Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Auteursrechten Organisaties

Hallo mede schrijvers. Ik zit met een vraag. Wat kunnen auteursrechten organisaties doen voor je als schrijver? Wat houd het in? Ik heb de hele dag al lopen zoeken maar ben nog niks wijzer erop geworden. Wat doen ze voor je? Met vriendelijke Groeten Amanda

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Noem er eens één, want de organisaties die ik ken zijn voornamelijk op de journalistiek gericht.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je zoiets als Buma-Stemra, die opkomt voor de auteursrechten van muziekauteurs? Auteurs van fictie en non-fictie (uitgezonderd journalisten) kunnen daarvoor terecht bij de Vereniging van Letterkundigen, maar die is van een hele andere omvang als de Buma Stemra. Kijk voor meer informatie op: http://www.vvl.nu/home/51/0/Home.html.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Maar de VVL is niet echt een auteursrechtenorganisatie. Ze bewaken in ieder geval niet actief je rechten. Ze geven wel juridisch advies, maar dat geldt op alle gebieden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken het IBVA. Die houdt in de gaten of toneelstukken die door jou geschreven zijn ergens worden opgevoerd. Toneelverenigingen moeten daar een vergunning aanvragen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar de VVL is niet echt een auteursrechtenorganisatie. Ze bewaken in ieder geval niet actief je rechten. Ze geven wel juridisch advies, maar dat geldt op alle gebieden.
Dat bedoelde ik ook door te zeggen dat ze van een andere omvang zijn, maar dat is bij nader inzien misschien toch niet zo duidelijk. De VVL komt wel op voor de rechten van auteurs, maar meer door algemene belangenbehartiging en voorlichting, niet als collectief inzamelorgaan van muziekroyalties zoals de Buma Stemra. Nu ik er nog eens over nadenk is het eigenlijk vreemd dat de muziekwereld dat wel voor elkaar heeft weten te boksen en de schrijverswereld niet. Iemand een idee hoe die sporen uiteen zijn gegroeid?

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Voor zover ik weet doet LIRA alleen collectieve inningen. Dus van bibliotheken e.d. Ze bewaken je werk niet. Als ik jouw boek overtyp en uitgeef (geen plannen hoor ;)) kun je voor zover ik weet niet bij de Lira aankloppen en Lira zal ook niet zelf bij jou aan de bel trekken.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik denk dat een uitgeverij jouw werk en rechten beschermt. Maar dan moet het werk wel eerst bij een uitgeverij liggen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik begrijp hieruit dat je machteloos staat als je werk via social media zomaar zonder toestemming word gedeeld. Waar je dus niks van af weet.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat is met alles zo, Amanda. Zolang je het niet weet, kunnen er met alle dingen waar jouw rechten op rusten gekke dingen gebeuren. Vertrouwen op organisaties om dat te voorkomen, kun je echt niet, zie het schandaal rondom Buma Stemra. Persoonlijk hoop ik altijd maar dat er zoveel mogelijk teksten van mij worden verspreid en dat iedereen dan zo netjes is mij als bron te noemen. Maar eerlijk gezegd betwijfel ik of mijn roem al zo groot is, hoor. Via sociale media? Twitter of zo? Tja .. als je tweet, kun je worden geretweet. Dus goed nadenken wat je erop zet.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik begrijp hieruit dat je machteloos staat als je werk via social media zomaar zonder toestemming word gedeeld. Waar je dus niks van af weet.
Delen via Social Media is meestal niet tegen de wet hoor. Een link mag je altijd verspreiden. En een citaat mag onder de meeste omstandigheden ook. Dus tenzij iemand je hele tekst heeft gedeeld, kun je er weinig tegen doen denk ik.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feitelijk ben je als auteur daarin de benadeelde partij en kun je zelf een rechtszaak aanspannen, of schikken op de een of andere manier. En reken maar dat je rechten daarmee beter beschermd zijn dan via Buma/Stemra achtige constructies, want daarbij heb je als auteur helemaal niets meer in te brengen.