Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tekort aan kennis van taalgebruik

Hoi Dat ik van schrijven hou is geen twijfel . Als kleine meid schreef ik al dagboekjes . Ik noem mezelf beginnende schrijfster .. maar dat ene woord "schrijfster" klinkt persies veeeeel gezegt voor mij . zie , Ik kan niet schrijven , ik schrijf alleen mijn gedachten op papier . wat ik voel , mijn verdriet , mijn gemis , mijn angsten en wat er van mij is geworden door mijn verleden . Ik heb geen stijl , geen goede taalkennis .. ( sinds klein altijd overal naartoe gesleurd door ouders dat ik niet echt weet wat nu juist mijn moedertaal is , is het nu indonesisch , nederlands , engels ..van alles kan ik een beetje maar dan word het echt frustrerend , ik heb niet dat ene taal waar ik het meeste kennis van heb ) Ik wil zo graag vertellen...schrijven , maar door mijn gebrek aan het juiste taal gebruik .. twijfel ik of ik ooit wel iets met schrijven kan doen . Het enige wat ik wel kan blijven doen is verder zeuren tegen mijn dagboek . hoor ik hier wel bij , bij jullie ( schrijvers en schrijfsters met talent ? )

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve Cassandra, ja, je hoort hier bij! Je denkt toch niet dat hier alleen schrijvers en schrijfsters vertoeven met talent??? Die zijn er natuurlijk rijkelijk aanwezig, maar ik ben ook maar een beginneling hoor! En in jouw geval is het natuurlijk heel moeilijk omdat je niet echt aan een vaste taal gebonden bent. Maar waarom niet proberen? Jij zegt dat je geen stijl hebt: probeer eens een stukje neer te zetten, lees het zoveel keer opnieuw als je zelf nodig vindt en aarzel dan niet! Laat maar proeflezen! Hier zijn zoveel mensen die je zullen willen/kunnen helpen! Zeuren hoef je niet te doen, proberen, dat wel! Komaan meid, ik ben ook geen schrijfster, maar heb hier al heel veel geleerd. Ga eens rustig zitten en haal één fragment uit je leven voor ogen. Doe dan een poging om het op papier te zetten, verwoord het zoals jij het voelt. Ik steun je ten volle, je gevoelens, je verdriet, je gemis, je angsten: schrijf dat van je af als hulp om te verwerken. Schrijf het desnoods in verschillende talen door mekaar heen, we helpen je wel. Zondag is net de fijnste dag van de week om aan zoiets te beginnen! Kop op, beginnen maar.... Niet bang zijn, heb vertrouwen, geloof in jezelf, de rest volgt.... Doen hé? Lien

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Cassandra, dit is de beste plaats voor tips en feedback. Hoewel het hier veel over schrijven gaat in creatieve zin, is er natuurlijk ook ruimte voor taalgebruik en spelling. Alvast een tip: zet alleen spaties achter punten, comma's en vraag- en uitroeptekens en niet ervoor.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Cassandra gewoon doen. Je zult zien dat je hier genoeg reacties krijgt waar je veel mee kunt. En daar leer je natuurlijk weer van. Dus laat wat zien en je zult versteld staan. Misschien is je schrijftalend nog wel beter dan je zelf denkt. En vergeet niet hier neemt iedereen alkaar serieus, als ze nu een beginneling of ervaren schrijvers zijn dat maakt hier niet uit. Dus wat let je? ;)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi cassandra, Dit is de plaats om te leren, om te vragen en om te laten beoordelen. Je zit hier wat schrijven betreft goed, daarnaast is het ook heel gezellig!

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Cassandra, Weet je: de belangrijkste stappen heb je al gezet. Je weet namelijk wat je leuk vindt om te doen (schrijven) en beseft dat er dingen zijn die je zou kunnen of moeten doen (opkrikken van je taalvaardigheid) om beter te worden in wat je doet. Je vertelt niet hoe oud je bent en of je misschien nog op school zit waar je een docent Nederlands om advies zou kunnen vragen. Maar wat je in ieder geval zou kunnen overwegen is een cursus taalvaardigheid. Deze wordt onder andere gegeven bij de LOI (http://www.loi.nl/Cursussen/Taalvaardigheid/PRD_0…). Deze cursus is weliswaar niet gericht op creatief schrijven, maar gaat echt naar de basis (spelling, grammatica, stijl). Zo te lezen heb je door het vele verhuizen niet de kans gekregen hiervoor in het Nederlands een gedegen basis te leggen, en een dergelijke cursus kan je helpen dat alsnog te doen. Taal is je belangrijkste instrument bij het schrijven - je kunt nog zulke mooie ideeen hebben, als het je aan taalvermogen ontbreekt, kun je niet uitdrukken wat je voor ogen staat. En dat is zonde. Het is daarnaast belangrijk heel veel te lezen. Door te lezen voed je als het ware je gevoel voor en kennis van taal. En in de tussentijd moet je vooral doorgaan met schrijven - want dat is deels ook gewoon een kwestie van het zo veel mogelijk doen. Succes! Secret Garden

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Cassandra, Ik weet niet hoe goed je Nederlands praat, maar als je beter Nederlands spreekt dan schrijft, zou je hardop voor kunnen lezen wat je geschreven hebt en dat terugluisteren. Dan hoor je misschien eerder wat er aan een zin mankeert dan wanneer je hem herleest. Verder gewoon blijven schrijven en veel lezen, want van een taal lezen steek je heel veel op. Succes.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn zwaargewichten hier maar ook lichtgewichten. Iedereen is welkom. Als je een manuscript schrijft zijn er 'plenty' mensen die je tekst voor je kunnen doornemen en de tip van een taalvaardigheidscursus is ook een goede.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oefenen, oefenen, oefenen en de tips van Secret Garden en debutant ter harte nemen. Verder zou je kunnen beginnen met het schrijven van korte verhalen, die je zou kunnen laten lezen door iemand die goed verstand heeft van taal en spelling. Als je wel van leren houdt, zou je dan de opmerkingen die je bij je tekst krijgt, kunnen generaliseren. Je kunt je tekst dan weer door iemand laten lezen, die (ook) verstand heeft van schrijven, zodat je ook feedback kunt krijgen op dat gebied. Al doende leert men.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Cassandra, Dat van die tips en feedback komt hier wel in orde. En als ik ook een beetje advies mag geven: naast veel schrijven is veel lezen ook van absoluut levensbelang voor elke schrijver. Bij elk boek dat je leest doe je een schat aan informatie op over taalgebruik, stijl, verhaalopbouw en nog zoveel meer. Tine

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Cassandra (wat leuk, mijn dochter heet ook zo) Wij zijn ook naar het buitenland vertrokken met onze drie kids en herken een hoop van wat je schrijft. Zitten alle drie op de internationale school (voertaal Engels). Thuis lees ik hun heel veel voor in het Nederlands. Hebben sinds kort NL lessen kunnen regelen (3 uur in de week). Wat je ook zou kunnen doen is een (deel)lespakket aanvragen voor Nederlanders in het buitenland. Wat ik ook heb gedaan is naar NLse basisscholen gebeld/gemaild om te vragen naar oude(re) lees/lesboeken. Vaak hebben ze wel ergens iets liggen of teveel van binnengekregen. Daarmee zou je zelf al een beetje aan de slag kunnen. Je zit hier op zeker op het goede forum. groetjes

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mercy allemaaaaal :-) @secret garden: Ik ben gistre (19oktober) 24 geworden. @debutant: Ik spreek beter dan schrijven. Als ik praat gebruik ik ook veel gezichts expressie en mimiek enzo en dan zijn mijn gedachte gemakkelijker uittedrukken. Met schrijven gaat dat helaas moeilijker :-). @esmeralda: Cassandra is niet mijn echte naam, dat is de naam van mijn jong zusje die ontvoerd is door mijn vader. Mijn echte naam is "Tatiana" groetjes allemaal ...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oef.., dat is nogal heftig, zeg! Ik wens je in ieder geval heel veel goeds en sterkte met alles! Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, zit je voor (schrijf)tips/hulp hier helemaal goed. p.s. Tatiana is ook mooi! groetjes,

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:puke: :? Hoi Allemaal ! Ik wens jullie allemaal heel veel geluk met schrijven . Ik ben nieuw dus ik weet niet waar moet ik beginnen ? zouden jullie vriendlijk mij de weg wijzen ? Ho sorry Aangenaam om kenis te maken en me NL is niet best ,het spijt me . :o

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een interessante nieuwe mensen! Veel succes en vooral plezier op dit forum. Je zal er veel interessants tegenkomen. En of je nou wel of geen moeite hebt met schrijven: iedereen, ik herhaal iedereen is interessant en heeft een verhaal te vertellen! :nod:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee nieuwe mensen, leuk :) Eigenlijk is alles al gezegd. Toch wou ik nog even kwijt: er zitten hier mensen met dyslexcie (of hoe je dat ook mag schrijven), beginnende schrijvers maar ook schrijvers die al een aantal keer keer zijn uitgegeven. En er is plek voor iedereen :)