Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Korte kinderverhalen uitgeven

Weet iemand of er ook uitgevers zijn die (ook) korte kinderverhalen uitgeven? Ik heb er al een paar aangeschreven met als resultaat o.a. een afwijzing zonder reden en een met als reactie dat ik leuke verhalen schreef met een aangename schrijfstijl maar dat ze geen korte kinderverhalen uitgeven. Ik vind het moeilijk zoeken naar een geschikte uitgeverij en op de meeste sites van de uitgeverijen staat nergens specifiek dat ze ook korte kinderverhalen uitgeven.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kort is kort? En wat voor boek is het. Prentenboek? Zet er dan meteen bij hoe de illustraties er plus minus uit moeten zien. Voorleesboek? Meerdere korte verhalen bij elkaar dan, wellicht. (Jip en Janneke, Willem en Dikke Teun, Roosmarijn) Leesboek? Je kan eens in de bieb in de kinderboekenhoek gaan spitten. Ze hebben de boeken meestal wel ruwweg op leeftijd geclassificeert. Dan kan je een beetje bekijken wat de gangbare hoeveelheid woorden is, en welke uitgevers een voorkeur hebben voor wat. Het is in elk geval heel erg leuk om in de bieb te zitten bij de kinderafdeling. Als je geen kind hebt, dan mag je er voor de gelegenheid misschien wel eentje lenen, als je het mal vindt om in je eentje tussen het kinderspul te zitten. Maar ik heb daar zelf laatst op mijn dooie gemak de nieuwste Penny zitten lezen (jawel, research :D ) en dat vond niemand gek. Cool, dat wel.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
leuke naam ook. tijd- en lotgenoot van virgilius, toch? ik heb geen idee. lees al jaren geen kinderboeken meer, maar kan me ook niet herinneren vijftien, twintig jaar geleden verhalenbundels voor kinderen tegengekomen te zijn..

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel. Heus. Toegegeven, ik heb de hele bieb uitgelezen vroeger, en die van de naburige plaats ook, maar dan kom je ze echt tegen hoor. Wel vaak met een duidelijk thema, of terugkerende personages. En zeker als voorlees boek. Kom op, hoe heet ie, koning Kas Koes Kielewaan of zo iets? De goeiige koning met de slimme nar?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is kort? Ongeveer 200 tot 600 woorden per verhaaltje. Ik heb nu een serie van acht korte verhaaltjes dat er misschien tien kunnen worden en wie weet nog meer. Met (mogelijke) illustraties heb ik me nog helemaal niet bezig gehouden. Ik heb ook al in de bieb zitten neuzen (kom er regelmatig en niet alleen voor research) maar kwam niet echt iets vergelijkbaars tegen waar ik wat aan had. Bedankt voor je welkom en je reactie. Ps. Pleased to meet you...Cheshire Cat

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door aan te geven wat belangrijk is in de illustraties die je voor ogen hebt geef je meteen een diepere lading aan het verhaal. Bijvoorbeeld bij de zin, Sanne krijgt een nieuwe pop, ill. pop met gescheurde kleertjes en een smoezelig snuitje, maar hele vriendelijke ogen. De pop is dus nieuw voor Sanne, maar niet nieuw uit de winkel, waarom niet. Dat maakt het voor de lezer maar ook voor een uitgever beeldender. Maar het formaat wat jij noemt is wel heel kort, eerlijk gezegd. Welke leeftijdsgroep heb je in gedachten?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, mijn hoofdpersoon is een vierjarige kleuter die van alles meemaakt in en om het huis. Ik denk toch dat ik in de categorie voorleesverhaaltjes uitkom. En die illustraties, als ik al zo ver kom dat het uitgegeven wordt, denk je niet dat de uitgever daar dan eerder over beslist?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je al eens bij de Bobbi boekjes van Kluitman gekeken? Die zijn ook vrij kort, voor dezelfde leeftijdsgroep en vrolijk geillustreerd. Het is idd niet de bedoeling dat je de illustraties al helemaal regelt en uitwerkt, dat komt later. Maar zeker bij een verhaal voor zulke jonge kinderen zijn de beelden een deel van het verhaal. Die cruciale beelden, die mag je met een gerust hart aangeven. Het maakt nogal een verschil hoe Sannes pop eruit ziet op pagina 1 als je pas op pagina 3 kan vertellen waarom de pop niet nieuw is (armoede, lijkt op geliefde pop van vroeger, Sanne vond deze pop liever dan de nieuwe etc.). Dat extra beeld bij je verhaal grijpt dan wel meteen de aandacht. (overigens, jongens, zo laat al? Trusten! )

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ze gezien bij Kluitman inderdaad. En ze hebben mijn verhalen ook al gelezen. Hun reactie zoals je bij mijn eerste post ook kan lezen was dat ze geen korte kinderverhalen uitgeven. Maar ik duik ook mijn bed in, welterusten.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Ovidius en succes met je kinderverhalen. Lemniscaat geeft wel boeken uit met korte verhalen en volgens mij de fontein ook. Ik zou eens gaan kijken bij een kinderboekenwinkel. Bij de boekenberg in Eindhoven zouden ze je zelfs advies kunnen geven.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Balloon? Kijk anders eens bij de boekhandel of bij de intertoys naar kleuterboekjes en schrijf de uitgeverij op.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Sjee en Rietje voor jullie reacties. Ik zal vandaag nog maar eens wat boekhandels afgaan, wie weet levert het wat op. Bovendien wacht ik nog een paar reacties van uitgeverijen af en als dat ook niet lukt ga ik gewoon verder met het schrijven van een kinderboek waar ik al langer mee bezig ben en hopelijk meer kans op slagen heeft.