Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

kleine letter na gedachtenvraag

Is de volgende zin juist: Zou hij het al gevonden hebben? denkt Jan. Het gaat me om de kleine letter na de vraagteken. Ik wil de gedachten liever niet cursief zetten. Bvd.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij is juist. Je kan hem ook tussen ' en ' of " en " zetten en dan zet je er ook niet 'Denkt Jan' achter, dus hier ook niet. Sorry voor het snelle antwoord.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Waus, dat was inderdaad supersnel. Ik dacht al dat het mocht, maar ik kon het nergens in de Schrijfwijzer vinden.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb je het forum voor ;) Succes met het antwoord. Of er moet iemand zijn die vindt dat het niet zo is.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou wel uitkijken als je geen tekens gebruikt om gedachten duidelijk te maken. Het wordt heel snel heel onduidelijk en verwarrend.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook last van interpunctie: Hoe schrijf ik : - Het antwoord was negatief. Een ontstellend ‘Nee!’ - Merels moeder of Merel’s moeder? - Frans’ auto? Bij voorbaat dank.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- Het antwoord was negatief. Een ontstellend ‘Nee!’ met een dubbele punt : voor 'Nee!' denk ik - Merels moeder of Merel’s moeder? Merels, s eraan vast want de uitspraak verandert niet. Alleen als de uitspraak verandert met de s eraan vast (autos) komt er een ' voor de s (auto's). - Frans’ auto? Frans' want zonder ' is het niet duidelijk en een s eraan vast kan niet eens :P

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook last van interpunctie: Hoe schrijf ik : - Het antwoord was negatief. Een ontstellend ‘Nee!’ - Merels moeder of Merel’s moeder? - Frans’ auto? Bij voorbaat dank.
Het antwoord was negatief. Een ontstellend [i]nee[/]! Dit 'nee' is cursief bedoeld, waarom zet hij het niet cursief? Het antwoord was negatief. Een ontstellend: 'Nee!' Het antwoord was negatief. Een ontstellend 'nee'! Hier zijn m.i. geen vaste regels voor. Spelling kent speling. Merel's moeder (Merels = meervoud van Merel). Frans (zijn) auto. Frans' auto.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar als Jan nu een hele gedachtegang heeft en Piet, die naast hem zit in de klas, óók? Vind je dat wel mooi staan?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Off-topic: ik lees je onderschrift, marriejeanne. Ga jij nu ook al met Aart op vakantie? Hij krijgt het druk. Nu weer snel on-topic: Ik doe het ook niet in cursieve letters, maar er zijn veel schrijvers die dat inderdaad wel doen. Ik vind het ook gauw onrustig worden.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Off-topic: ik lees je onderschrift, marriejeanne. Ga jij nu ook al met Aart op vakantie? Hij krijgt het druk.
Ik durf niet te reageren, Zjors, want dan krijg ik op mijn [...]. Lees Aart's onderschrift ook, dan snap je het. (Dit is niet gezegd hoor, mensen, ik ben niet off-topic geweest. Ik word nog zo angstig als een paashaas, hier, als ik even off-t ga). :angry:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Off-topic: Ik hoop dat ze mee wil. Marriejeanne anders praten we wel via de onderschriften :) On-topic: Maar als Jan nu een hele gedachtegang heeft en Piet, die naast hem zit in de klas, óók? Vind je dat wel mooi staan? Zou hij het al gevonden hebben? denkt Jan. Vanuit zijn ooghoeken kijkt hij naar Piet en lacht zacht. Piet bladert door het boek. Waar heeft Jan dat briefje gelaten? denkt hij.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé mensen! Wel even on-topic blijven hè! :wink: Nog bedankt allemaal. Volgens mij is het trouwens Merels moeder, net zoals het Gerards moeder is (nu zeg ik niet dat ze dezelfde moeder hebben, maar dat terzijde). Het meervoud van Gerard is ook Gerards en niet Gerarden, toch?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meervoud van Gerard? Twee Gerards, volgens mij. Gerarden klinkt wel erg raar :confused:

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik Gerard, jij Gerard, wij Gerarden? ik vind dat s aan het eind zo moeilijk en onduidelijk. Ik zou toch nog Merel's moeder schrijven, anders komt er merels moeder te staan, dat is dus een mama merel volgens mij.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mama merel is een merelmoeder, denk ik. Of een moedermerel natuurlijk. :)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar het is 'Merels moeder' tenzij je 'Merel's mother' schrijft. Maar dat is weer een andere taal met andere regels ;) (waardoor mijn taalgevoel vaak in de war raakt).

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat je ook soms ziet is dat een schrijver de gedachten schuingedrukt plaatst. Dan hoeft er sowieso niet iets als 'denkt Klaas' achter en weet men toch dat het om een gedachte gaat.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is "Merels moeder", ook al levert het verwarring op m.b.t. de vogels. Zo is de taal nu eenmaal. Wat Sander zegt, vind ik 'n goed punt. Cursief en "denkt ..X.." is dubbelop en niet nodig. Tenminste, zo zou ik het doen. Het is handig als je het niet cursief plaats (omwille van de leesbaarheid, bijvoorbeeld). Ik kom dat cursieve eigenlijk alleen tegen bij Dan Brown - mis ik dan de andere boeken waar het in voorkomt? :ninja:

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zocht naar iets anders (gedachten of gedachtes) en kwam dit tegen. Vind ik ook onduidelijk. Na een gedachte, afgesloten met een vraagteken komt dus een kleine letter. Moet er niet eerst nog een komma tussen? 'Zou hij het al gevonden hebben?,' denkt Jan. Geldt er een andere regel mbt die kleine letter bij een gewone vraag? 'Zou hij het al gevonden hebben?,' vroeg Jan. En de dubbele punt voor een citaat zie ik dan weer wel, dan weer niet. Hoe zit dat in elkaar? Off-topic: Is marriejeanne nu wel of niet met Aart op vakantie geweest? (GEINTJE! ;) )

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou hij het al gevonden hebben? denkt Jan. Vanuit zijn ooghoeken kijkt hij naar Piet en lacht zacht. Piet bladert door het boek. Waar heeft Jan dat briefje gelaten? denkt hij.
Waarom zou je daar -denkt Jan- of -denkt hij- neer moeten zetten? Zou hij het al gevonden hebben? Vanuit zijn ooghoeken kijkt Jan naar Piet en lacht zacht. Piet bladert door het boek. Waar heeft Jan dat briefje gelaten? Volgens mij is dat net zo duidelijk als met -denkt Jan/hij- ertussen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Peregrine, klopt :) dankzij voortschrijdend inzicht zou ik die 'denkt Jan/Piet' nu ook schrappen.