yWriter

4 reacties [Laatste bericht]
Dreaming
Laatst aanwezig: 24 min 5 sec geleden
Sinds: 6 Okt 2016

yWriter

Sinds kort ben ik bezig met een groter verhaal (boekachtig, al vind ik het eng om het een boek te noemen omdat ik bang ben dat het dat nooit wordt). Ik ben begonnen in word, maar alles staat door elkaar: een schrijfplan, achtergrondresearch, nog te beantwoorden vragen, personages, losse scenes en ik verlies het overzicht.
Na wat googlen heb ik yWriter gedownload en dat ziet er veelbelovend uit. Er zijn echter zoveel opties en ik weet niet goed welke wel en niet te gebruiken. Dit zal voor een deel vooral experimenteren zijn. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen met yWriter.
Welke opties gebruik jij en wat levert het je op?
Hoe begin je met schrijven in yWriter?
Wat zijn tips bij het gebruiken van yWriter?

You can't use up creativity, the more you use, the more you have (Oscar Wilde)

Reacties

Iessie
Laatst aanwezig: 15 uren 5 min geleden
Sinds: 21 Apr 2015

Ikzelf heb ywriter ooit eens gedownload, maar het vrij snel weer verwijderd omdat ik het erg onoverzichtelijk vond. Op dit moment werk ik met het volgende:
-een word document waarin mijn manuscript staat.
-een kladblok bestand met een korte beschrijving wat in welk hoofdstuk gebeurt.
-een notitieboekje waarin ik info over de personages bijhoud.

Ik wil ywriter niet afkraken, maar wellicht werkt bovenstaande ook prima voor jou.

Josta-Mari
Laatst aanwezig: 1 dag 14 uren geleden
Sinds: 12 Okt 2015

Ywriter heb ik weleens geprobeerd, maar ook snel verwijderd. Momenteel gebruik ik WriteItNow. Dit is een overzichtelijk programma met veel handige foefjes. Het nadeel van dit programma is dat het geheel in het Engels is. Spellingscontrole zoals in Word, zit er dus niet in. Daarnaast biedt dit programma wel veel andere mogelijkheden zoals een tijdlijn, grafieken, karakters uitdiepen, locaties beschrijven, afbeeldingen toevoegen enzovoort. Je kunt een gratis proefversie downloaden om te kijken of het iets voor je is. Dit programma wordt wel bijgehouden. Er is af en toe een update.

'Just tea for me thanks'

frietjefrut
Laatst aanwezig: 1 dag 18 uren geleden
Sinds: 4 Jan 2015

Ik heb ook ooit ywriter geprobeerd. Oké, ik heb het 1 dag geprobeerd. ik vond het niets. ik vond het ook te onoverzichtelijk.

als ander probeersel had ik toen de proefversie van scrivener gedownload en daar ben ik zo tevreden over! Ik weet het, scrivener kan ook heel onoverzichtelijk zijn, maar na een paar filmpjes op youtube en eigen uitprobeersels vind ik het een super fijn programma.

Maargoed, even terug naar ywriter, zoek op youtube een handleiding. dat helpt.

Tja.. en toen?

Dreaming
Laatst aanwezig: 24 min 5 sec geleden
Sinds: 6 Okt 2016

Bedankt voor jullie reacties.
Wat is het verschil tussen yWriter en Scrivener en WriteItNow? De laatste twee heb ik niet geprobeerd, maar het klinkt ongeveer hetzelfde als ik de beschrijvingen lees. Het voordeel van yWriter vind ik dat het gratis is.
Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van mijn personages en vind het systeem van yWriter daar toch wel fijn voor werken.

You can't use up creativity, the more you use, the more you have (Oscar Wilde)

Volkskrant looft Schrijven Magazine

In een stuk getiteld: 'Schrijven Magazine, omdat iedereen schrijver wil worden'.

Lees meer
Lees hier hoe het werkt!

en krijg zelf een cadeau!

Lees hier hoe het werkt!
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 26,50 én 3 cadeaus!

Profiteer nu!
Geef Schrijven Magazine cadeau! (Beeld: SXC)

Geef Schrijven Magazine cadeau!
(en krijg zelf ook een presentje) 

Bestel nu!