Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo zit het dus met onze d/t-fouten

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant artikel, inderdaad. Merci, Zjors. “Wie op 14 jaar nog te pas en te onpas dt-fouten schrijft, heeft een taalkundig probleem.” Volledig mee eens!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal jullie zegggen, zelfs op het HBO zitten genoeg studenten die nog fouten maken met d of t, of dt. Ik denk dat je het wel kan leren, maar je ook geluk moet hebben met wat taalgevoel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, hoor. Dat zou wat zijn. Mijn rekengevoel is niet zo best maar foutjes maken bij de kassa doet niemand graag. Dus zijn we allemaal zéér bereid om te leren hoeveel 1 + 1 =. Dus kan het ook met de d en t. Denk je eens in hoe snel mensen het zouden leren als ze voor elke fout gespelde d of t een kwartje moesten betalen. :D

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tja dat is waar. Ik denk dat het met wilskracht te maken heeft. Waar een wil is, is een weg. En d en t fouten zijn erg slordig vind ik.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, dan heb ik dus een levensgroot probleem. Maar als ik het artikel goed lees kan ik daar niets aan doen. ;)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit stond vandaag in de Standaardonline: Debatteer mee: Hoe erg is een dt-fout? Dt-fouten zijn onuitroeibaar, maar we blijven ze erg storend vinden. Toch trekt men er op school minder snel punten voor af, en is een dt-fout geen reden meer om een sollicitatiebrief meteen verticaal te klasseren. Vindt u dat we minder aandacht moeten besteden aan dit soort spelfouten? Debatteer mee op www.standaard.be/forum

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant stukje. Maar op mij gelukkig niet van toepassing. Ik denk niet dat er veel anderen zijn die hun hele lagere-schooltijd alleen maar tienen voor hun dictee hadden. Nu nog maar hopen dat mijn dochter mijn 'talent' geërfd heeft :)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik snap echt niet wat het met taalgevoel te maken heeft. Regels zijn regels en als je die goed kent is er niks aan de hand. Een paar uitzonderingen daargelaten. Hoe vaak zie je niet mensen 't kofschip toepassen op de tegenwoordige tijd? Regels doornemen en je doet het niet meer fout.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig. Ik was er zelf al achter, eigenlijk, want mijn taalgevoel is prima, volgens mij, maar soms tik ik uit automatisme wel "ik wordt", vooral als er nog een hoop woorden tussen "ik" en "wordt" staan waardoor de samenhang een beetje verdwijnt. Gelukkig zie ik het meestal wel op tijd en doe ik het niet structureel. Helemaal uit te bannen is het niet, natuurlijk, maar je maakt mij niet wijs dat bijvoorbeeld Karlyn of sjaakcl wel weten hoe het hoort. En DAT is wel te trainen als mensen niet steeds zouden zeggen "wat boeid het nou, je weet toch wat ik bdoel?" :sick:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aardig artikel, Zjors. Ik geef Nederlands op een middelbare school. Ik zie inderdaad vaak dat leerlingen weinig fouten maken in de spelling van de werkwoorden bij een toets Spelling. In een verslag letten zij er niet op en staan er veel meer van die fouten. In 4 havo hadden wij een paar jaar geleden een aardig lesboek: 'En zo moet het gespeld worden'. De toets was pittig, maar de stof was wel te leren. Er waren heel veel onvoldoendes: hele lage. De leerjaarcoördinator vroeg toen aan mij en een aantal leerlingen wat er aan de hand was: zoveel lage cijfers. Was de norm te streng? Was de stof te veel? Legden de docenten niet goed uit? Ik wees er toen op dat een leerling die pas twee jaar in Nederland woonde een 8,5 had. Weet je wat die anderen zeiden? "Zelkja heeft het geleerd." De leerjaarcoördinator was uitgepraat! Precies. Goed spellen is te leren.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een talenknobbel. Ik kan beslist niet rekenen. Snap er de ballen van. Bij de kassa doe ik of ik meetel. Maar ja ...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijlessen en nog eens bijlessen heb ik gehad om het dt probleem aan te pakken. Het werkt dan goed zolang de lessen duren en de uitleg voortdurend herhaald wordddttt. Twee weken vrij en het is weg. Heel erg langzaam komt er nu verandering in. Toch zou ik graag het schema terug hebben waar ik jaren geleden mee moest werken. Gewoon om dagelijks even te bekijken. Heeft iemand nog zo'n schema liggen dan wil ik dat graag hebben. Het was een schema met stappen die je door liep. Als stap een niet van toepassing was kon je door naar stap twee. Het was zeer overzichtelijk en beknopt. Ik heb geen idee of het een naam had. Misschien dat een van de juffen hier weet wat ik bedoel.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat het met taalgevoel te maken heeft? Nou... als je dat een beetje hebt, zie je in één oogopslag of het fout is en hoef je geen enkel regeltje toe te passen of erbij na te denken. Heel handig hoor ;) Ja, ik was zo'n nerd die altijd tienen had voor dictees :$

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niks mis mee toch? ;) Ik haalde ook altijd wel hoge cijfers maar niet tienen. En bij de d-t dingen moet ik nog steeds nadenken, zeker bij gebeurt/gebeurd.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Erg interessant artikel. Bedankt voor het plaatsen, Zjors. :) Ik denk er al met al toch het mijne van. Spellen valt voor de meesten van ons echt wel te leren. Maar misschien hoop ik dat en denk ik dat vooral als reactie. Omdat ik het vervelend vind dat zoveel mensen de moeite niet meer lijken te nemen om hun taal goed te beheersen. Ik geloof onmiddellijk dat er zoiets als een taalgeheugen bestaat dat de meest voorkomende woordvormen onthoudt. Ook dat een sterk grammaticaal bewustzijn helpt - inderdaad. Dat is volgens mij het beroemde 'taalgevoel' of de talige intelligentie. Maar toch: een attitude is aangeleerd en kan ook weer worden afgeleerd. Nou ja, hoe dat ook zij: Leer de regels. En probeer een 'spellingbewustzijn' te ontwikkelen. Dan kom je een heel eind. Er zullen altijd wel 'taalbeten' blijven. Ik ben dat toevallig niet. Met mijn talige intelligentie is helemaal niks mis. Maar daar staat weer tegenover dat ik een digibeet eerste klasse ben. ;) :) Ariadne

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar daar staat weer tegenover dat ik een digibeet eerste klasse ben.
En hoeveel moeite doe je, in dit digitale tijdperk, om dat te verminderen? ;) Het blijft toch grappig, mensen gooien vaak met "ik ben digibeet hoor" alsof het iets positiefs is (hoewel ik dat alleen vrouwen zie doen... is het iets om mannen te trekken of zo, domheid op "hun" gebied veinzen? Net zoals "ik weet niks van auto's, kun je me even helpen die band verwisselen?"), en als je uitlegt hoe het moet hoor je meteen "dat snap ik niet" of "dat kan ik niet", maar als het over spelling gaat is het ineens een doodzonde. Ik vind het allebei een doodzonde. Beetje inzicht in computers ga je niet dood van en het helpt de geschreven communicatie ook alleen maar.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mijn digibetisme tegengaan? Joh! Hele cursussen heb ik er aan besteed! Net als mijn man overigens, die heeft nog minder oog voor de computer. Als ik digibeet ben, is hij superdigibeet. Daar gaat je hele theorie over genderverschil en aandacht trekken, wonderer. ;) Vreemd genoeg kan ik een website opzetten als de beste. Wiskundige problemen oplossen, geen enkel probleem. Maar dingen vinden op een site... no way! Ik ben gelukkig weer een kei in auto's repareren en ik kan kaart lezen als de eerste de beste! Allemaal erg niet des vrouws. ;) Als mensen niet kunnen spellen, dan is dat geen doodzonde. Sommigen hebben nu eenmaal niet die faculteit. Ik ben - net als iedereen - wie ik ben. Ik kan wat ik kan. Wat ik niet kan, wel, dat kan ik niet. En als ik dat een probleem vind, of als het een probleem is voor mijn directe omgeving, dan leer ik het. En soms kan ik het dan nog niet. :) Ariadne

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Fijn! :lol:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ariadne: Vind je dingen vinden op een site moeilijker dan dingen vinden in een boek?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ik was ook zon nerdje ja die altijd tienen haalde voor een dictee op de basischool. :P Voor Nederlands heb ik wel taalaanleg, maar verder ben ik totaal niet talig! Ik ben heel erg van de exacte vakken! Wiskunde, natuurkunde, heerlijk!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de links aangeklikt en bekeken. Dan bekruipt mij nu het idee dat ik alles op het gevoel doe, zonder erbij te denken. Ik was op school altijd een talenkind. Schei- natuur- wiskunde kreeg ik pas op mijn 16e en het heeft nooit beklijfd (T?) Ik leerde alles van buiten en begreep er geen bal van, maar haalde door mijn geheugen nét krappe voldoendes. hele scheikundeformules uit de organische sch. kende ik en als ik ze nog wel eens zie, komen ze weer naar boven. Bij taal heb ik never ever iets gedaan, het ging gewoon. Ik denk dat ik de link van Aart maar eens uitprint. Dank je voor de tip. ps. @Aart, off topic: is je bril gerepareerd?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja, zeker weten, marriejeanne, dat vind ik veel moeilijker. :(

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quote Ariadne: Als ik digibeet ben, is hij superdigibeet. Hebben jullie geruild? @Jacqueline: ja gelukkig wel :) kan ik eindeljk weer forummen!