Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inspiratie versus research

Dag allemaal, Ik wil al jaren iets serieus, creatiefs schrijven: een roman of verhaal (iets anders dus dan de blogs en zakelijke teksten in mijn werk als tekstschrijver). En nu ik dan eindelijk genoeg inspiratie en durf heb, loop ik direct tegen een probleem aan. Voor mijn verhaal heb ik meer kennis nodig van bepaalde zaken (zoals urban exploring en bepaalde filosofieën), maar door dit 'zakelijke' researchwerk verlies ik het creatieve schrijfgevoel, de sfeer en het verhalende element. Hoe kan ik het beste deze twee zaken combineren? Gewoon schrijven en later zaken opzoeken en dan weer herschrijven - of eerst alles uitzoeken en dan pas gaan schrijven - of iets anders? Hoe gaan jullie hiermee om? Groeten, Pieter

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikzelf ben begonnen door eerst te schrijven en de zaken die ik niet wist, tijdens het schrijven op te zoeken. Tijdens het opzoeken van informatie werd ik dan opnieuw geïnspireerd en kon ik weer de overstap maken naar het creatief schrijven. Misschien dat dit ook helpt voor jou? Ik ben op dit moment bezig met het herschrijven van een aantal hoofdstukken, maar ik denk dat je dat met vrijwel iedere methode hebt.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben in het begin ook gewoon gaan schrijven zonder iets op te zoeken. Achteraf bleek dat ik er bij sommige zaken behoorlijk naast zat. Als ik dit niet had laten controleren had het verhaal ongeloofwaardig overgekomen. Het is dus wel degelijk van belang om een beetje onderzoek te doen. Als je tijdens het schrijven ergens tegen aanloopt waar je niet veel van weet kun je het even opzoeken, zo wordt je verhaal een stuk geloofwaardiger.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je eerst alles opzoekt waarvan je denkt dat je het nodig zult hebben, is de kans groot dat je veel meer opzoekt dan je uiteindelijk nodig blijkt te hebben. Bovendien kun je wel eens over veel meer onderwerpen informatie nodig hebben, dan je vooraf denkt. Beter dus om iets pas op te zoeken als je op het punt staat erover te gaan schrijven. Maar zet dan wel een wekker en controleer elk half uur of je het oorspronkelijke onderwerp nog aan het onderzoeken bent, of dat je intussen research doet naar iets dat helemaal niet bruikbaar is voor je verhaal. Eenmaal aan het researchen, rol je vaak van de ene informatie in de andere.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt niet schrijven over iets wat je niet weet, dus je zal eerst je research in grote lijnen moeten hebben vastgesteld. Het kan wel andersom - spontaan gaan schrijven en dan zien waar je info nodig hebt - maar dat kost ontzettend veel meer tijd, omdat je je verhaal dan steeds moet aanpassen aan je nieuwe, verworven inzichten. En misschien raak je dan de draad van je verhaal kwijt. Daarom denk ik dat je eerste vraag moet zijn: wat wil je concreet vertellen met je verhaal? Wat is de thematiek? En pas dan: hoe werk ik dat uit? Als je dat op een rijtje hebt, kun je - gekaderd - aan de slag met de informatie die je nodig hebt. Probeer eens iets op Proeflezen te plaatsen, dan kunnen de forummers meedenken.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wederom bedankt voor de tips! Alle tips combinerend kom ik dan op het volgende uit: Ik zal eerst uitzoeken wat ik precies wil schrijven (thema, plot..., uiteraard weet ik dat grotendeels al, maar het kan beter), dan in grote lijnen inhoudelijk onderzoek doen, en dan gaan schrijven en extra info opzoeken als dat nodig is (maar dit wel beperkt houden). Ik ga ermee aan de slag!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Pieter Urban exploring, dat klinkt als een leuk onderwerp. Ik heb geen idee welke filosofieën je hiervoor zou willen onderzoeken. Maar het lijkt me een redelijk gesloten en onbekend wereldje, waarover je geweldig spannende verhalen, (The Blair Witch Project, The Tunnel, The Chernobyl Dairies etc) kan schrijven. Ik denk dat het enorm inspirerend kan zijn als je zelf eens op Urban Exploring gaat al is het maar om een gevoel te krijgen voor de praktische problemen onderweg maar ook de kick van het onbekende. Zonder veel kennis van het wereldje beginnen met schrijven, ook omdat het voor veel lezers onbekend is, lijkt me niet verstandig. Ik denk dat schrijven van uit eigen ervaring je boek zeer ten goede kan komen. Zelf schrijf ik ook vaak aan de hand van onderzoeksliteratuur. Wanneer ik ergens onzeker over ben zoek ik het op. Wikipedia is daarvoor een prettige springplank, helaas maakt dit het schrijven wel erg traag, ik ben al gauw een dag kwijt voor het schrijven van een a4-tje verder raak je makkelijk afgeleid. Wat echter helpt is dat ik al eerder veel informatie erover gelezen heb, wat maakt dat ik veel belangrijke zoekwoorden tot mijn parate kennis behoren. Dit maakt het zoeken op internet beduidend veel makkelijker. Oftewel, je goed inlezen, proberen om een lijst met sleutel/zoekwoorden te maken en dan gaan schrijven met internet binnen handbereik ;-) Als je aangeeft om welke filosofieën het gaat kan ik je misschien nog een paar inleeslinkjes geven, daarin ben ik redelijk bedreven. Veel succes!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Bileam, Bedankt voor je uitgebreide reactie, ook op inhoudelijk gebied! Zelf meegaan met urban exploren, daar had ik ook al even aan gedacht - ik ga dat nu toch echt eens concreet maken. Wat betreft de filosofie (en literaire invloed). Ik ben een groot liefhebber van 'weird tales' en met name H.P. Lovecraft. Via Lovecraft ben ik bij Arthur Machen, Lord Dunsany en Ligotti terecht gekomen. Andere schrijvers die voor mij inspirerend zijn, zijn o.a. Edgar Alan Poe en Neil Gaiman en de stroming magisch realisme (ook in de kunst). Thema's als waanzin en het onbekende/onbegrijpelijke zijn voor mij aansprekend, en wat betreft filosofie o.a. het cosmicisme (de term komt van Lovecraft), minimalisme en pessimisme, waarin de mens als onbetekenend naar voren komt (en hoe hij hiermee omgaat als hij daarachter komt). Natuurlijk erg fijn als je daarbij goede informatieve ingangen bij kan vinden!! Nogmaals bedankt voor je reactie, Pieter

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Pieter, Met de schrijvers die je noemt ben ik helaas onbekend, ik ken ze van naam maar heb geen werk van ze gelezen. Dus kan je op dat gebied niets nieuws aanreiken. Qua filosofie zou ik me verdiepen in het existentialisme in het bijzonder Camus (gehele oevre) en Sartre (in het bijzonder Walging). Vooral deze denkers schreven over de mens in een onttoverde en absurde wereld. Ook Kafka (Het slot, de gedaanteverwisseling, de hongerkunstenaar) en Kundera (de ondraaglijke lichtheid van het bestaan) en Cervantes gaan in op deze thema's. Schopenhauer (Aziatische nihilisme) en Cioran (gitzwart pessimisme) in het bijzonder voor de laatste moet je een sterke maag hebben. Schopenhauer "troostende" antwoord op de zinloosheid van het bestaan is de kunst. Het aanbrengen van schoonheid in een lelijke grauwe en meedogenloze wereld. Al met al pak je een voor mij boeiend thema op en ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Veel succes en schrijfplezier!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wederom bedankt, Bileam! Met Camus, Sartre en in algemeen het existentialisme ben ik bekend, net als met Kafka. Cervantes staat inderdaad hoog op mijn must-readlijstje. Van Kundera, Schopenhauer en Cioran heb ik nog niks gelezen - dus daar kan ik me nog in verdiepen - bedankt! Ik laat het je weten als er een resultaat is ;-)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik die rijtjes lees, begrijp ik je probleem beter. Als je uitgebreide kennis van allerhande filosofieën nodig hebt, kom je er niet met de 'normale' research voor bijvoorbeeld een historische roman. Die is trouwens al tijdrovend genoeg, omdat je naast concrete kennis over wat vroeger gebeurde en hoe de mensen leefden ook enig inzicht moet hebben in hoe de mensen dachten en in wat ze al dan niet geloofden. Ik denk dat Thérèse gelijk heeft en dat er meestal een flinke brok research nodig is voordat je begint. Zelf heb ik het (bij mijn historisch YA-verhaal dat in de 9e eeuw speelt) ook zo proberen te doen. Maar als je dan echt begint met schrijven blijkt al snel dat die research vooraf nooit compleet en gedetailleerd genoeg is. Heel veel dingen moet ik tussen het schrijven door alsnog opzoeken, al is het maar om te controleren of datgene wat ik denk te weten nog wel klopt en niet door later onderzoek onderuitgehaald is.