. :P Ik kon het boekje een tijdje niet vinden. Bedankt, Zjors!

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poeh, ik ben al blij dat je niet 'welke' erbij haalt. De afgelopen tientallen jaren heeft 'wat' behoorlijk terrein gewonnen, en hoewel het vaak niet volgens de regels gebruikt wordt, staat het niet lelijk. Het woordgebruik dat het begrip 'lelijkheid' tot ongedachte verten trekt is de toepassing van het woord welke aan het begin van deze bijzin staat. Ik wens dat een korte en ongelukkige strijd toe, voordat het zich weer schikt in de rol waarvoor het bedoeld is. Welke rol, vraag je? Die bijvoorbeeld. In ieder geval niet in de plaats van 'dat' of 'wat', welke woorden hun eigen bestaansrecht hebben. :\\

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een truucje, Carduelis: Je kunt het gemakkelijk onthouden als je er iets anders voorzet, bjivoorbeeld: 'datgene dat' en 'watgene wat'. Deze regel geldt ook voor 'diegene die', en 'wiegene wie' en vandaag is het 1 april.