Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

3 jaar woonachtig te Nederland

Na een periode van 3 jaar in Nederland te hebben gewoond houdt mijn passie van schrijven niet op. Net als iedere andere blijf ik dromen dat ik een van de schrijver word waar Nederland trots op zal moeten zijn. Mijn vraag is natuurlijk naar de mogeiljkheden. Zien jullie voldoende perspectief in mij? Ik weet dat jullie allemaal benieuwd zijn naar wat ik allemaal kan, maar ik houd het nu bij de vraag over: DE TAAL, CULTUUR, TECHNIEK.. wat kunnen jullie aan mij als tips geven? Kenmerk: 18-jarig, vwo-scholier, uit: Midden-Afrika

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Beste Kizamag, Wat is precies je vraag? Ik begrijp dat je meertalig bent en dat je als tiener pas Nederlands hebt geleerd. Je presentatie doet dat niet vermoeden. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar je. Nederlands is mijn tweede taal en ook ik schrijf in het Nederlands. Dat lees je soms tussen de regels door, doordat de zinsconstructie anders is dan van een native speaker of omdat ik anders met woorden speel dan anderen. Ook kan ik mijn cultuur niet uitschakelen en zie ik dingen daarom wel eens in een ander perspectief en als je dat beschrijft, wordt het al snel erg Ellabella's. Is dat misschien wat je bedoelt?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is ongeveer wat ik bedoelde. Want ik lees nu boeken van gewoon Nederlandse Auteurs, en om eerlijk te zijn voel dat ik die niveau nooit kan behalen. Hoewel ( weet zeker) dat ik iets te vertellen heb, vrees ik dat de taal een grote barriere kan zijn. Maar bedankt voor je bemoediging. Als ik naar jouw verhaal luister, krijg ik wat meer zelfvertrouw. Hoe lang schrijft u al? Bent u een niet-westerse allochtoon? Bedankt.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn veel schrijvers in Nederland met een allochtone achtergrond. Vaak biedt juist die achtergrond een meerwaarde. Ik denk bijvoorbeeld aan Kader Abdolah, die zichzelf Nederlands leerde met Jip en Janneke. Misschien voor jou iemand om je aan te kunnen optrekken, Kizamag? http://auteurs.degeus.nl/abdolah/

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat is ongeveer wat ik bedoelde. Want ik lees nu boeken van gewoon Nederlandse Auteurs, en om eerlijk te zijn voel dat ik die niveau nooit kan behalen. Hoewel ( weet zeker) dat ik iets te vertellen heb, vrees ik dat de taal een grote barriere kan zijn. Maar bedankt voor je bemoediging. Als ik naar jouw verhaal luister, krijg ik wat meer zelfvertrouw. Hoe lang schrijft u al? Bent u een niet-westerse allochtoon? Bedankt.
Ik weet zeker dat je een verhaal te vertellen hebt. En als jij dat ook gelooft, dan zal de taal geen barrière zijn. Ik zeg vaak dat ik een (reis)verhaalverteller ben en niet dat ik een schrijver ben. Het verschil is zoiets als een jazzpianist en een concertpianist. Bij jazz gaat het naast de vaardigheid om te spelen meer om het gevoel dat je over weet te brengen en het improviseren. Wees een jazzpianist en vertel je eigen, unieke verhaal. En dat een concertpianist (of een autochtone schrijver) die vaardigheid beter onder de knie heeft, doet niets af aan hoe jij het doet. Ik wens je heel veel succes en zou graag eens iets van je willen lezen. Oh, sorry, je vroeg nog wat. Ik schrijf eigenlijk al heel erg lang en pas sinds ik op dit forum ben, doe ik mee aan schrijfwedstrijden. Ik schrijf overwegend non-fictie. Ik ben Italiaanse en woon 6 maanden per jaar in Italië (zoals nu) en de rest in Nederland. Als ik niet reis. In Nederland woont mijn taal, in Italië de rest. ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tip: laat je verhaal lezen aan iemand die veel weet van de Nederlandse taal. Je schrijft in ieder geval begrijpelijk/begrijpbaar (met die twee woorden raak ik altijd in de knoop), dat is in je voordeel :) En ik dacht ook dat ik het niveau van echte schrijvers nooit kon bereiken, maar ik heb flink bijgeleerd in 5 jaar en kan nu iets schrijven wat ik 5 jaar geleden nooit gekund heb, je kan het dus leren ;)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kizamag,, ik lees dat je van Midden-Afrika komt, dat wekt mijn nieuwsgierigheid. Mag ik weten uit welk land? Ik ben Belgische maar geboren in Congo (Frans is officiële taal), mijn kinderen zijn half Nigeriaans (Engels als officiële voertaal). Ik twijfel er niet aan dat je verhalen te vertellen hebt daar je een hele jeugd in Afrika hebt beleefd. Dat in combinatie met je volharding om te schrijven, is een perfecte combinatie die zeer weinig mensen uit Afrika hebben. Helaas. Waarom plaats je geen stukje bij proeflezen? Vermeld er bij dat je kennis van het Nederlands drie jaar oud is. Op deze manier kan je zien waar je nog aan kan schaven. Je kan in enkele jaren tijd enorm veel inhalen. Laat in elk geval de taal zelf nooit een obstakel zijn om niet te schrijven. De beste verhalen moeten nog geschreven worden, denk ik vaak.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon schrijven. Een tekst die geschreven is, kan gecorrigeerd worden, een verhaal dat in je hoofd blijft zitten, daar kan niemand iets mee. Als ik die Kader hoor spreken dan vermoed ik dat hij een goede redacteur heeft gehad bij zijn uitgaven! Zo zijn er wel meer succesvolle allochtonen (en autochtone bekende Nederlanders), ze hebben allemaal een verhaal, en vaak een prima ghostwriter. Een andere optie is om in de taal van je jeugd te schrijven, als je je daar meer in thuis voelt, en het dan te (laten) vertalen. Omdat je zelf al behoorlijk Nederlands kunt, zul je je niet laten afschepen met een broddelaar.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Daar wil ik aan toevoegen: je bent bovendien nog erg jong (pas 18). De meeste mensen van 18 (ook Nederlanders) hebben nog geen publicabel schrijfniveau. Wanneer je het serieus meent, besteed je de komende jaren intensief aan het ontwikkelen van je Nederlands en je schrijfstijl. Door zelf veel te blijven schrijven en oefenen, door cursussen/een opleiding te volgen. Je schrijftalent ontwikkelen heeft gewoon veel tijd, geduld en training nodig (dat geldt ook voor Nederlanders!) en dan kun je net als iedere ander die zich er serieus op toelegt, een eind komen. Het is normaal dat zoiets flink wat jaren kan duren, dus wil je het graag, geef dan niet op.