Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Blijdes of blijden

Ik heb een vraag in het meervoud. Een blijde is een soort van trebuchet, een middeleeuws strijdwapen. Maar wat als er meer naast elkaar staan? Heten ze dan blijdes of blijden? Ik kom er niet uit en zoek hierbij hulp.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed dat het allebei mag. Dat mag bijna altijd met woorden die eindigen op een stomme e. Vergelijk opname, opnames/opnamen. Blijden zal dan de oudste vorm zijn, die langzaam gaat verdwijnen en blijdes de wat hippere/informelere die in opkomst is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeh, heb je het boek van Marjan Brouwers toevallig? Daar komen ze ook in voor, en ook veel info over de kastelen waar ze tegen gebruikt werden :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie. Ik had eerst de trebuchets gebruikt maar daar struikelde ik iedere keer over bij het lezen van de zin. Vandaar blijde. ik hou de moderne versie aan van blijdes. dit leest iets vlotter door en houdt de spanning beter in de zin. :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat lijkt me niet slim. Dat is namelijk een niet-bestaand en fout woord (ook als Wikipedia het gebruikt). Waarom vraag je hier het juiste antwoord als je het toch niet toepast?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, de ene zegt blijden en de andere blijdes. De ene zegt, ik hou van. De andere, ik houd van. Soms is het door de dubbelheid moeilijk. Witte boekje, groene boekje, van Dale, Wikipedia. Ik kies dan voor datgene wat volgens mijn gevoel het beste aansluit in de zin. Ik moet dan het eindoordeel maar overlaten aan de lezer. Ook hier bij de sollers is er een verschil in mening wat de schrijfwijze betreft. Was dit unaniem had ik direct en absoluut voor die gekozen. Schijnbaar is niet alles zwart/wit in de Nederlandse taal. Misschien dat de uitgever alsnog kiest voor blijden. Of hij kiest voor blijdes. Ik weet het niet. Maar als je het niet vraagt dan weet je het ook niet. Bobcat.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hebt twee blijde mensen. Als je mensen weghaalt, dan heb je twee blijden. Daar is je antwoord.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt twee blije mensen. Als je de mensen weghaalt, dan heb je twee uitstervende echo's van blijheid. Dat is mijn antwoord.