Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

– Streepje gebruiken in deze zin?

Hoi, Ik weet niet goed hoe ik spelling moet toepassen in de volgende zin: Aandacht voor – en het herinneren van – de waarschuwing beïnvloeden de reacties die de waarschuwing bij iemand oproept. OF Aandacht voor – en het herinneren van de waarschuwing beïnvloeden de reacties die de waarschuwing bij iemand oproept. OF Aandacht voor (en het herinneren van) de waarschuwing beïnvloedt de reacties die de waarschuwing bij iemand oproept. OF Aandacht voor (en het herinneren van) de waarschuwing beïnvloeden de reacties die de waarschuwing bij iemand oproept. Ik kan niet de hele context van de tekst laten zien omdat ik anders straks problemen krijg met plagiaat (ja van mijn eigen tekst :P) Dit is ongeveer de context die ik uit een ander artikel heb gehaald: The framework suggests that the characteristics of a warning affect the extent to which the warning will be noticed and later recalled, and that attention to (and recall of) the warning influences warning reactions. Wat moet ik er van maken :P? Ik voeg het liefst het streepje toe, maar ik weet niet of dat hier mag en hoe dat dan moet,.. En als ik de haakjes gebruik weet ik niet of het beïnvloedt of beïnvloeden is.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanvulling ------------------- OF Aandacht voor en het herinneren van de waarschuwing beïnvloeden de reacties die de waarschuwing bij iemand oproept. Maar dat lijkt me niet fijn lezen :P

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw eerste en laatste zin zijn beide correct. Ik zou altijd voor de laatste optie gaan, die zonder leestekens erbij, want de zin heeft op zichzelf al die leestekens niet nodig. Alleen als je extra nadruk op het herinneren wil leggen, kun je wel streepjes plaatsen. Je tweede optie is pertinent fout, als je een streepje aan het begin van het zinsdeel plaatst, móet er ook een streepje aan het einde volgen. Ik heb niet kunnen vinden of de persoonsvorm in meervoud moet wanneer een deel van het onderwerp tussen haakjes staat. Ik zou het wel in meervoud zetten, dat voelt voor mij het beste aan. Echter, zolang je niet zeker weet welke van deze twee correct is, kun je daarom het beste een van de andere opties kiezen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw link als bijbel lezend, zou je kunnen afleiden dat in kyana's zin met haakjes het werkwoord in meervoudsvorm hoort te staan, maar ik denk dat dat de scope van dit taaladvies een beetje voorbijgaat.