Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Plaats van handeling

Hoe houden jullie de plaats van handeling bij, bijvoorbeeld een huis? Ik heb de neiging om een soort 3D-model te maken, maar ik weet niet hoe dat op de computer moet en ik ben niet creatief genoeg om het van papier te maken. In mijn hoofd kan ik rondlopen in het huis, maar ik zou het zo graag (als het kan visueel) vastleggen. Ik heb nu alleen een plattegrond. Iemand ideeën?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik heb wel een leuke oplossing voor je. De website van Ikea heeft een eigen kamer inrichtingsprogramma. Als je in google zoekt onder 'ikea kamer inrichten' krijg je een rits met links. Daarbij moet ik wel vermelden dat het niet werkte op mijn ipad. Een andere optie, mocht je een ipad hebben, is dat je in de appstore zoekt onder 'room designing'. Dan krijg je een hele waslijst. Sommige zijn betaald anderen zijn gratis. Ook hierbij een vermelding: ik heb ze niet geprobeerd dus het kan zijn dat het niet zo veel voorsteld. Een derde oplossing die ik zelf nogal eens gebruik is Funda.nl. Sommige huizen hebben plattegrondjes met daarop je een badkuip en een tafel zijn afgebeeld. Het nadeel is dat je dan niet zelf met het meubilair kunt schuiven. Het voordeel is dat je ingevingen opdoet voor toekomstige verhalen (of voor de inrichting van je eigen huis). Succes.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Die website van Ikea klinkt wel creatief. Ik doe het zelf wat minder geavanceerd: ik houd een apart document bij waarin ik alle beschrijvingen van locaties en personages bij elkaar zet. Een tweede Worddocument dus.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou alles van mijn verhaal bij op een groot magneet/ white board. Ik heb dit bord volhangen met de beschrijving van de personages en de locaties, maar er hangen ook kleine uitwerkingen bij van bijvoorbeeld een scène. Verder gebruik ik het programma Ywriter5. Hierin heb je ook een aparte plek waarin je de beschrijving van je locatie kunt plaatsen. Dit is dan nog steeds geschreven, en niet visueel, maar ik merk wel dat het me helpt. Die website van Ikea lijkt me wel handig, vooral omdat je het dan visueel hebt en ook kunt zien of je alles goed hebt ingeschat. Veel succes ermee :)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke ideeen allemaal, thanks :) Ik heb ook Ywriter, alleen ik snap er nog niet zoveel van. De handleiding is in het Engels en ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om dat door te worstelen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
AllieCalhoun, Volgens mij is het ook om te zetten in het Nederlands. Dan moet je op 'Localise' klikken, de optie 'Choose Language' selecteren en dan kun je vervolgens Nederlands selecteren. Dan heb je het programma in het Nederlands. Nja, niet alles, maar wel een groot gedeelte ;P

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt dat in Scrivener wel doen, maar dan moet je voor elke locatie een pagina aanmaken en dan kun je daar alles kwijt. Scrivener gebruik ik wel namelijk :) Als je een nieuw document aanmaakt en daarbij kiest voor 'fiction' > 'novel' dan krijg je voorgeprogrammeerde templates voor plaatsen en personen. En ik had ook al Ywriter in het Nederlands gezet, maar dan is de handleiding op internet nog niet vertaald :P

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Allie, ik ben een knipper,verzamel plaatjes uit oude tijdschriften( uit de bieb) bv interieur tijdschriften, house and garden enz. Of maak zelf foto's van natuur, oude kastelen, huizen enz. Op een plattegrond zet ik altijd met tekens, waar alles staat, een stoel voor het raam enz. Ik ben een lijstjes-mens, lijstjes van voorwerpen, kleding enz in een aantekenboekje.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben voor zowel Eva als Shalom op zoek gegaan naar locaties in mijn omgeving die lijken op wat ik in mijn hoofd had en heb dat als inspiratie gebruikt. Een weiland, Schiphol, een dorpje, een café, een ouderwetse straat met flats... En dat in mijn hoofd gehouden tijdens het schrijven.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja het probleem is dat mijn verhaal zich afspeelt in het verleden, en die locaties bestaan allemaal niet meer en die meubels kun je niet kopen bij Ikea :P Maar ik heb wel weer wat inspiratie om iets te verzinnen wat wel past bij mijn verhaal :) thanks!