Voorleesverhaal voor kinderen

Beste allemaal, Ik weet niet of ik hier op de goede plek zit, zo niet, mijn excuses en verplaats dit dan alsjeblieft. Al een tijdje loop ik rond met kinderverhaal in mijn hoofd. Enkele dagen geleden doemde ineens het hele verhaal in me op. Namen, verloop van het verhaal, einde, etc. Ik ben het op papier gaan zetten en vrij snel kwam ik erachter dat het een voorleesverhaal moest worden. Ik verwacht vandaag de eerste versie af te maken, maar slaat de twijfel een beetje toe. Ik heb 0,0 ervaring met kinderverhalen en ben echt een schrijfster in het prilste stadium haha, maar dit verhaal maakt me enthousiast, al zeg ik het zelf. Ik weet bijvoorbeeld niet precies welke leeftijdsgroep past bij mijn verhaal, al denk ik zelf aan groep 3/4. Nu werkt mijn moeder op een school en ze stelde voor om het verhaal een keer voor te lezen tijdens de tussenschoolse opvang. Om zo te zien welke kinderen (leeftijden) er goed op reageren (en hoe er natuurlijk uberhaupt gereageerd wordt op het verhaal). Mijn vragen: - Is dat aan te raden? Het verhaal moet geillustreerd worden, maar ik kan dat niet en mijn moeder zal het dus moeten voorlezen zonder plaatjes. Is dat niet ontieglijk saai voor ze, of kan het wel? Het is geen klas overigens, maar een groep basisschoolkinderen uit allerlei klassen die tussen de middag overblijft. - Hoeveel woorden heeft een voorleesverhaal ongeveer? Kijkend naar ongeveer groep 3/4? Ik zou graag ervaringen horen van mensen die soortgelijke verhalen schrijven/geschreven hebben. - En vooruitlopend op de zaken (dromen moet kunnen toch?): Stel ik wil het verhaal ooit naar een uitgever sturen, vinden zij het dan wel prettig om een niet-geillustreerd boek te ontvangen? Ik lees namelijk in de topics die ik opgezocht heb verschillende reacties. Ik ben bang dat het anders zo'n eenzaam verhaaltje lijkt als ik het opstuur... Alvast bedankt voor jullie reacties! Groetjes, Marcha

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een uitgever werkt vaak samen met een groep illustratoren. Het is gebruikelijk dat je een manuscript zonder illustraties aanbiedt. Kijk eens in de bibliotheek wat voor boeken daar voor groep 3 en 4 zijn. Veel boeken voor die groepen zijn zelfleesboeken. Natuurlijk zijn er ook voorleesverhalen. Misschien is je verhaal gewoon 8+. Best leuk dat je moeder het gaat lezen bij de tussendemiddagopvang.
24 augustus 2011 - 18:43

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie adviezen, M en Ceridwen. Ik zal deze week eens naar de bibliotheek gaan en rondneuzen in de voorleesboeken. Mijn boek heeft nu (ongeschrapt, zal ook stukjes bij proeflezen plaatsen) bijna 4300 woorden. Is dat teveel voor een voorleesboek? Het lijkt nu namelijk toch best lang... M: Het is zeker niet 8+. Dit gezien het onderwerp, lijkt me voor 8+ niet meer geloofwaardig.
24 augustus 2011 - 22:22

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een verhaaltje voor het slapen ga schrijf, dan heeft die ongeveer 750 woorden. Wat tussen de vijf en tien minuten voorlezen is, afhankelijk van de franje die de voorlezer in het verhaal brengt (praatje met de kinderen, beetje uitleggen, e.a.).
24 augustus 2011 - 23:15

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm...ja zo'n vermoeden kreeg ik al haha, dat het aantal woorden minder zou zijn. Maar nu reken ik dit niet echt tot het verhaaltje-voor-het-slapen-gaan, maar misschien wordt het meer een voorleesboek dat in twee of meerdere stukken voorgelezen kan worden. Als ik illustraties erbij denk (wat is dat leuk trouwens!) dan zullen het wel behoorlijk wat bladzijden worden. Maar ik heb ook wel eens dikkere voorleesboeken gezien. Ik ga vanmiddag eens naar de bibliotheek, goede tip.
25 augustus 2011 - 13:12

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als jouw verhaal leuk genoeg is en het spannend wordt verteld, zullen ze het niet erg vinden dat er geen illustraties bij zitten. Je zou zelfs kunnen vragen of zíj de plaatjes willen tekenen van het stukje dat ze het leukst vinden. Heb je meteen feedback! Heel veel succes in ieder geval.
28 augustus 2011 - 3:11