Start » Forum » Het schrijfproces » Taal en spelling » plot subplot de of het

plot subplot de of het

4 reacties [Laatste bericht]
PeterFD
Laatst aanwezig: 2 weken 3 dagen geleden
Sinds: 20 Mei 2014

plot subplot de of het

Anna Mattaar schrijft in haar artikel 'Relevante subplots' het plot in plaats van de plot zoals de woordenboeken zeggen.

Peter Fiedeldij Dop, informatieve teksten en verhalen
secretaris stichting Het Schooltje van Dik Trom

Reacties

krommenaas
Laatst aanwezig: 1 dag 14 uren geleden
Sinds: 9 Dec 2014

Het mag allebei

http://vandale.nl/opzoeken?pattern=plot&=&lang=nn

Idem voor "blog"

Ik dacht dat het een Vlaams/Hollands verschil was. Voor mij (Vlaming) klinken "het blog" en "het plot" alleszins grandioos fout.

Anna Mattaar
redactie
Laatst aanwezig: 1 uur 10 min geleden
Sinds: 27 Jun 2017

Het mag inderdaad allebei. Ik ben gewend aan 'het plot', daarom houd ik dat aan, maar het woord kan beide lidwoorden hebben zonder betekenisverschil. Blog is er inderdaad ook een, net als account, modem, omslag, ... Er staat een interessant stukje over in het afgelopen aprilnummer van Schrijven Magazine.

Hay
Laatst aanwezig: 2 dagen 17 uren geleden
Sinds: 1 Dec 2004

Klopt. Het is alleen zaak om consequent te blijven. Als iemand in een artikel of zo kiest voor 'de plot', dan moet het verder ook 'de plot' blijven. Dat is net zoiets als de keuze voor enkele of dubbele aanhalingstekens bij dialogen.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 12 uren 15 min geleden
Sinds: 7 Nov 2010

'De' klinkt voor mij natuurlijker en logischer, omdat het het dichtste bij de originele Engelse klank komt ('the'). Voor de rest is het zoals Hay zegt een kwestie van consequent blijven.
In het Nederlands zijn er ook woorden die zowel het als de kunnen krijgen, zoals deksel.

Auteur van Achter de nevel // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Like Schrijven Online op Facebook!

Like Schrijven Online op Facebook!

Vind ik leuk!
succesvol met eigen beheer

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Word vóór maandag 16.00 u. abonnee!...

Speciale aanbieding
Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator...

Zoek een verkooppunt
Iedere week de leukste schrijfwedstrijden? Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsb

Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.

Het is gratis!