Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Layout dichtbundel - biografie- ebook

Ik wil een dichtbundel en mijn levensverhaal uitbrengen als ebook. Ik heb het in een kingsoftbestand staan, het leest nu zoals je een thesis zou leven, gewoon een saai document. Ik begin dan te experimenteren met kleurtjes ed, maar dat lijkt nergens op. Ik wilde bv. ook een background zetten, maar dan was dat ineens een background voor alle pagina's. De inhoud is uiteraard het belangrijkst, maar ik vroeg me af of je online makkelijke tools kunt vinden om een redelijk aangename layout te krijgen. Ik kan er geen geld aan uitgeven zolang ik niets heb verdiend. Het hoeft qua layout geen meesterwerk te zijn, maar toch dat net ietsje meer dan een gewoon wit blad.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Djenner, Wij hebben al min of meer antwoord gegeven op deze vraag in de andere thread. http://www.schrijvenonline.org/forum/het-schrijfp… Een ebook is in feite ´text only´. Geen opmaak, want de lezer kan op zijn eigen ereader dingen instellen zoals hij dat zelf wil. De Stijlgids van Smashwords (zie andere thread) is een goede leidraad. Succes! Maria

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De inhoud is uiteraard het belangrijkst, maar ik vroeg me af of je online makkelijke tools kunt vinden om een redelijk aangename layout te krijgen. Ik kan er geen geld aan uitgeven zolang ik niets heb verdiend. Het hoeft qua layout geen meesterwerk te zijn, maar toch dat net ietsje meer dan een gewoon wit blad.
Wat jij onder 'een redelijk aangename layout' verstaat, vindt een ander weer praktisch onleesbaar. Zelf heb ik een tijdje mijn ebooks op mijn ipad gelezen. Daarop kun je inderdaad de achtergrondkleur instellen: wit, sepia of zwart met witte letters (diapositief). Ik koos voor de laatste want dat vond ik rustiger voor mijn ogen. Een ander vindt juist sepia geschikter. En weer een ander kiest gewoon voor het witte blad. Velen vinden digitaal lezen niks en die kiezen voor de papieren variant. Ik koos uiteindelijk voor een ereader omdat zo'n apparaat licht is en je tegelijkertijd je hele bibliotheek bij de hand hebt. Want ebooks zijn qua bestand heel klein omdat ze, zoals Maria meldt, alleen uit tekst bestaan. Jij wilt grafische elementen toevoegen aan je werk omdat je denkt dat het meerwaarde biedt waar de enige toevoeging juist vanuit het alfabet moet komen en dat dus al het grafische geneuzel waar jij de lezer mee denkt te verrijken juist een averechts effect heeft.