Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is dit juist?

Klopt deze zin? 'Zonde om zo’n prachtig gebouw weg te laten kwijnen in een even mooie stad.’ Of moet ik i.p.v. wegkwijnen een ander werkwoord gebruiken?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kwijnen levende dingen weg, zoals een plant of een kind of een weduwe. Gebouwen vervallen of raken in onbruik en worden tot een ruïne, dergelijke termen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Raisa, Laten wegkwijnen vind ik zo bij een zielig plantje horen dat zijn kopje laat hangen, zijn blaadjes verschrompelen en hij is op sterven na dood door watergebrek in een verscheurde, met spleten doortrokken uitgedroogde hoogvlakte. Zo kan-ie wel weer, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Zo'n gebouw, dat ooit prachtig moet zijn geweest, raakt zo in verval dat alles verpaupert, het brokkelt af door achterstallig onderhoud. Broedplaatsen voor ratten en daklozen. enz. enz. En dat midden in een moderne stad. Bedoel je zoiets ongeveer?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wegkwijnen vind ik persoonlijk wel heel mooi, als het passend is in de verdere schrijfstijl; ik vind het iets poetisch hebben. Ik heb meer moeite met het woord zonde (vind dat zo'n alledaags woord, waaraan zovele ladingen te geven zijn, of te pas en te onpas gebruikt, zoiets) dat niet bij wegkwijnen past.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wegkwijnen bij een gebouw kan zeker; Je geeft het als schrijver een poetische meerwaarde. edit 2 : Ah Sabarinde, je hebt net hetzelfde gezegd. Dan kan ik netjes beamen. ;) Zo heeft het iets van personificatie of animalisering : een stijlfiguur waarbij iets niet-levends levende eigenschappen meekrijgt. Zij die een lijst van stijlfiguren wil ontvangen (word-bestand) kan me nog altijd zijn emailadres geven. Ook een lijst van vele literaire begrippen heb ik staan.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als arturvh heb ik moeite met 'even'. @Cheops, mag ik zo'n lijstje ....:-)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een wegkwijnend gebouw is schitterende literaire vrijheid Ik heb moeite met prachtig gebouw en 'even mooie stad'. Dat loopt niet lekker. Beter is 'Zonde om zo’n prachtig gebouw weg te laten kwijnen in een even prachtige stad.’

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat is by the way geen wet van Meden en Perzen. Je mag het gelukkig vooral helemaal zelf weten in de schrijverij. Dat maakt jou uniek.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cheops, Mag ik ook zo'n lijstje van je? Please. Mijn email staat bij mijn profiel (geloof ik).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zij die een lijst van stijlfiguren wil ontvangen (word-bestand) kan me nog altijd zijn emailadres geven. Ook een lijst van vele literaire begrippen heb ik staan.
Cheops, als het aanbod nog geldt, zou ik dit dan ook gemaild mogen krijgen? Mijn mailadres staat bij mijn contactgegevens. Alvast bedankt! :)