Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Herhaling dubbele aanh.tekens wel of niet?

Als ik in een verhaal iets "The Stranger" noem en even later wordt duidelijk dat dit een café is, moet ik dan steeds de dubbele aanh.tekens bij "The Stranger" blijven gebruiken of kan ik die dan later weglaten? Ik kan het ook cursief schrijven, maar dan is mijn vraag dezelfde. Google geeft mij niet de oplossing.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Waarom zet je dubbele aanhalingstekens wanneer je ook al hoofdletters gebruikt? Omdat het een naam is? Als het een naam is, kun je hem gebruiken zoals je andere namen gebruikt. Hij liep The Stranger binnen en bestelde een dubbele Wiekske. Hij liep "The Stranger" binnen en bestelde een dubbele "Wiekske". Dronken van al de dubbele aanhalingstekens die hen voor de ogen dansten, verlieten de lezers het café, hem achterlatend met zijn biertje.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dubbele aanhalingstekens worden steeds minder gebruikt. Waar ze nog wel veel in gebruik zijn, is om aan te geven dat wat ertussen staat ironisch bedoeld is.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zoals jij het stelt, is het duidelijk, Thérèse. Maar als iemand zegt dat die zin heeft om naar "Te Stranger te gaan" is het voor de lezer nog niet duidelijk dat het om een café gaat. Je weet het leuk te verwoorden, Thérèse. Er ooit over gedacht een boek te schrijven? Jij bent het dus met Thérèse eens, Schlim. Bedankt voor jullie info. Ik zal het aanpassen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat zal toch (op enig moment of op enige wijze) blijken uit de tekst, Tja? Een boek schrijven vind ik erg moeilijk - maar als ik het zo ver gebracht heb dat schlimazlnik het met me eens is, moet het een eitje zijn. :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het café Stranger in a strange land heet en iemand kort het af tot The Stranger lijken me de aanhalingstekens wel op zijn plaats, btw.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees dit topic en heb een bijkomende vraag. Als je het café een naam zou geven, dan mag je wel aanhalingstekens gebruiken, veronderstel ik? Voorbeeld: De eigenaars noemden/doopten het café 'The Stranger'. Telkens ik naar The Stranger ga, denk ik aan een muziekband ... @Tja: jij bedoelt dat je begint met: We zitten met vrienden in The Stranger. We kaarten wat, we drinken iets ... ? > Dan zou ik die aanhalingstekens inderdaad wissen zoals Thèrèse en schlimazlnik aangeven > Ik zou enkel in het geval van 'het dopen of naam geven aan' aanhalingstekens gebruiken .... (?)

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf gebruik ik soms aanhalingstekens als ik een kroeg in een verhaal introduceer (meestal heet het dan 'Bar Alouette') Daarna laat ik de tekens weg. Ik gebruik altijd alleen maar enkele aanhalingstekens maar ik doe het dan ook vast helemaal fout.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het kwam in een gesprek naar voren. Dus ' en ' Daar tussendoor werd het café genoemd met de naam "The stanger". Naar verloop van tijd werd het inderdaad wel duidelijk waarover het ging. Daarom dacht ik dat ik bij de volgende keren keren "The Stranger" kon schrijven zonder aanhalingstekens. Maar als Schlim het met Thèrèse eens is, dan is het voor mij wel duidelijk. :D Een boek schrijven is inderdaad een fluitje van een cent. Daarom stikt het ook van de boeken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij behoeft The Stranger helemaal geen aanhalingstekens, en ook niet in de zin van Wolfke. Je mag best wat te raden overhebben als je aan het lezen bent :P

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zet je dubbele aanhalingstekens wanneer je ook al hoofdletters gebruikt? Omdat het een naam is? Als het een naam is, kun je hem gebruiken zoals je andere namen gebruikt. Hij liep The Stranger binnen en bestelde een dubbele Wiekske. Hij liep "The Stranger" binnen en bestelde een dubbele "Wiekske". Dronken van al de dubbele aanhalingstekens die hen voor de ogen dansten, verlieten de lezers het café, hem achterlatend met zijn biertje.
Hahaha Thérèse, superreactie! En je hebt gelijk: hoofdletters vervangen de aanhalingstekens.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees dit topic en heb een bijkomende vraag. Als je het café een naam zou geven, dan mag je wel aanhalingstekens gebruiken, veronderstel ik? Voorbeeld: De eigenaars noemden/doopten het café 'The Stranger'. Telkens ik naar The Stranger ga, denk ik aan een muziekband ... @Tja: jij bedoelt dat je begint met: We zitten met vrienden in The Stranger. We kaarten wat, we drinken iets ... ? > Dan zou ik die aanhalingstekens inderdaad wissen zoals Thèrèse en schlimazlnik aangeven > Ik zou enkel in het geval van 'het dopen of naam geven aan' aanhalingstekens gebruiken .... (?)
Ja wolfke, goed voorbeeld.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Even uitleggen. Vier vrienden eten bij iemand thuis. Een van hen zegt dat hij er wel iets voor voelt om naar "The Stranger" te gaan. Sommigen zeggen dat ze niet kunnen maar een zegt dat hij misschien latern nog lkomt. Dan komen er wat gedachten van iemand. En ongeveer 20 blz. verder staat: Vanachter hoge polulieren doemde het gebouw op. Kees stalde zijn fiets bij "The Stranger". Dat het om een avondje stappen ging, was wel duidelijk.