geestelijke literatuur

nadat ik wat heb zitten te lezen en wat heb zitten te zoeken plaats ik deze vraag maar hier. gezien het onderwerp zal ik eerst maar eens een paar schrijvers noemen door wie ik erg geïnspireerd ben. als eesrt Henri Nouwen, Anselm Grün, C.S. Lewis, Thomas Merton (als ik het zo goed schrijf), Kathleen Norris en Geoff Thompson (alhoewel hij hele andere soorten boeken schrijft) door wat te zoeken op het net kwam ik erachter dat essays, denk ik, het meeste aansluit op de dingen die ik graag mag schrijven. het gaat dan voornamelijk over spirituele dingen. niet zoals het glaasje draaien en tarot kaarten leggen maar, meer de spiritualiteit over het 'geestelijke leven'. eigenlijk een beetje zoals 'monks and nuns' in het leven staan. daarom was eigenlijk mijn vraag of er hier ook meer mensen zijn die een dergelijke interesse hebben en, wat mensen zonder die interesse ervan vinden? of er ook mensen zijn die weten waar je ergens op het internet zo’n soort plek kunt vinden waarover je er meer kunt lezen? Dit dan voornamelijk omtrent het schrijven…?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ken alleen Henri Nouwen in een preek 'U bent geliefd'.

Ik heb zelf weinig geestelijke boeken en lezen in die tak vind ik niet zo heel erg interessant. Daarentegen krijg ik wel mijn wekelijkse portie geestelijk voedsel in de kerk.

Op internet weet ik niet of er een speciaal forum, of een andere digitale ontmoetingsplek is.

Wat is het precies wat je inspireerd eigenlijk? Is dit vanuit het schrijven van de auteurs en tot wat inspireerd het jou?

3 januari 2010 - 21:16

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb vroeger aardig wat van dit soort boeken gelezen. Henri Nouwen, C.S. Lewis en wat andere meer onbekende namen. Vaak schreef ik dan mijn eigen gedachten op naar aanleiding van wat ik las.
De enige christelijke schrijver die ik nu nog kan pruimen, is Adrian Plass vanwege zijn humor en relativeringsvermogen. De rest doet me helemaal niets meer.

3 januari 2010 - 23:32

goh, leuk dat er toch reacties hier opkomen.

@ jascha: het is moeilijk uit te leggen wat mij inspireert. het is hoe die schrijvers denken en ik zelf ook zo denk. proberen het diepere van alles te vangen. doch, neits is te vangen met woorden wat het alleen maar moeilijker maakt. het is proberen door alle 'versluimmeringen' heen te kijken en kijken naar de ware dingen. wat die ware dingen dan ook weer mogen zijn, kijken naar de dingen waaruit je iets kunt halen waaruit je iets kunt leren.
laten we het zo zeggen, 'het aardse is niet belangrijk, maar hetgeen wat er boven is'... ik heb het eens ergens zo gehoord of ergens gelezen , 'mensen leven alleen maar aan de buitenkant, terwijl er zich vanbinnen ook een leven bevindt'.

@ andrea: ik ga eens kijken naar Adrian Plass, wie weet misschien spreekt dit mij ook wel aan! tnx! en trouwens je gedachten opschrijven is inderdaad een goed iets, zo heeft Henri Nouwen ook bepaalde boeken geschreven, dat zijn vaak de puurste dingen waaraan je iets zou kunnen hebben ....

4 januari 2010 - 7:32

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
www.shodo.nl organiseert regelmatig korte schrijfretraites in kloosters, of 'kloostergangen' waarbij je een jaar lang regelmatig kloosters gaat bezoeken (in combinatie met schrijven). De cursussen gaan dus over schrijven om inzicht te krijgen in jezelf, geen fictie e.d. Vaak voor vrouwen, maar er zijn ook mannengroepen, en ook online cursussen. Soms doen ze dit ook aan de hand van een boek, zoals bijv. 'Een levensregel voor beginners' van Wil Derkse, dat gaat over Benedictijnse spiritualiteit. Misschien is dat iets voor je? En ik geloof dat er nog iemand is die een online cursus verzorgt ad hand van dat boek, maar ik kan even niet opkomen wie. Waarschijnlijk kun je dat terugvinden onder de knop Atelier/activiteiten bovenaan deze pagina. Ander interessant boek is: 'Schrijven vanuit je hart', van Nathalie Goldberg. Geen westerse spiritualiteit, maar gebaseerd op het Zen Boeddhisme. Niettemin erg interessant om te lezen en ook voor je schrijven kun je er veel aan hebben.
5 januari 2010 - 12:32