Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

hoe belangrijk is grammatica?

Schrijven is mijn lust en mijn leven. Ik doe niets liever en ik ben er echt heel erg veel mee bezig. Maar ik heb ADD en dat betekend onder andere dat ik niet zo sterk ben in leestekens, zinsopbouw en grammatica. Het betekend ook dat ik de technische kant van de Nederlandse taal gewoon heel moeilijk kan leren omdat het gewoon niet pakt bij me. Het is te ingewikkeld. Ik ben er wel mee bezig en het gaat ook wel steeds beter, maar ik ben gewoon geen technische schrijfster en ik denk dat ik dat ook nooit echt zal worden. Ik heb geen dyslectie, zo erg is het ook niet maar ik plaats komma's op gevoel, draai woorden in zinnen soms om waardoor het gewoon niet helemaal klopt en ik weet niet wanneer ik een nieuwe regel moet beginnen. Lange tijd zag ik dit als een kleinigheid. Ik vond het vooral belangrijk dat teksten liepen en dat de lezer erdoor geraakt werd. Als een tekst door het publiek bestempeld wordt als goede tekst, ben ik in principe dik tevreden. Maar hoe meer ik me verdiep in het vak van schrijven, hoe belangrijker de techniek van het schrijven lijkt te worden. Ik dacht altijd dat een uitgever wel door die spelfouten en foutief gebruikte leestekens heen kon lezen, maar nu begin ik ernstig te twijfelen. Hoe technisch onderbouwd zijn jullie? Zijn er meer mensen die heel veel moeite hebben met grammatica en leestekens? En wat doen jullie hieraan? Nemen jullie een bedrijf in de arm die de taalfouten eruit haalt en corrigeert? Gaan jullie op Nederlandse les om het er opnieuw in te stampen? Ik ben gewoon eens benieuwd of grammatica voor meer mensen zo'n issue is.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het voor een product dat jij wilt inleveren erg belangrijk is dat het er goed uitziet. Anders wordt het meteen verworpen. Als je er zelf moeite mee hebt (het zal steeds beter gaan naarmate je meer schrijft) zul je er wat geld tegenaan moeten gooien om het goed te krijgen. Dat hoeft geen duur bureau te zijn. Hier op het forum zitten ook diverse mensen die dat soort dingen tegen betaling voor je doen, zonder dat ze commerciele prijzen rekenen. Dus daar zou ik me niet door laten weerhouden, wel zou ik daar wat geld voor reserveren dan.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Krienie, je stuk is helder. Dat je schrijft 'het betekenD ook' is jammer. Wanneer je werkwoord de persoonsvorm is (dus in het verleden te zetten en veranderend bij meervoud/enkelvoud) dan is de vervoeging in de tegenwoordige tijd stam+t. Voorbeeld: Jan vermom? zich-> -Jan vermomde zich - Jan en Piet vermommen zich -->persoonsvorm: stam + t. Stam is kort gezegd de ik-vorm (met uitzonderingen), hier vermom. Dus: vermomT Zo. En dit was de eerste hobbel. Goed lezen, nadenken hoe het zit en als je er niet uitkomt even op dit forum vragen. Voor de rest is een en ander ook een kwestie van stijl. Bijvoorbeeld komma's zetten. Daar zijn geen echter harde regels voor. Trek je daar niet teveel van aan. afz. een divers mens, zonder betaling :D

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je voor de lol en voor jezelf schrijft, zijn de incorrecte spelling, grammatica en interpunctie geen probleem. Als je echter serieus en professioneel aan de weg wilt timmeren, moet je tekst er picobello uitzien. Dan zul je waarschijnlijk moeten investeren. Mogelijk levert het dan ook iets (of veel) op.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Krienie in je hele stukje zat volgens mij maar één fout, en dat is die DJ noemt :) Grammatica is toch aardig belangrijk. Niet persé in de allerruwste versie maar in de uiteindelijke versie wel. Ik zou als ik jou was me in de ruwe versie niet zo druk maken om de grammatica/spelfouten e.d., je moet je inspiratie niet killen omdat je foutloos wil schrijven :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
voor mij is het heel belangrijk. Grammatica, spelling, noem maar op. Overigens heeft mijn dochter ook ADD. Voor haar is grammatica juist weer geen enkel probleem. Wel vakken als geschiedenis, omdat het lastig is voor haar de hoofdzaken uit een stuk tekst te halen. In haar ogen is alles even belangrijk. Vaak wordt een samenvatting langer dan het stuk zelf... :confused:

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is ADD?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bron 'wikipedia' omdat ik koffie moet drinken (zie ander topic) heb ik het even snel voor je gekopieerd van Wikipedia... Attention Deficit Disorder (ADD) is een aangeboren psychische aandoening die veroorzaakt wordt door een afwijking in de werking van neurotransmitters in de hersenen. Dit leidt tot een verminderde hersenactiviteit in bepaalde gebieden in de hersenen, met name in de premotorische cortex en in de prefrontale cortex. Volgens DSM-IV-criteria valt ADD onder ADHD-I: “the predominantly inattentive type” ("het overwegende onoplettende type”), die gekenmerkt wordt door aandachtsproblemen en concentratieproblemen. Volgens onderzoeken komt ADHD bij 3 tot 5% van de kinderen voor en bij zeker 1% van de volwassenen. ADD en ADHD komt voor bij mensen van alle soorten opleidingsniveaus.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ADHD bij 3 tot 5% van de kinderen voor en bij zeker 1% van de volwassenen.
Dus als je ouder bent kan het weggaan? :confused:

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Waus, dat niet. Maar er zijn minder volwassenen onderzocht en zij zijn in veel gevallen beter in staat om ermee om te gaan.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
van ADHD weet ik weer niet veel. Ik vermoed dat de verschijnselen van ADHD minder worden (onrust bijvoorbeeld) als je ouder wordt. Je hebt gelijk Waus dat je een vraagteken zet bij de percentages! :thumbsup: Overigens is het mogelijk om (wat ik weet van ADD tenminste) manieren te vinden er mee om te gaan. Je blijft het hebben (het blijft erfelijk) maar je omgeving kan er minder van gaan merken. Bij mijn dochter is het pas laat ontdekt (5e klas gym) door een therapeut doordat ons prive leven dermate ingewikkeld werd dat functioneren op school bijna onmogelijk werd voor haar. Met medicijnen tegen ADD gaat het inmiddels veel beter, ze doet deze klas over, dat wel....

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij adhd zie je uitingen van ongeconcentreerd en hyperactief gedrag. Er zijn ook volwassenen die het hebben, maar niet gediagnostiseerd zijn. Ze hebben problemen maar snappen niet waar dat aan ligt.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik werk in het onderwijs als intern begeleider en volg een opleiding. Gedragsproblemen kwamen ook aan bod. Omdat je bij ADD meestal alleen de gevolgen ziet is het moeilijker te herkennen. Iemand met ADHD is veel onrustiger (aan de buitenkant!). Belangrijk is om er goed mee om te leren gaan en de positieve kant te benutten: de energie en creativiteit. Maar ja, dat is een lang proces. Succes met je dochter. En nu back on topic :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grammatica is in je uiteindelijke versie belangrijk, maar ik zou gewoon schrijven en schrijven. Later vind je wel weer uit wat je wilt zeggen. Daar zal een uitgeverij ook wel rekening mee houden, als je ze het vertelt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grammatica is in je uiteindelijke versie belangrijk, maar ik zou gewoon schrijven en schrijven. Later vind je wel weer uit wat je wilt zeggen. Daar zal een uitgeverij ook wel rekening mee houde, als je ze het vertelt.
'Later' moet dan wel eerder zijn dan het opsturen naar een uitgever.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En bedankt voor de antwoorden over ADD. Ik geloof dat iedereen wel íets heeft dat hem niet tot de perfecte mens maakt. Jammer alleen wanneer de imperfectie nu juist nodig is bij het uitoefenen of uitvoeren van je liefste wens. Dat is eigenlijk heel wrang.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grammatica is in je uiteindelijke versie belangrijk, maar ik zou gewoon schrijven en schrijven. Later vind je wel weer uit wat je wilt zeggen. Daar zal een uitgeverij ook wel rekening mee houde, als je ze het vertelt.
'Later' moet dan wel eerder zijn dan het opsturen naar een uitgever.
Dat wel, ja. Maar dat is dan onderdeel van het schrijfproces, lijkt me?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Carduelis Dat lijkt mij ook :) waarom zou het geen onderdeel zijn? Het hoort er gewoon bij, wanneer in het proces dan ook.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grammatica is in je uiteindelijke versie belangrijk, maar ik zou gewoon schrijven en schrijven. Later vind je wel weer uit wat je wilt zeggen. Daar zal een uitgeverij ook wel rekening mee houde, als je ze het vertelt.
'Later' moet dan wel eerder zijn dan het opsturen naar een uitgever.
Dat wel, ja. Maar dat is dan onderdeel van het schrijfproces, lijkt me?
Ja, het schrijfproces vóórdat je je werk de wereld instuurt. Het lijkt nu net alsof je bedoelt dat een uitgever er vanzelf wel rekening mee houdt dat je niet zo goed bent in grammatica. En dat vraag ik me af...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vraag ik me ook af, ik denk dat de uitgever een stuk met spellings en grammaticafouten zo aan de kant legt. Dus het is niet erg als je iets niet kan, gelukkig heeft iedereen zo zijn kwaliteiten. Maar als je het dan wil opsturen naar een uitgever, zou ik het wel laten controleren door iemand die er wel feeling voor heeft.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou ik jammer vinden. Ik heb verder geen ervaring met uitgevers, maar het zou zonde zijn als ze sterke verhalen wegleggen omdat op de eerste pagina een spelfout staat. Maar ik denk dat jullie (marriejeanne, rietje) gelijk hebben.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spelfout is niet erg, maar wel als het er meerdere zijn en dan heb ik het over flinke spelfouten dan he! Tja ik denk dat de moed dan in de schoenen zakt, ze hebben zoveel scripts.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is Krienie wel slecht in grammatica? Je schrijft goede zinnen, ik zie geen merkwaardige problemen! Misschien kost het wat meer moeite, maar voor een ander kost spellen weer meer moeite, of fantaseren, of afmaken waar je aan begint. De kunst is om met trots te kijken naar dat waar je goed in bent en te werken aan dat waar je slecht in bent ...

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben tegenwoordig heel erg bewust aan het schrijven om er flink mee te oefenen. In reacties zoals deze zou ik normaal gezien niet eens hoofdletters gebruiken. Ik moet zeggen, het helpt wel. Sinds kort heb ik ook het wonder van google ontdekt. Als ik niet weet hoe ik een woord goed schrijf, zoekt google het voor me op. Gelukkig ben ik ook iemand die haar eigen schrijven echt vijftig keer overleest en ik haal dus heel veel fouten of twijfelgevallen er zelf al uit. Daarnaast zal ik inderdaad waarschijnlijk hulplijntjes van buitenaf gaan inzetten als het zover is en ik klaar ben voor de weg naar uitgever. Wat betreft de add. Ik weet inderdaad zelf sinds een half jaartje dat ik add heb. (ik ben 31) Over het algemeen hebben jongens vaak adhd, meisjes vaker add en doordat er bij add geen extreme hyperactiviteit is, wordt het vaak niet geconstateerd. Ik begon tegen dingen aan te lopen toen ik al volwassen was en uit huis ging en inderdaad, ik vroeg me voortdurend af wat er toch mis was met mij en waarom alles zoveel moeite koste (zelfs gewoon simpele huishoudelijke dingen). Ik heb door de jaren heen heel veel trucjes ontwikkeld waardoor ik redelijk normaal functioneer en mijn omgeving nauwelijks iets aan me merkt maar het kost veel energie om in te passen en mee te komen. Mijn 'probleem' met het schrijven zit hem vaak ook in onoplettendheid. Ik schrijf lekker weg en door de snelheid van gedachten maak ik typefouten. Ik schrijf bv. echt heel vaak neit ipv niet....puur gehaast schrijven. Add en schrijven gaan verder prima samen hoor want de add'er mag dan een concentratiestoornis hebben, als we dingen leuk en boeiend vinden zijn we supergeconcentreerd. Zo geconcentreerd zelfs dat we alles om ons heen uitvlakken. Als ik schrijf hoor, zie en ruik ik niets meer. Ik vergeet zelfs de tijd. Mijn probleempjes met grammatica zullen dan ook niet echt in de weg staan hoor. Het is soms lastig en het vergt veel oefening, maar het is niet onoverkomelijk. Met de nodige investering kom ik daar zeker wel uit. Amen ;-)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Had nog maar weinig over add gehoord maar nu begrijp ik het dankzij je uitleg. Goed van je dat je er zo goed mee om weet te gaan en dat je je zelf inzet om het schrijven te stimuleren. Als ik dit allemaal zo lees dan zie ik dat boek van jou wel zitten en ben nu al nieuwschierig 8) wat voor en waar over het gaat. Veel succes.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je stukje zier er helemaal niet slecht uit. Een uitgever zal het stuk wegleggen als de zinnen van de fouten onleesbaar zijn. Kleine fouten zijn minder belangrijk. Ik heb contact met een uitgever en hij schreef nog in zijn laatste stukje, dat er de nodige grammatikafouten inziiten, maar dat ik me daar geen zorgen over moet maken. Dat haalt tzt de redactie eruit. Maar je moet dan natuurlijk wel iets anders te bieden hebben waar een uitgever op in zou willen gaan.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met F7 ga ik naar opties voor word, onder het kopje controle kan je dan Auto-correctie opties kiezen. Daar heb ik een aantal hardnekkige tikfouten in gezet. Neit wordt automatisch niet, bijvoorbeeld. Let er wel op dat je alleen woorden die echt niets beteken laat omzetten. Ik heb bijvoorbeeld ook hoer wordt hier erin staan, dus mocht ik ineens over prostitutie willen schrijven dan moet ik even knutselen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn grammatica is ook niet superdramatisch denk ik hoor. Het is alleen wel zo dat ik het meeste op gevoel schrijf en totaal niet feitelijk weet of het grammaticaal ook correct is. Onbewust is er waarschijnlijk meer blijven hangen van de Nederlandse les, dan ik zelf door heb. Als ik sommige artikelen lees over de techniek van het schrijven zakt de moed me soms echt in de schoenen hoor. Vaak is het heel veel 'bla bla' en klinkt het als Chinees voor mij. Then again, het feit dat ik het me bewust ben en heel veel terug lees zodat ik zelf al veel fouten kan corrigeren, scheelt al een boel. Ik denk dat iedere schrijver/schrijfster wel zijn/haar zwakke punten heeft en zodra je die zwakke punten erkent ben je al een heel eind op weg naar verbetering. Als ik echt talent heb en van schrijven mijn vak kan maken, zal het absoluut niet afhangen van wat spellingsfouten of grammaticale missers, daar ben ik wel van overtuigd.