Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oorlogsnamen

Eindelijk! Na een (naar mijn mening véél te lange) schrijfpauze, is er eindelijk een nieuw plot in mijn gedachten opgedoken. Ik kan niet wachten om eraan te beginnen! Hoe stom het ook klinkt, één van de grootste problemen die ik persoonlijk ondervind tijdens het schrijven, is het kiezen van de namen van personages. Ik heb geen zin om weer een dag of twee, drie te twijfelen over een gewone naamkeuze, dus misschien hebben jullie ideeën? Eigenlijk hebben de meeste personages reeds een redelijke naam. Ik ben nog op zoek naar een naam voor een 20-jarige Duitse jongeman. Het verhaal is gesitueerd in de jaren veertig. Iemand suggesties? Duitse namen zijn niet zo aan mij besteed, wat het des te moeilijker maakt... Ik sta open voor ideeën :)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor het huiselijke type: Rüdiger Tannenbaum De stoerdere: Horst Stahl Van adellijke komaf: Hans Georg von der Seitenbrust Soldaat: Armin Holzner Pacifist: Claus Dettmeier

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij Nederland kom ik dan o.a. uit op: Abdulahi Pieters. Zag ook Dinesh Vlaardings voorbij komen. Lijken me niet echt gangbaar voor de jaren veertig. Als je niet zo bekend bent met de Duitse cultuur, kun je bij nogal wat ongeloofwaardige namen uitkomen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, iedereen! Jullie hebben me heel wat inspiratie gegeven. Dit personage heeft inmiddels een geschikte naam gekregen. Bedankt voor jullie tips :)

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. Dit personage heeft inmiddels een geschikte naam gekregen.
Frans Bauer?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
We hebben niet altijd wat aan jou, Yrret. Ik ben ook met een oorlogsverhaal bezig (1940-1945). Maar ik heb het meer over Nederlands namen. Veel Duitse namen zijn ook Nederlandse namen. Daar zou ik me niet druk over maken, Erich, Heinrich, Walther, Alfred, Karl, Dietrich, Joseph, Gustav, Wolfgang, Manfred, Uwe, August, Georg. Hermann, Friedrich, Rudolph, Stefan Wilhelm, Andreas, Markus, Jürgen. Ik weet uiteraard niet hoeveel namen je nodig hebt.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Bij Nederland kom ik dan o.a. uit op: Abdulahi Pieters. Zag ook Dinesh Vlaardings voorbij komen. Lijken me niet echt gangbaar voor de jaren veertig. Als je niet zo bekend bent met de Duitse cultuur, kun je bij nogal wat ongeloofwaardige namen uitkomen.
Vreemd. Heb je wel de goede gegevens ingetikt bij naam, land en leeftijd? Ik kom uit op Matthias Mönch, Leon Pfaff, Thomas Abt, Phillipp Unger, Torsten Friedmann - en dergelijke. Maar met Helmut zit je altijd goed.
Dit personage heeft inmiddels een geschikte naam gekregen.
Mooi! :)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemd. Heb je wel de goede gegevens ingetikt bij naam, land en leeftijd?
Net nog eens geprobeerd. Bij Nederlandse, Nederland.: Houssain de Klerk Daar is in de huidige tijd helemaal niets mis mee, voor de jaren veertig niet aannemelijk. Maar het vreemde is dat hij dat bij Duitse, Duitsland inderdaad louter 'oorspronkelijke' Duitse namen genereert.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Bij Nederlandse, Nederland.: Houssain de Klerk Daar is in de huidige tijd helemaal niets mis mee, voor de jaren veertig niet aannemelijk.
Ik ben nog op zoek naar een naam voor een 20-jarige Duitse jongeman. Het verhaal is gesitueerd in de jaren veertig. Iemand suggesties?
Zo'n persoon is geboren rond 1920 en zou nu rond de 95 jaar zijn. Als je die leeftijd invoert, kom je uit op bijvoorbeeld Dirk Lange, Philipp Hoch. Lijkt mij aannemelijk voor die tijd. In NL vind ik o.a. Sam Moeskops, Arsen Groenewold - kan best toepasselijk zijn voor de jaren veertig, maar er zitten ook ongeloofwaardige namen tussen, zoals Haci Spronk. Iemand met zo'n naam zie ik in die tijd ook niet in NL rondlopen, maar dat kun je verbasteren tot Haasje Spronk, eventueel als bijnaam. Die vind ik dan geschikter voor een vrouw. Zo'n type vrouw zie ik eigenlijk meteen al voor me. Net zo lang genereren en fantaseren tot je de passende naam gevonden hebt.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haasje Spronk. Fantastisch!! In de naam alleen al lees je het nooit vertelde verhaal van de atlete die in de schaduw bleef van Fanny Blankers Koen.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een eerbetoon aan Haasje Spronk Ze loopt nu met een stok en haar lippen staan strak naar beneden. Haar ogen lijken constant vuur te schieten met een intensiteit die de willekeurige voorbijgangers het hoofd doet afwenden. Het zijn kolen in haar kachel die verbittering heet. Vroeger zweefde ze over de sintelbaan, gracieus, zich altijd bewust van haar ranke verschijning, de wiegende borsten die net niet te groot waren om haar in haar vlucht te belemmeren, maar wel de fantasie aanwakkerden bij het mannelijk publiek. Ze hoefde nooit te trainen, ze was als hinde geboren. Tijdens wedstrijden snelde ze in haar gedachten over de savanne, met Tarzan aan haar zijde. Londen zou haar springplank worden. Ze hoefde niet te winnen. Als de camera's van de internationale pers haar zouden vangen, zou het brons voldoende zijn. Dan zou het Johnny Weismuller zelf zijn die long distance zou fluisteren dat hij Tarzan was en zij Jane, en geld overmaken voor de passage naar Amerika; Hollywood. Maar alleen Fanny mocht gaan, besliste de bond. Meer geld was er niet. Fanny, de rennende aardappeleter, het galopperende ploegpaard. Fanny, die al blij was met een fiets. Ze schuifelt voort, langzaam om maar uit huis te zijn. Want als wordt aangebeld, is het steevast het journaille dat weer een aanleiding gevonden heeft om iets te schrijven over Fanny, en wil weten hoe zij zich Fanny herinnert. En de volgende dag moet ze het dan weer lezen; dat ook de in die tijd niet onverdienstelijk lopende Haasje Spronk onder de indruk was van Fanny 's trainingsarbeid. 's Nacht droomt ze. Over Johnny, Hollywood en premières die worden bijgewoond door leden van het koningshuis. Haar boezem gaat rustig op en neer, een glimlach schittert, en ze snuift licht als de gazelle die ze was.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een eerbetoon aan Haasje Spronk Ze loopt nu met een stok en haar lippen staan strak naar beneden. Haar ogen lijken constant vuur te schieten met een intensiteit die de willekeurige voorbijgangers het hoofd doet afwenden. Het zijn kolen in haar kachel die verbittering heet. Vroeger zweefde ze over de sintelbaan, gracieus, zich altijd bewust van haar ranke verschijning, de wiegende borsten die net niet te groot waren om haar in haar vlucht te belemmeren, maar wel de fantasie aanwakkerden bij het mannelijk publiek. Ze hoefde nooit te trainen, ze was als hinde geboren. Tijdens wedstrijden snelde ze in haar gedachten over de savanne, met Tarzan aan haar zijde. Londen zou haar springplank worden. Ze hoefde niet te winnen. Als de camera's van de internationale pers haar zouden vangen, zou het brons voldoende zijn. Dan zou het Johnny Weismuller zelf zijn die long distance zou fluisteren dat hij Tarzan was en zij Jane, en geld overmaken voor de passage naar Amerika; Hollywood. Maar alleen Fanny mocht gaan, besliste de bond. Meer geld was er niet. Fanny, de rennende aardappeleter, het galopperende ploegpaard. Fanny, die al blij was met een fiets. Ze schuifelt voort, langzaam om maar uit huis te zijn. Want als wordt aangebeld, is het steevast het journaille dat weer een aanleiding gevonden heeft om iets te schrijven over Fanny, en wil weten hoe zij zich Fanny herinnert. En de volgende dag moet ze het dan weer lezen; dat ook de in die tijd niet onverdienstelijk lopende Haasje Spronk onder de indruk was van Fanny 's trainingsarbeid. 's Nacht droomt ze. Over Johnny, Hollywood en premières die worden bijgewoond door leden van het koningshuis. Haar boezem gaat rustig op en neer, een glimlach schittert, en ze snuift licht als de gazelle die ze was.
Wauw! :thumbsup: En als het uit de losse pols is: Wauw, wauw! :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Top, Woodpecker. Ik zag haar van de week nog langskomen. Ik heb begrepen dat de man van Fanny verantwoordelijk was voor het uitsluiten van Spronk. Corrigeer me als ik het fout zie.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Hoe inspirerend een naam kan zijn! :) :thumbsup: , Woodpecker! Gelukkig heeft Ovidia haar naam al gevonden, anders zouden we zeggen: :ontopic: .

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe inspirerend een naam kan zijn!
Precies. Een goed gekozen naam komt volgens mij het schrijfproces ten goede. Dan gaat het personage naast de schrijver zitten en schrijft mee. @Marietje @Tja Dank, maar Haasje deed het werk.