Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Software voor het schrijven van een boek.

Hoi iedereen.

Zoals iedereen hier ben ik ook bezig met een boek schrijven. Na inspiratie van het boek "ERAGON" van Christopher Paulini. :D Ik schrijf momenteel met het programma MSWORD. Alleen ik vind het nogal een beetje lastig om een goed overzicht te krijgen met al die bladzijdes die je al getypt hebt. En het aanpassen van lettertypes, groottes en kleuren is ook wel lastig.

Bestaat er voor het schrijven van een boek spreciale software? En waar zou ik die kunnen vinden. Ik geef toe dat ik niet in staat ben dure software te gaan kopen om alleen mijn boek te kunnen schrijven dan. Dan maar WORD, :P, maar als er een programma is dat niet al te duur is en het liefst gratis kan ik daar wel eens over na gaan denken. Ben namelijk een arme student ;).

Ik zou het fijn vinden als iemand mij hiermee kan helpen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind word een geweldig programma om mee te schrijven, simpel en doeltreffend, zeg maar.
Alleen jammer dat 't het Groene Boekje gebruikt voor spellingcontrole. Sommige (door de Taalunie goedgekeurde) woorden worden met dik rood onderstreept.
Als ik een overzicht wil van de pagina's druk ik op de knop 'afdrukvoorbeeld', dan kun je het hele document als een boek doorlopen.
Eerlijk gezegd heb ik er nooit over nagedacht om met een ander programma te schrijven.

Eufdrie

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hmmm, maar ik vroeg mezelf al lang af of er nog wel iets anders bestond en dat echt specifiek voor boeken schrijven was. Wat ik me ook afvraag is wat is nu het formaat van een gemiddeld boek. Want als je het in word typt dan doet deze dat op een A4.

Ik weet niet of het dan ook van belang is dat je de marges aanpast maar stel dat je je boek laat lezen aan een uitgever is het allemaal op A4 formaat. Zal de uitgever dat zelf dan aanpassen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het enige wat je nodig hebt voor het schrijven is een bruikbare tekstverwerker en een hoop inspiratie...

Wanneer je zo ver komt dat een uitgever je boek wil uitgeven zal hij van je verlangen dat je je boek aanlevert als een TEKSTbestand. Dat kan zijn geschreven, uitgeprint of op floppy of CD, zonder indeling of andere tierelantijnen, met alleen een aanduiding van de hoofdstukken.

Formatteren doet de uitgever zelf; evenals de indeling van het boek en het lettertype. Uiteraard in overleg met de schrijver, maar een goeie uitgever heeft oneindig veel meer ervaring met dit soort dingen en zal vrijwel altijd doodgewoon uiteindelijk gelijk blijken te hebben.

Je MANUSCRIPT lever je in bij de uitgever uitgeprint op A4 met een normale leesbare letter en anderhalve regelafstand. Zorg voor een brede marge zodat hij eventuele kanttekeningen kan plaatsen!

Jij als schrijver hoeft je dus geen zorgen te maken over boekformaten en dat soort dingen. Je schrijft alleen je verhaal en alle technische aspecten zoals formaat en indeling komen pas bij de uitgever ter sprake als het boek AF is en hij het inderdaad wil uitgeven.

Succes met je boek!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja dank u.

Ik begrijp de zin van schrijver toch een stuk beter. ;)
En al ben ik nog niet zo ver :oops:

En ik zag op de site wel informatie over de maunscript alleen ik kan er niet echt bijkomen wat het nu echt inhoud. En de synopsis zegt me ook vrij weinig.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja dank u wel. Er is nog echt veel te lezen voor mij. Maar ik heb weer een vraag. Ik heb zo wat zitten ronsnuffelen op die site met de prijzen en de inkomende winsten. Zo'n 10% royalty bijvoorbeeld. Ik weet dat een royalty een deel van de winst is. En dat van de andere 90% dan het papier, drukken en binden betaalt worden en de rest naar van de winst naar het bedrijf gaat. Maar wil die 10% royalty zeggen dat je dat per gedrukt boek krijgt of per aantallen van een hoeveelheid boeken?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hai Foxxias,

Ik moest even lachen. Niet uitlachen. Maar eerst zoek je software die je kan helpen een boek te schrijven en dan maak je je zorgen over het eventuele gage. Je krijgt betaald per druk, dus niet 3 euro voor een verkocht boek. Het wil dan niet zeggen dat die hele druk wordt verkocht. Er kunnen nog genoeg exemplaren in de winkel liggen. Het gaat om de verkoop aan winkelketens en dat gaat echt niet per stuk. Tenzij je erg specifieke onnderwerpen neemt, een wetenschappelijk boek schrijft of poezie. Je kunt ook schrijven voor een vast bedrag. Bijvoorbeeld als je damesrommannetjes schrijft. Dan krijg je gewoon een bedrag, ongeacht hoeveel er van de boekjes worden verkocht.

Wat het formaat betreft. Dit wordt meestal door de uitgever bepaald. Jij levert meestal een uitprint deel van je boek in, plus een synopsis - gewoon de essenties van je verhaal, waar het echt om gaat - en als dat de uitgever aanstaat, lever je het digitaal aan. Dan is het formaat waarin jij het aanlevert niet van belang. Wel is het handig zelf zo naturel mogelijk je instellingen te houden. Dus geen woordafbreking, niet zelf marges instellen etc. Ik gebruik altijd regelafstand 1,5, zodat redacteuren eventueel aantekeningen tussen de regels kunnen zetten. Van belang voor je manuscript.

Nou, veel succes (ook met je arme studie) en groetjes,

Marcello

Wat schrijven betreft. Vooral proberen jezelf aan te leren als een schrijver naar dingen te kijken. Zoals een schilder naar dingen kijkt en daarbij denkt hoe hij of zij dat met verf kan vangen, zo kun je leren naar dingen te kijken hoe je ze in woorden moet vangen. Overal valt over te schrijven en overal valt interessant over te schrijven.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een goedkope tip (gekregen van een uitgever)...voor MS Word.
Je bouwt een stramien voor een standaardboek (135x215mm).
Lettertype Garamond 11 pt
regelafstand 1,5 (ik gebruik single)
Titel verhaal 14 pt
Kopwit 19 mm
Onder 28 mm
Rugwit 15 mm
Buitenzijde 17 mm
Marge spiegelen bij even/oneven pagina's
Tekst uitvullen

Dan pak je een boek uit de boekenkast.
Pagina 1: de titel van je boek
pagina 2: je creeert alvast enthousiast in je stramien de ruimte voor je ISBN-nummer, naam uitgever, en het hele "copyright" bericht.
Pag 3: Titel, daaronder je naam, daaronder roman/verhalen/dichtbundel
Pag 4: blanco
Pag 5: begin van je verhaal of inhoudsopgave

Tot op de regel nauwkeurig heb jij nu een stramien voor een standaardboek van 135X215 mm. Geloof me dat het klopt.

Wil je software om scripts te schrijven of meer over schrijven lezen dan verwijs ik je naar www.bbc.com Geweldig wat je daar aan "writing" kunt vinden. Scripts en heel veel info over karakters/plots en weet ik veel wat.

Ik werk op dit moment aan 2 boeken tegelijk en als ik mijn Worddocument open dan zie ik "een boek" vooral als je er doorheen scrollt op 50% van de grootte.

Succes!

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
Een goedkope tip (gekregen van een uitgever)...voor MS Word.
Je bouwt een stramien voor een standaardboek (135x215mm).
Lettertype Garamond 11 pt
regelafstand 1,5 (ik gebruik single)
Titel verhaal 14 pt
Kopwit 19 mm
Onder 28 mm
Rugwit 15 mm
Buitenzijde 17 mm
Marge spiegelen bij even/oneven pagina's
Tekst uitvullen

Dan pak je een boek uit de boekenkast.
Pagina 1: de titel van je boek
pagina 2: je creeert alvast enthousiast in je stramien de ruimte voor je ISBN-nummer, naam uitgever, en het hele "copyright" bericht.
Pag 3: Titel, daaronder je naam, daaronder roman/verhalen/dichtbundel
Pag 4: blanco
Pag 5: begin van je verhaal of inhoudsopgave

Tot op de regel nauwkeurig heb jij nu een stramien voor een standaardboek van 135X215 mm. Geloof me dat het klopt.

Wil je software om scripts te schrijven of meer over schrijven lezen dan verwijs ik je naar www.bbc.com Geweldig wat je daar aan "writing" kunt vinden. Scripts en heel veel info over karakters/plots en weet ik veel wat.

Ik werk op dit moment aan 2 boeken tegelijk en als ik mijn Worddocument open dan zie ik "een boek" vooral als je er doorheen scrollt op 50% van de grootte.

Succes!

Bedankt voor de tip! Heel nuttig, ik kan nu ook ongeveer zien hoeveel bladzijden (in boekvorm) ik schrijf per dag, of hoeveel pagina's een verhaal zal innemen. En het is altijd geruststellend om te weten dat deze raad van een uitgever komt. Als beginneling weet je soms niet of je die dingen wel goed aanpakt en word je onzeker.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie wrote:
Denk er wel aan dat als je ooit een manuscript naar een uitgever stuurt, zij vragen om A4 formaat, lettergrootte 12, regelafstand 1.5, enkelvoudig geprint.

En als er interesse is vragen ze vanzelf om een digitale versie (per e-mail of cd) en mijn ervaring is dat het dan echt niet zo veel uitmaakt in wat voor vorm of bestand het allemaal staat, zolang ze er maar wat mee kunnen!

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In het programma MS Word kun je je papierformaat wijzigen. er zijn 15 opties ingevoerd en je kunt ook zelf instellingen van formaten kiezen. Zo kun je printen op a4, a5, a6 formaat etc. wat je maar wilt. Hulp nodig bij word? mail me!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil dit oude topic weer eens leven inblazen, want ik hoor her en der dat het wel handig is, goede software. Las positieve dingen over PageFour. heb het even gedownload, maar het ziet er nog niet gebruiksvriendelijk uit. iemand ervaring hiermee? want met alleeen word wordt het bij mij gauw een zootje met versies en schaduwbestanden end.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het programma Pages, waarbij je uit verschillende sjablonen kan kiezen. Daarnaast het je ook Word voor de Mac (er is net een nieuwe versie uit van Office, Office for Mac 2008). Er is vast nog meer, maar dat weet ik zo niet.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb nu pagefour gedownload, de variant van scibener(mac) op windows. Maar ik zie er nog niet het nut vanin. Toch heb ik behoefte om eene ordening in mijnwerk, alles bij elkaar te houden wat bij eenbepaald manuscript hoort. Had gehoopt dat mensen hier ervaring hadden.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is gratis software beschikbaar met name gericht op scenarioschrijvers. Ik zal de site voor je opsnorren. Verder: om het je makkelijk te maken probeer in de zetspiegel te schrijven met twee regels spatie. Redacteurs vinden dat makkelijk leesbaar (ik niet). De zetspiegel zijn de uiterste grenzen van je tekst. Houdt ook rekening met een afloop van 4mm. Google op yBook en yWriter

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch heb ik behoefte om eene ordening in mijnwerk, alles bij elkaar te houden wat bij eenbepaald manuscript hoort.
Alles opslaan in één bepaalde map, die je dan de naam geeft van je manuscript. En als het moet submappen 'deel 1', 'deel 2', weet ik veel wat. Zo doe ik dat tenminste en het werkt voor mij prima tot de map te vol wordt. Dan maak ik een nieuwe aan.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MichaM Vindt je het interessante software? Ik heb er helaas niets aan want mijn opmaakprogramma accepteert alleen Wordbestanden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik vind het best prettig werken, al die losse scenes. Goed overzicht en je kunt je verhaal in stukken schrijven. Ik heb ontdekt dat het plotten van een verhaal voor mij goed werkt voor ik begin met schrijven, en yWriter geeft me die mogelijkheid vrij simpel. Als het af is, plak ik het in OpenOffice en sla ik het op als .doc, mocht ik er verder iets mee willen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aansluitend bij deze oproep, maakte ik mij lid hiervan met een andere vraag: Ik gebruikte altijd Word Perfect met stijlen voor indelingen e.d. om in 1 X titels op elk niveau te kunnen veranderen, maar dit is vrij complex en in PDF of nog meer naar HTML-omgezet (internettaal) krijg ik toch niet wat ik wil. Toch lijkt me het gebruiken stijlen, subdocumenten en genereren van automatische inhoudsopgeven of referentielijsten nog altijd superieur in bijv. een versie WP9 dan wat je in Word vindt, zeker als je merkt dat automatisch de layout zich aanpast, de nummering en het vrij crash-vrij werkt versus Word. Maar hoeveel WP-gebruikers zijn er nog buiten deze 'oude zak' hier??? Met Frontpage direct werken is ook niet ideaal. Nu ben ik met een aantal omvangrijke en ook wetenschappelijkere stukken bezig (zeer breed, ik studeer sinds ik geen televisie meer heb elke avond zo'n 15 minuten over de meest diverse zaken en eigenlijk ben ik daar al van na mijn school mee bezig), maar wat ik zou kunnen gebruiken is software die toestaat om de inhoudstafel te creëren en van daaruit de inhouden uit te kunnen klappen en te verwerken. Om leesbaar te zijn (ja, ik ben een veelprater/veelschrijver), zou ik daarom vooral een structuursoftware willen die ingevuld kan worden, layout voor lettertype is compleet ondergeschikt daaraan. [bold]Weet er iemand hier iets meer over? PHP-script lijkt me niet echt nuttig, maar ik denk dat deze vraag zeer toekomstgericht is (ik probeer altijd op middellange termijn te denken, spreke 5 à 10 jaren).[/bold]

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MichaM, kun jij werken met Ywriter? Ik heb het gedownload, maar ik zie enkel en geel leeg vlak met daarboven enkele mogelijkheden. Om het te gebruiken zou ik een gebruiksaanwijzing nodig hebben die ik niet zie staan. Hoe heb jij dat allemaal ontdekt? En bovendien, wat er tsaat is in het Engels. Ik heb meer aan een Nederlandse tekst, dan begrijp ik wat ik lees. Ik kan wel Engels lezen, maar als er een vreemd (meestal technisch) woord voorbij komt, moet ik eerst vertalen. Als dat is gebeurd, weet ik niet meer waar het over ging, dus moet ik opnieuw beginnen. Dat is toch geen doen? Hé de gebruiksaanwijzing voor codes staat er weer bij. Dries!! dank je. :ontopic:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ben ik met een aantal omvangrijke en ook wetenschappelijkere stukken bezig (zeer breed, ik studeer sinds ik geen televisie meer heb elke avond zo'n 15 minuten over de meest diverse zaken en eigenlijk ben ik daar al van na mijn school mee bezig), maar wat ik zou kunnen gebruiken is software die toestaat om de inhoudstafel te creëren en van daaruit de inhouden uit te kunnen klappen en te verwerken. Om leesbaar te zijn (ja, ik ben een veelprater/veelschrijver), zou ik daarom vooral een structuursoftware willen die ingevuld kan worden, layout voor lettertype is compleet ondergeschikt daaraan.
Misschien is FreeMind iets voor jou?

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil dit oude topic weer eens leven inblazen, want ik hoor her en der dat het wel handig is, goede software. Las positieve dingen over PageFour. heb het even gedownload, maar het ziet er nog niet gebruiksvriendelijk uit. iemand ervaring hiermee? want met alleeen word wordt het bij mij gauw een zootje met versies en schaduwbestanden end.
Ik heb de afgelopen dagen ook maar eens wat software geprobeerd. Normaal werk ik met OpenOffice, doet het an sich prima als tekstverwerker, maar vind ik niet per sé handig met al die docu's die je dan weer op moet zoeken, duizenden versies, pagina's met karakters etc. -yWriter gedownload: ik heb hem geopend en ben meteen afgehaakt. -Liquid Story Binder: zag er veelbelovend uit, mooie vormgeving, vooral het aanmaken van hoofdstukindelingen e.d. was fijn. Maar als tekstverwerker vond ik hem niet prettig, en hij heeft geen fijne werklayout (allemaal losse vakken op je werkblad). Verder véél te veel mogelijkheden die ik van mijn levensdagen niet ga uitzoeken/gebruiken. Er zit een leercurve in van hier tot Tokio, daar heb ik geen zin in. -Vandaag voor het eerst met PageFour gewerkt. Tot nog toe vind ik het fantastisch, precies wat ik zocht. Simpel, overzichtelijk, je kan het helemaal op je eigen manier indelen, mapjes en documenten staan in een overzicht ernaast en het werkt met tabbladen: súperhandig! Bovenal: intuïtief, je kunt meteen aan de slag. Ik ben blij, het is natuurlijk nog even aanzien hoe het op de lange termijn werkt, maar ik vind het nu al veel prettiger dan OpenOffice. Zie: http://www.softwareforwriting.com/ Je kan een gratis versie downloaden, die is geloof ik iets gelimiteerd, maar werkt prima. Voor 35 dollar heb je een ongelimiteerde versie.