Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rhetorische vraag: vraagteken of niet?

Ik vraag me af hoe de professionals hiermee om horen te gaan. Voor het vertalen van films en het maken van ondertitels is mij geleerd dat een rhetorische vraag geen vraagteken krijgt. Nou wijken de spelregels van ondertitels op een aantal punten af van de 'juiste' spelregels en ik vraag me af of dit óók zo'n geval is. Hoe gaan jullie met de rhetorische vraag om?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben geen professional, toch zo geen. Ik dacht dat een vraagteken diende voor de intonatie, dus bij een vraag. Een retorische vraag behoeft geen antwoord, maar maakt dit het vraagteken overbodig? Ben samen met jou benieuwd.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dit voorbeeld gevonden op Wikipedia: Een retorische vraag heeft de woordvolgorde van een vraag maar de intonatie van een mededelende zin. Dominee: "En zijn wij niet allen zondaars?" Leraar: "Wie wil later niet goed verdienen?" Bob: "Wie ziet niet wat ik wil?" De retorische vraag eindigt op schrift wel met een vraagteken, maar de intonatie van zo een vraag laat eerder een uitroepteken horen. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Retorische_vraag

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb jarenlang Latijn gehad; de filosofen uit de klassieke oudheid gebruikten veel stijlmiddelen, waaronder de retorische vraag. De retorische vraag krijgt, voor zover ik weet, altijd een vraagteken. Het lijkt erop dat de regels voor ondertitels afwijken.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker