Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

reistijden te voet, te paard enz.

Weet iemand van jullie ook wat realistische afstanden zijn om in een dag af te leggen? Het gaat me om mensen die te voet gaan, mensen te paard en mensen die van paard wisselen om zo snel mogelijk te reizen. Misschien zoek ik niet hard genoeg, maar ik kan dit soort informatie nergens vinden. En toen dacht ik aan jullie. :) Alvast bedankt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Te voet 30-40 km, denk ik. Dat is een hele dag stevig doorlopen. Paarden hebben als topsnelheid volgens mij iets van 50 km/u dus dat kun je zelf uitrekenen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van paarden weet ik niets, maar lopend kun je zeker meer afleggen in een dag dan 30-40 km. Bij de 4daagse lopen kinderen van twaalf jaar 30 km per dag, 4x achter elkaar dus. De nachtmars is 80 km en dat wordt door een boel mensen (ik niet) gewoon gelopen. Eea zal er ook van afhangen van de drijfveer (op de vlucht kun je vast nóg verder komen), de conditie (met een rollator kom je minder ver) en het landschap (Zwitserland versus Flevoland), hoe lang de tocht duurt etc. Dus Trannel, misschien kun je er iets meer over loslaten?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij lukt het om 25 km te lopen in 5 uur, dus dan zou je in 10 uur zou je 50 km kunnen lopen. Ik moet wel zeggen dat ik nogal snel loop. Je kan natuurlijk ook zeggen dat ze 4 dagen liepen en de afstand achterwege laten :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je dat vraagt! Een Mustang haalt een snelheid van 60 kilometer per uur. Renpaarden halen tot ongeveer 70 kilometer per uur. Een Prezwalskipaard loopt 12 kilometer lang met een snelheid van 60 kilometer per uur, en is dan niet verschrikkelijk moe. Vanwege zijn uitstekende uithoudingsvermogen kan een paard (getraind) dus makkelijk lange afstanden afleggen. Endurance-rijders (lange afstandsrijders) leggen daarom ook heel wat kilometers te paard af. Ritten tot maximaal 160 kilometer mogen in één dag worden afgelegd. Langere afstanden worden gemaakt in meerdere dagen. De afstanden worden meestal in afwisselende tempo's gereden met een maximumsnelheid van 15 kilometer per uur. De Endurance-ruiters en hun paarden zijn natuurlijk goed getraind. Bakje haver graag!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het vage idee dat dit gevraagd wordt voor een historisch verhaal of misschien een fantasy, dus dan zullen de paarden (en ruiters) niet zo getraind zijn ;) Maar het is wel leuk om te weten, ik wist niet dat er endurance-rijders bestonden. 15 km/u is draf, toch? Uren achter elkaar draven... tering. Ik moet er niet aan denken ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van een wandelaar: "Normaal wandel ik met een snelheid van +/- 7km per uur. Dat is gewoon normaal wandelen zoals iedereen dat doet. Afstanden van 40km loop ik met een gemiddelde snelheid van 6km/uur." ( Lang niet iedereen loopt 7 kilometer per uur!) ( Op de basisschool liepen wandelaars van punt 'A' naar punt 'B' met een snelheid van 6 kilometer per uur, en kregen blaren bij punt 'C'.) Kijk eens bij 'de vierdaagse'.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Micha, het is wellicht nog van vóór de paardentram, maar de kunst van het rijden met paarden is bijna zo oud als de mensheid. De Romeinen trokken er heel Europa en Klein-Azië mee door.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zal er ook sterk vanaf hangen waar ze lopen. Door een bos, over zand, keurige nederlandse wegen enz. Hier in de bergen haal je nog geen 50 km per uur op een motor.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Via www.viamichelin.com kun je reistijden te fiets en te voet berekenen. Ik ga voor een paard meestal zo'n beetje uit van de reistijd per fiets, ervan uitgaande dat in de tijd van mijn boek de wegen nog niet zo best waren en een paard ook niet de hele tijd galoppeert. Ik weet wel dat de oude Romeinen dankzij hun uitstekende wegennetwerk en voldoende wisselpaarden in drie dagen van Rome in bijv. Keulen konden zijn.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het vage idee dat dit gevraagd wordt voor een historisch verhaal of misschien een fantasy, dus dan zullen de paarden (en ruiters) niet zo getraind zijn ;)
Klopt. Ik ben (net) begonnen met een jeugdboek (~12 jaar) dat zich in een fantasieland afspeelt in een middeleeuws landschap, vlak, soms glooiend, bergen in het zuiden, bossen in het noorden en oosten. :smirk: Van alles wat, dus. Het weggennet is van wisselende kwaliteit. Allemaal een beetje lastig dus. Het probleem is ook een beetje dat wanneer persoon A van plaats X naar plaats Y loopt in 4 dagen (200 kilometer?) Hoelang zou persoon B er dan te paard over doen? En als persoon C de beschikking had over meerdere 'paardenwisselstations' hoe snel zou hij dan in plaats B zijn? In dit geval liggen alles plaatsen aan een weg. :wink: Ik hoopte stiekem dat iemand een mooie link wist. :smirk: In ieder geval bedankt voor al jullie reacties. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je vraag ook. Ik heb hetzelfde probleem, namelijk ;) Bij mij trekt een groep van een man of tien al dagen met drie ossenkarren naar het zuiden, volgens mij schiet dat ook niet erg op. Trager nog dan wandelen, waarschijnlijk.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou moeten weten of ze ook rusten, picknicken. En hoe lang. Dieren moeten ook drinken. Hoe lang slaapt een paard? Wat slepen die mensen allemaal mee? Zoek eens op Mozes. Die deed er 40 jaar over om door de Sinaï-woestijn te komen. Dat valt uit te rekenen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mozes maakte er niet echt haast mee. Terwijl het hem toch mee zat. Zelfs de zee ging voor hem open. :) @MichaM Dat idee heb ik ook (dat die karren langzaam zijn). Ik vraag me altijd af wanneer er in een boek drie dagreizen gereisd wordt hoever dat eigenlijk is. In het boek dat ik nu aan het lezen ben (Het zwaard van Shannara - Terry Brooks) reizen ze binnen een week het hele land van Oost naar West over, te voet, over zwaar terrein. Dan krijg ik het idee dat het hele kleine afstanden zijn. Fijn dat er meer zijn met dezelfde vraag, misschien kunnen we een club oprichten. :D @Eufdrie Ik mag maar 20 kilometer lopen van Michelin, doe ik iets verkeerd, of moet zoiets in etappes? Bedankt voor de link, trouwens.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las in Zorro van Isabel Allende dat ze er met z'n drieen, in de winter, twee of drie maanden (als je het precies wil weten moet ik het opzoeken, maar het was een flinke tijd) over deden om van Barcelona naar Santiago de Compostela te lopen. Heb je daar nog wat aan?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eufdrie Ik mag maar 20 kilometer lopen van Michelin, doe ik iets verkeerd, of moet zoiets in etappes?
Nee, dat klopt, Michelin heeft voor grotere afstanden liever dat je de auto neemt, dan kunnen zij weer meer banden verkopen. :P

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Collega's van mn moeder lopen vanaf Parijs naar Santiago di Compostella. Daar doen ze vier maanden over.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even kijken of ik een lijstje kan maken. Een reis van 400 kilometer: te voet: gewone wandelaar 50 km/dag - 8 dagreizen marcherend leger 80 km/dag - 5 dagreizen te paard:normaal op de weg : 160 km/dag - 2,5 dagreizen parallel aan de weg, door goed begaanbaar bos: 100 km/dag - 4 dagreizen over de weg, met paardenwissel: 50 km/uur - 8 uur Ossenkar als voetganger, paard en wagen als marcherend leger. door de bergen: ligt er natuurlijk aan, 20 km/dag, door redelijk begaanbare pas? - 20 dagreizen, wel een brede bergketen dan, maar goed. Lijkt dit lijstje ergens op?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik zoiets in een boek tegen zou komen, zou ik het zonder nadenken als waar aannemen. Dus of het waar is of niet, het is in ieder geval geloofwaardig ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat een paard alleen niet in galop gaan. Dat houden ze echt niet vol.
Vandaar ook de wissels, denk ik. Zo deden de postbodes in het wilde westen het toch ook? Rengalop en dan om de zoveel tijd een nieuw paard.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat een paard alleen niet in galop gaan. Dat houden ze echt niet vol.
Vandaar ook de wissels, denk ik. Zo deden de postbodes in het wilde westen het toch ook? Rengalop en dan om de zoveel tijd een nieuw paard.
De Romeinen ook. Bijzonder handig en komt de reistijden zeer ten goede, lijkt mij.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Carduelis]
Laat een paard alleen niet in galop gaan. Dat houden ze echt niet vol.
Vandaar ook de wissels, denk ik. Zo deden de postbodes in het wilde westen het toch ook? Rengalop en dan om de zoveel tijd een nieuw paard.
Dan heb je wel hééél veel paarden nodig, hoor!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hangt ervan af welk paard je gebruikt. Wij hebben Fjordjes. Die kunnen niet zo heel snel, maar ze hebben een enorm uithoudingsvermogen. Die kan je, als ze getraind zijn, een hele dag laten lopen. Renpaarden kunnen heel hard, maar dat houden ze nog geen half uur vol. Ook kunnen ze niet een hele dag gewoon doorlopen. Hooguit een paar uur. Weet je, een paard heeft geen stopknop. Ze lopen, draven galopperen door tot ze er letterlijk bij neervallen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik in bovenstaande reacties niet tegenkom is dat de reistijd tussen A en B in de middeleeuwen en vroege renaissance sterk wordt bepaald door de kwaliteit van het wegennet. Dan gaat het niet alleen om sec de kwaliteit van de weg zelf, zeg maar de ondergrond, maar vooral ook hoe rechtstreeks de verbinding is. Wij zijn gewend geraakt aan een enorm dicht vertakt wegennet waarbij er tussen A en B vrijwel altijd wel een behoorlijk doorgaande route is (zeker als A en B wat grotere plaatsen zijn). Terwijl in die tijd de verbindingen (m.u.v. de romeinse en steenwegen) vrij slecht waren. Dat wil zeggen dat je om van A naar B te lopen, vaak veel km moest (om)lopen dan hemelsbreed het geval is. Om nog maar niet te spreken over de moeilijkheden om ergens een brede rivier over te steken (er lag echt niet overal een bootje klaar). Om die reden was bijvoorbeeld het vervoer per boot in Nederland (maar ook in veel andere Europese landen) lange tijd veel sneller dan over het land. Daar komt bij dat voor de veiligheid steden, maar ook andere grotere plaatsen tussen zonsondergang en zonsopgang afgesloten waren (poort op slot, niemand erin of eruit). Je dagreis kon dus pas op zijn vroegst bij zonsopgang beginnen en je moest zorgen voor zonsondergang in een volgende veilige plaats te zijn. Al met al lijkt het mij sterk dat je onder die omstandigheden in een glooiend terrein, 50 km per dag haalt. Ik zou eerder uitgaan van 25 a 30 km. Bovendien waren de mensen van toen (in elk geval diegene die alleen de benenwagen tot hun beschikking hadden) over het algemeen niet al te best gevoed (vaak alleen ruw donker brood) en een stuk kleiner dan de mens van nu. Wat betreft de afstand te paard: in een boek over die periode heb ik gelezen dat de reis te paard tussen Toulouse en Cahors in Zuid-Frankrijk (ca. 115 km) twee dagen duurde. Dat is vele malen korter dan hierboven aangegeven. Dat ligt volgens mij veel meer aan de factoren van hoe laat je kunt vertrekken of aankomen en waar je veilig kunt overnachten dan aan de biologische beperkingen van het paard of de berijder (hoewel die uiteraard ook een rol spelen). Misschien nog iets om mee te nemen in je berekeningen? Succes, Zjaan

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjaan Bedankt voor de reactie. De lastige routes zijn inderdaad iets om rekening mee te houden, bossen, moerassen en bergen. (Hoeveel kilometer zou je eigenlijk per dag door 'paadjes' in een moeras kunnen afleggen?). Eigenlijk ben ik wel blij dat het allemaal wat minder snel gaat. Dat levert extra dagen op voor avonturen. :)