Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Lana snapt het of Lana begrijpt het.

In een kleuterverhaal komt een aantal keer het 'zinnetje 'Lana snapt het' voor. Het is het zinnetje wat voor kleuters als herkenning steeds weer terugkomt. Mijn vraag is wat voor kleuters fijner is. 'Lana snapt het' of 'Lana begrijpt het'. Persoonlijk vind ik het woord 'begrijpen' mooier staan, maar omdat het voor kleuters is ga ik twijfelen. Wat vinden jullie?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of het nu voor kleuters is of niet, ik zou voor snappen gaan.Kort maar krachtig - temeer daar je zegt dat het een catchphrase is. Ken je dat verhaal over Cats en Vondel?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou ze door elkaar gebruiken. Dan gaan de kleuters snappen c.q. begrijpen wat synoniemen zijn.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Afwisseling van verschillende woorden voor één begrip.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Begrijpen is in ieder geval geen te moeilijk woord voor kleuters, ik hoor mijn dochter van 3 eerder begrijpen dan snappen gebruiken. Verder zou ik het ervan laten afhangen wat het best past in het ritme, dat is heel belangrijk bij boeken die dienen om voor te lezen!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
HHJT. Ja, humor doet het over het algemeen goed bij kleuters. Van den Karbargenbok. Daar zit inderdaad wel wat in om de woorden af te wisselen, dan leren ze een synoniem. Dank je wel Hekate, als moeder van een drie jarige ben jij een kenner op dit gebied.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is natuurlijk ook een verschil van betekenis. Snappen voelt meer als kortdurend plotseling inzicht. "Oh, nu snap ik het!" (Komt dat niet van het engelse 'snap', zoals met je vingers, ineens?) Begrijpen is meer een abstractere grootheid, meeromvattend en in een groter geheel. "Ah, inderdaad. Ik begrijp het." (ook weer het engels 'understand', het staat onder en verheft het inzicht) Wellicht een nuance, maar bij het nuttig afwisselen kan er een extra laagje inzicht worden verworven. Dat de lezers/toehoorders het niet alleen snappen, maar ook begrijpen. @ Diana: is 'temeer' een woord? (post #1); te meer ?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Temeer wordt geschreven als het ook betekent. Niet als het een vergrotende trap betreft. Volgens mij begrijpen kinderen zowel snappen als begrijpen wel.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Te zee, te rivier of te meer, mijn scheepje keert altijd weer. Ik mag hopen dat temeer een woord is; ik gebruik het graag en vaak. Van Dale staat me gelukkig bij: temeer [bw] nog meer, zoveel meer - temeer daar vooral ook omdat

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik onlangs "snap je?" aan mijn dochter vroeg, begon ze te lachen en "sni sna snappie" te zingen, dus als je niet komisch wil overkomen (en kleuters vinden nogal snel iets komisch), is begrijpen misschien toch een betere optie ;)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hakete, ik moest zelf ook wel even lachen om deze uitwerking bij je dochter. Op zich vind ik het geen probleem dat ze dit er in eerste instantie van maken, humor zit toch al in het verhaal. Omdat het woord snappen veel terugkeert in mijn verhaal gaan ze de betekenis vanzelf begrijpen. Aan het eind van het kleuterverhaal laat ik opa het woord begrijpen noemen. Zo heb ik twee vliegen in één klap. Dank iedereen voor het meedenken. Ik verbaas mij er altijd weer over vanuit hoeveel invalshoeken je taal kunt benaderen. Dan bedoel ik niet de vastliggende regels, maar de uitwerking van taal. Het zoeken naar de juiste toon/ uitwerking van geschreven tekst en wat dit oproept bij de lezer.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of je mikt op kleuters die niet verpest zijn door die irritante kutkrokodil :p
Ik wist zelfs niet eens dat ze die kende ...

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na ampele voorbereidingen ging Noach eindelijk met zijn bootje temeer er voortdurend pijpenstelen regende. Ik gebruik het nooit, want ik vind het krom en lelijk. Dat voel je direct aan. Die krokodillen ontsnapten die zondvloeddans maar weer mooi. Die hadden 't wel begrepen!