Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beroepen voor schrijvers

Hallo, Al een tijdje ben ik aan het zoeken wat voor beroep het beste bij mij past, en wat ook een beetje wat geld oplevert zeg maar. Iets waar ik mijn ei in kwijt kan. Nou heb ik op dit moment ook wel een leuke baan, maar misschien voor in de toekomst iets anders? Wat voor beroepen zijn er nou eigenlijk allemaal in dit wereldje? een paar dingen waarvan ik het weet: - jounalistieke opleiding - columns schrijven in tijdschrijften - voor je beroep een boek schrijven * maar dan moet je heel goed zijn! * Hebben jullie nog aanvullingen? Doen jullie een beroep in het schrijversvak, of meer voor ernaast?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was journalist en leid nu jongeren op om in de journalistiek hun brood te gaan verdienen. Ook op de opleiding hoor ik mensen vaak roepen dat ze columns willen gaan schrijven. Maar je kunt niet solliceren op de functie van columnist. Columnisten worden doorgaans gevraagd. Zo ben ik zelf ook aan mijn column gekomen, jaren terug (voor Wij Jonge Ouders). Voor de meeste schrijvers/journalisten is een column iets voor erbij, je kunt er meestal nog niet eens droog brood mee verdienen. Een column kan op zich wel aardig wat opleveren, maar je opdrachtgever neemt er doorgaans niet dagelijks een van je af. Ronald Giphart werkte als nachtportier in een ziekenhuis (zie De ontdekking van de literatuur). In zo'n functie heb je tenminste wel tijd om te schrijven. Iemand op dit forum (ben even de naam kwijt - Judith misschien?) schreef haar eerste boek, terwijl ze werkte als receptioniste. Ze is ontslagen omdat ze allemaal reclamestickers voor haar debuutroman op de uitgaande post had geplakt. :D

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf doe ik werk als leeshulp en als samensteller van kerkboekjes voor gezinsvieringen. Als je graag het met geld omgaan wilt combineren met boeken kan je misschien in een boekhandel werken. Als je wat minder commerciëel bent ingesteld maar wel graag met boeken werkt kan je misschien bibliothecaresse worden. En dan bestaan er nog de biebbussen van probiblio, daar kan je ook werken, maar ik weet niet voor hoelang, een paar jaar geleden vroegen ze een universitaire studie als "toelatingseis", misschien is dat nu verandert? En dan bestaat er ook nog het archiefwerk. Ik heb trouwens gehoord dat de meeste journalisten hun carriere beginnen met het schrijven in lokale krantjes. En dan is er nog het grafisch lyceum, waar je de richting boekbinderij kan kiezen en ben je meer met de vormgeving en presentatie van letters bezig. Je kan ook copywriter worden, maar daar moet je heel erg goed voor zijn, wil je dit beroep aankunnen, want de concurrentie is groot en de werkdruk is hoog. Misschien kan je ook lesboeken gaan schrijven, dat kan oa met de studie pedagogiek.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Publicist? Ik denk aan maatschappelijke 'figuren', zoals Bas Heijne b.v. Het lijkt me leuk om zo'n soort "baan" naast het schrijverschap te hebben. Simone de Beauvoir, kan ook. Filosofische beschouwingen schrijven. Recensent voor boeken.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het even kan, zou het mooi zijn om naast het schrijversschap een beroep te hebben dat je in contact houdt met je doelgroep. Voor de hand liggend: leerkracht als je kinderboeken schrijft etc. (Ik wilde hier een hele rits schrijven, maar ik kwam niet op meer...)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelfstandig tekstschrijver. Daar past alles in, overigens: notuleren voor bedrijven, reclameteksten schrijven, artikelen voor kranten of tijdschriften, columns. Sinds vorig jaar ben ik overgestapt op studeren (theologie). Boeiende combinatie, ik kom alleen veel te krap in m'n tijd te zitten! En het levert geen geld op natuurlijk, om bij je vraag te blijven. Misschien op langere termijn wel. Daarnaast schrijf ik mee aan een lesboek. Wat me ook een mooie combinatie lijkt is een 'buitenberoep' met fysiek werk. Dan zit je tenminste niet altijd aan een bureau, krijg je je lichaamsbeweging én de nodige lucht in je hoofd.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste gedachte was idd, het hoeft niet persé iets met schrijven te maken hebben, of misschien juist niet. Door je ook met hele andere dingen bezig te houden kom je ook weer op verse ideeen. Ik vond dat in elk geval heel prettig (ik was projectbureaumanager bij een ict bedrijf) en mis dat soms best nu ik full time moeder ben.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwambtenaar zijn! Maar dat levert bijzonder weinig geld op. Echter, je schrijft lekker de verhalen van anderen op en doet (dat hoop ik tenminste :P) erg veel inspiratie op. :)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Naast schrijfster was ik in een vorig, grijs leven assistent-bibliothecaresse. Dan mocht ik mee met de bibliobus en at ik samen met de chauffeur een Belgisch frietje in Baarle-Hertog... Maar liever nog had ik de kunstacademie gedaan, of een scenaristenopleiding. Of op de theaterschool, richting drama. Dramaturge worden. Nou ja. Maakt niet uit. Ik schrijf nu toch. De weg ernaar toe doet er niet toe.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een tijd handleidingen geschreven - voor software, maar je kunt bijvoorbeeld ook gebruiksaanwijzingen voor apparaten etc. gaan schrijven. Hoewel er niet veel vacatures zijn op dat gebied. Ik vond het erg leuk om te doen, maar ik kwam niet meer toe aan het schrijven van fictie naast die baan. Datzelfde heb ik als ik journalistieke of zakelijke teksten schrijf. Je bent wel met schrijven bezig, maar op een andere manier dan dat je aan een verhaal werkt. Ik ben er dus achtergekomen dat die combinatie voor mij niet goed werkt: ik kan beter een baan hebben die weinig met schrijven te maken heeft en die niet te veel afleid en niet te veel tijd en energie kost. Elke baan is goed, want ik vind dat je overal inspiratie uit kunt halen. Ik denk er wel over om iets te zoeken met meer beweging, zodat ik eens achter die computer vandaan kom ;) (Suggesties welkom ...) Overigens kan ik wel iedereen aanraden om ook andersoortige teksten te (leren) schrijven. Ik heb er veel van geleerd: schrijven voor specifieke doelgroepen, hanteren van verschillende schrijfstijlen, helder formuleren, nadenken over de structuur van je tekst, researchen, etc.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke. Ik heb als volgt: - Journalist - werken in de boekhandel - bibliothecaresse - archiefwerk - Grafische Lyceum: richting Boekbinderij - Cpywriter - Lesboeken schrijven - Publicist - Beroep dat je in contact blijft met de doelgroep: bijv. Leerkracht - Tekstschrijver - Buitenberoep, bijv Tuinman. Dan krijg je genoeg inspiratie voor een boek - Werken in een uitgeverij. * Helga: hoe kwam het opeens dat jij als Columnist mocht gaan werken? Via een vriendin, werd je ontdekt met je werk? * Antigone: Soms denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Een leuke baan wat bij je past, waar je niet teveel tijd in moet steken, en daarnaast gewoon heerlijk je hobby. De ultieme droom! * Rietje: Knap je dat je nu al een boek heb uitgegeven, terwijl je daarnaast gewoon een studie doet! Waar haal je de tijd en inspiratie vandaan?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijfgraag 18: nou ja hij wordt in november uitgegeven en de tweede volgend jaar. De tijd? Ik geloof dat ik over de mazzel beschik om snel te kunnen schrijven. Ik schrijf vaak 's avonds en ik probeer 1000 woorden per dag te schrijven en meestal lukt dat. In de vakanties of als ik ziek ben schrijf ik meer. Inspiratie, ik ben de doelgroep misschien scheelt dat. Kortom de inspiratie haal ik van straat.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
* Antigone: Soms denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Een leuke baan wat bij je past, waar je niet teveel tijd in moet steken, en daarnaast gewoon heerlijk je hobby. De ultieme droom!
o, schrijfgraag, dat bedoelde ik niet, blijkbaar heb ik nog niet helder genoeg leren formuleren :) Het schrijven van fictie zie ik niet als mijn hobby, maar als beroep, ook al verdien ik er (nog) geen rooie cent mee. Wat ik daarnaast doe moet het schrijven niet in de weg staan.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben sinds anderhalf jaar fulltime schrijfser, maar voorheen (toen ik mijn eerste boek schreef) was ik receptioniste. Het was daar vrij rustig, het grootste gedeelte van het manuscript heb ik daar achter de balie geschreven. Nachtportier (in bijv een ziekenhuis) doet het ook altijd goed, heb ik gehoord, want dat is ook heel rustig en dan kun je veel schrijven.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
overigens zou ik dat dus weer niet kunnen: schrijven terwijl je op "je werk" bent. Een soort calvinistisch arbeidsethos :unibrow: Om te schrijven heb ik mijn eigen omgeving nodig waarin ik me totaal kan afzonderen en een beetje egocentrisch kan zijn.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik leg de hele tafel vol met voorbeelden om in de sfeer te komen. Mijn twee laatste boeken, nou, die sfeer die hoefde ik niet ver te zoeken... Ik hoop vanaf nu weer meer 'gezellige' boeken te kunnen schrijven. Ik ben even helemaal klaar met onderwerpen als 'kanker' en 'de dood.'

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een Taal- en Cultuurstudie, of een opleiding Tolken en Vertalen, daarmee kom je ook al aan het schrijven toe. Ik ben er op die manier ook ingerold. Eerst anderhalf jaar op elke opdracht 'ja' zeggen en nu heb ik de luxe dat ik zelf kan kiezen wat ik wil en wat niet. Nooit meer een boek vertalen :puke: Lesboeken schrijven en redigeren :nod: Verhalen schrijven, maar daar verdien ik nog bijna niks mee. Voor de broodnodige beweging en buitenlucht heb ik trouwens een hond :) . Wat leuk Lizebeth, dat je theologie studeert! Waar? Ik doe het part-part-part-time (in de vorm van modules) want mijn tijd is erg beperkt helaas.... Maar boeiend dat ik het vind! Mara, ik hoop met je mee dat je weer aan de gezellige boeken toe komt. Ik gun het je van harte :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik mis redactiewerk nog, en niet alleen bij uitgeverijen. Vanuit mijn achtergrond als secretaresse heb ik bij verschillende bedrijven uitgaande correspondentie gecontroleerd op taal- en spelfouten. Erg leuk werk waardoor je ook heel scherp op fouten wordt (maar als je ermee stopt, gaat de scherpte er ook weer een beetje vanaf, tenminste, dat is mijn eigen ervaring ;) ). Ook mocht ik als secretaresse de nieuwsbrieven en andere vormen van communicatie verzorgen, dat is ook heel leuk, mits je bij een klein bedrijfje werkt waar ze geen PR-mensen enzo in dienst hebben ;).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lesboeken redigeren is toch ook redactie :nod: Ik redigeer ook wel andere teksten, het is inderdaad leuk werk Ajstinad! Jammer dat die scherpte er dan toch weer een beetje vanaf gaat. Maar het schrijven houdt je ook wel scherp, toch?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, het schrijven houdt je ook scherp, ik kan merken dat ik er weer beter in word ;) (ook in alles nog een keer nalezen voor ik het post, want anders... ;) )

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijfgraag 18. Ik schreef al artikelen voor Wij Jonge Ouders. Toen ik mijn hoofdredactrice meldde dat ik zwanger was (van mijn tweede kind), vroeg ze me als columnist.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuke vraag! Ik heb les gegeven (Nederlands), als journaliste & recensente gewerkt, voor mijn eigen lessen en colleges readers gemaakt, voor educatieve uitgeverijen schoolmateriaal geschreven en redactiewerk gedaan. Nu doe ik dat allemaal niet meer. Ik hield geen tijd over voor het 'echte' werk en dat is en blijft fictie schrijven. Dus ging ik fulltime schrijven. Maar ja, dan ben je niet meteen wereldberoemd en stinkend rijk. ;) Nu werk ik af en toe - als de armoe echt voor de deur lijkt te staan - als serveerster (eerder als schoonmaakster) via een uitzendbureau. Dat schoonmaken was niks, ik heb nog nooit zoveel menselijke arrogantie mogen meemaken als in dat baantje. Heel leerzaam, dat wel, en een prachtige inspiratiebron. :D Maar serveren is leuk werk, ik doe het met plezier en het lijkt totaal niet op schrijven. Ook hier doe ik veel inspiratie op. Maar het liefst schrijf ik gewoon: dat is mijn beroep. :)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja de kroeg is ook altijd een inspirerende plek. Ik werk net als Ariadne als barvrouw/serveerster in een zeer kleurrijke tent. Ook de klanten vind ik erg leuk, tevens omdat ik zoveel alleen zit achter mn werktafeltje...

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eliesje: in Ede, ook parttime - maar het tempo ligt hoog. Jij dan?

Wees niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,
wees alleen bang om stil te staan

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
overigens zou ik dat dus weer niet kunnen: schrijven terwijl je op "je werk" bent. Een soort calvinistisch arbeidsethos :unibrow: Om te schrijven heb ik mijn eigen omgeving nodig waarin ik me totaal kan afzonderen en een beetje egocentrisch kan zijn.
Dat hangt helemaal van je werk af Sabarinde. Toen ik student was had ik een baantje bij een benzinepomp. Overdag was daar nog wel schoonmaakwerk in de shop, of het wassen van de auto's. Maar 's avonds was er weinig te doen, behalve op klanten wachten. Tja, mijn werkstukken en stageverslagen heb ik daar gemaakt en ik heb er ook regelmatig tentamens zitten leren. Ideaal. Op dit moment zit ik achter de kassa bij een supermarkt, dan kun je dus op je werk niet schrijven, maar je maakt er wel leuke dingen mee om te verwerken haha. En het is ideaal om te combineren met moeder zijn en schrijven. Beter dan voor de klas staan, in mijn geval dan, dat zou ik zelf niet goed kunnen combineren.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bibliothecaris :) . Altijd boeken om je, dat lijkt me nou echt fijn! Ik heb weleens in de bibliotheek gewerkt, echt GE-WEL-DIG! Ook in de boekenwinkel werken of een eigen boekenwinkel beginnen lijkt me superleuk! Later wil ik dan ook in de bibliotheek werken (Als schrijven voor m'n beroep niet lukt ;) :P) of een boekenwinkel beginnen...

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bibliothecaris heb ik ook naar zitten kijken. Je hebt ze in veel richtingen. Zo las ik dat je de HBO - Opleiding Informatiedienstverlening en Mangement ( IDM ) kon doen in 4 jr. Ook heb je: MBO - Opleiding Informatiedienstverlening Bibliotheken. Dan kun je bij openbare bibliotheken en informatie– en documentatiecentra van (overheids)instellingen aan de slag. Je werkt dan meestal als informatiemedewerker en helpt onder andere bij het innemen en uitlenen van materialen. Wil je aan de slag als bibliothecaris, dan moet je je onder andere verder verdiepen in het beheer van een collectie. Werken in een boekenwinkel lijkt me ook erg tof!