Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan je een verhaal beginnen met iemand die iets zegt?

Hallo, Ik heb deel 1 van mijn serie 'Vampierbroeders' deels op papier gezet, maar nu wil ik mijn verhaal op de pc typen. Ik typ het dan vanaf het begin, maar mijn begin begint met een vraag van een van de twee hoofdpersonen. In eigenlijk elk boek dat ik gelezen heb begin het verhaal met een gewone zin. Kan dit wel, een verhaal beginnen met een vraag?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop het, het is mijn favoriete manier om te beginnen ;) Je zit er als lezer meteen in, vraagt je af wat er is gebeurd, wat er nog gaat gebeuren (als de eerste zin een beetje passend is tenminste). Ik vind het in ieder geval een betere manier dan een inleidende alinea waar de omgeving beschreven wordt of zo.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom niet als die vraag een reden heeft die ook beantwoord gaat worden. Als het trekt om verder te lezen kan het volgens mijn best.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is op zich juist goed. Als je verhaal maar 'in medias res' (in het midden van het verhaal) begint is het prima. Ik vind het zelf, net als Micha, een stuk pakkender dan gezever over omgevingen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk kan het. Een handige manier als je dat eindeloos gezever over geschiedenissen en omgevingen - zoals Trenke al zei - wilt vermijden.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker kan het :) ik gebruik het ook, en vind het erg fijn om zo te schrijven. Om te lezen ook - net wat MichaM zegt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal eens met MichaM, Trenke, Carduelis, El en Waus. Als iemand in het echt iets zegt, wil je weten wat - toch? Zo werkt het voor mij ook in boeken. Openen met dialoog trekt je meteen het verhaal in, je leert meteen de pratende personages kennen en je leert iets over de omgeving. En dat alles zonder saaie beschrijvingen. Eenmaal, andermaal: verkocht ;)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, hoor, dat kan, en het gebeurt ook. Het eerste boek dat ik uit mijn boekenkast pakte ("The poorhouse fair" door John Updike) begint aldus: "What's this?" "What's what?" "Why, look." Een prachtig boek, trouwens, een aanrader! Het is de eerste roman van Updike.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, Hartelijk bedankt voor de reactie's allemaal. Ik wou dit gewoon even weten omdat ik nog nooit heb gezien...

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja, hoor, dat kan, en het gebeurt ook. Het eerste boek dat ik uit mijn boekenkast pakte ("The poorhouse fair" door John Updike) begint aldus: "What's this?" "What's what?" "Why, look." Een prachtig boek, trouwens, een aanrader! Het is de eerste roman van Updike.
Haha! Prachtig voorbeeld, Marlies! Mooi boek ook, inderdaad! ============ Natuurlijk kan het zo, Tom. Niks mis mee. Er zijn heel veel manieren om een verhaal te beginnen. Als je stijl goed is, zijn de meeste openingszinnen ook goed. Al speelt ook altijd de smaak van een lezer (m/v) een rol, de een houdt van actie en de ander van rust, de een van snelheid, de ander van traagheid, de een van een citaat als opening, de ander van een mooie landschapsbeschrijving die dan langzaam 'inzoomt' op de handeling en het personage. Dat zegt allemaal niet zoveel: smaak is volkomen willekeurig. Als de kwaliteit van je opening maar in orde is! Veel succes met je schrijven! greetz! Ariadne