Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wanneer 'Mevrouw' en wanneer 'mevrouw' te gebruiken in een zin?

Ik ben bijna klaar met de laatste ronde herschrijven van mijn MS voor een kinderboek en ik hoop ook eind februari klaar te zijn, zodat de uitgever alles op tijd binnen heeft voor de publicatie, maar ik heb twee vraagjes. Een karakter in mijn verhaal heet mevrouw Malafida, maar wanneer gebruik ik 'mevrouw Malafida' en wanneer 'Mevrouw Malafida'? Nu gebruik ik de hoofdletter in een gesproken zin en de kleine letter bij alles wat daarbuiten valt. Verder moet ik mijn verhaal wat meer gaan promoten, maar wat zijn volgens jullie de goede wegen? Ik heb al de bieb geprobeerd, de boekenwinkel, twitter en facebook, maar allemaal totnutoe weinig succes. Weinig interesse in beginnende schrijvers, lijkt het. Oh en weet iemand nog een site met grappige achternamen, want ik heb nu wel erg standaard achternamen. Veel dank!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is altijd 'mevrouw Malafida', behalve aan het begin van een zin. :) Wat doe je dan precies aan de promotie? En wat doet jouw uitgever voor je?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Behalve aan het begin van een zin, moet je mevrouw helemaal nooit met een hoofdletter schrijven, het is immers geen eigennaam. Edit: ah, Via postte op hetzelfde moment als ik.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is altijd 'mevrouw Malafida', behalve aan het begin van een zin. :) Wat doe je dan precies aan de promotie? En wat doet jouw uitgever voor je?
Ik ben naar de bieb geweest met de vraag voor posters. Verder een paar winkels benaderd of ze geinteresseerd zijn in mijn boek en natuurlijk reclame maken op Twitter en Facebook.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verder moet ik mijn verhaal wat meer gaan promoten, maar wat zijn volgens jullie de goede wegen? Ik heb al de bieb geprobeerd, de boekenwinkel, twitter en facebook, maar allemaal totnutoe weinig succes. Weinig interesse in beginnende schrijvers, lijkt het
Je hebt toch nog niks? Nou ja, je hebt wel andere boeken volgens je profiel. En volgens je profiel heb je voor Jaylen gekozen. Voor zover ik begrijp doen die weinig aan promotie. Stuur recensie-exemplaren met een persbericht op, in ieder geval naar alle plaatselijke en regionale kranten, eventueel lokale TV en radio. Kijk naar de doelgroep en kijk of er een tijdschrift/website is voor dezelfde doelgroep en stuur ze een persbericht. Achternamen: telefoongids.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verder moet ik mijn verhaal wat meer gaan promoten, maar wat zijn volgens jullie de goede wegen? Ik heb al de bieb geprobeerd, de boekenwinkel, twitter en facebook, maar allemaal totnutoe weinig succes. Weinig interesse in beginnende schrijvers, lijkt het
Je hebt toch nog niks? Nou ja, je hebt wel andere boeken volgens je profiel. En volgens je profiel heb je voor Jaylen gekozen. Voor zover ik begrijp doen die weinig aan promotie. Stuur recensie-exemplaren met een persbericht op, in ieder geval naar alle plaatselijke en regionale kranten, eventueel lokale TV en radio. Kijk naar de doelgroep en kijk of er een tijdschrift/website is voor dezelfde doelgroep en stuur ze een persbericht. Achternamen: telefoongids.
Nee, maar gold ook voo rmijn vorige boekje :) Persbericht is een goed idee, maar wel weer een ander vakgebied. Ik ben niet echt goed in mezelf aanprijzen, maar zal eens kijken :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persbericht is een goed idee, maar wel weer een ander vakgebied. Ik ben niet echt goed in mezelf aanprijzen, maar zal eens kijken :)
Daar draait het natuurlijk wel om met promotie. Laat anders een professional het persbericht opstellen. Investeer in jezelf.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mevrouw Malafida kan trouwens wel als juist dat de benaming is voor je personage. Vergelijk: Meneer Vos van Roald Dahl. Ook consequent met 2 hoofdletters. Meneer of Mevrouw hoort dan bij de eigennaam.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mevrouw Malafida kan trouwens wel als juist dat de benaming is voor je personage. Vergelijk: Meneer Vos van Roald Dahl. Ook consequent met 2 hoofdletters. Meneer of Mevrouw hoort dan bij de eigennaam.
Zo was het eigenlijk wel bedoeld. Als een karikatuur, aangezien zij de 'bad girl' is in het verhaal. Dus bewust iemand met niet zoveel diepgang. Denk maar aan Voldemort in de eerste verhalen van Harry Potter. Mevrouw Malafida is ook een heks en geen goede in ieder geval. Dus.. in dat geval dan overal Mevrouw Malafida?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe bedoel je mevrouw Malafide? Is het een mevrouw die Malafide heet of is het een mevrouw die Mevrouw Malafide heet? Als je je kat Meneer Pastoor noemt, is het met twee hoofdletters. Spreek je de man van de kerk aan, is het meneer pastoor, zonder hoofdletters. Ik denk dat het in jouw geval zonder hoofdletters is, omdat mevrouw niet bij de naam hoort. Karikatuur of niet doet verder niet ter zake.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alvast eerst een goedendag aan iedereen.

Nu heb ik ook een vraag. In mijn verhaal speelt mee een mevrouw van Ath, van Ath is haar achternaam. Mag je vervolgens ook in het verhaal mevr. van Ath schrijven? Of is dat 'not done'  En of is het bij een afkorting Mevr. met een hoofdletter.......?  

 

 

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nooit afkorten in verhalende fictie. Wanneer de voornaam niet genoemd wordt, krijgt 'Van' in de achternaam een hoofdletter. Dus het is mevrouw Van Ath. Als je de voornaam erbij noemt wordt het Marieke van Ath, nu met een kleine letter 'v'.