Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Na de school voor de journalistiek...

Hoi allemaal, Eindelijk heb ik weer eens een beetje tijd om te schrijven... en ik vind dat ik best nog wel wat dingen kan leren. De grote zoektocht naar een passende schrijfcursus kan dus beginnen :-) Ik twijfel. Eerst maar eens een kleine, schriftelijke cursus, zoals de cursussen die op deze site staan? Of toch gelijk maar het grotere werk? Ik kan m'n geld immers maar 1x uitgeven, helaas! Wat ik erg lastig, vind, is inschatten wat voor niveau al die cursussen hebben. Aangezien ik journalistiek heb gestudeerd, zit ik ook niet echt te wachten op zo'n heel erg basic cursus waar mensen voor het eerst kennismaken met verschillende doelgroepen, het idee van 'show, don't tell', d's en t's, etc. Aan de andere kant is journalistiek natuurlijk weer niet hetzelfde als creatief schrijven (of misschien hangt dat af van de krant waarvoor je werkt, hahaha!), en hoeft een goede journalist niet direct een goede schrijver te zijn. Alles op een rijtje: Mijn ambitie: jeugdboeken schrijven. (Zeg maar de kinderboeken die je als volwassene ook heel 'goed' kunt lezen; daarmee vallen brede cursussen 'schrijven voor kinderen' dus wel snel af) Wat ik wil leren: karakters beter ontwikkelen / beschrijven, plotontwikkeling bij langere verhalen (korte misschien ook wel), en ik trap nog wel eens in de valkuil van vertellen in plaats laten zien (alhoewel ik in één van mijn verhalen juist weer expres een verteller heb, die bepaalde stukken invult). Wat zijn jullie ervaringen? Als een cursus op zichzelf misschien erg basic is, kun je er dan toch 'meer' uit halen doordat je een goede docent hebt? En waar kun je het beste beginnen als je journalistiek hebt gestudeerd? Tips zijn bijzonder welkom!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Pipo (ik heb de neiging meteen 'koeien' achter je naam te denken, sorry). Journalistiek is lastig te vergelijken met cursussen creatief schrijven. Tenminste, dat vind ik. Ik heb na de toenmalige SvdJ diverse workshops en cursussen gevolgd en van allemaal ben ik nog behoorlijk veel wijzer geworden. Met de cursussen die hier via SOL worden hebben aangeboden, heb ik geen ervaring, misschien dat andere forummers daar meer over kunnen vertellen. Als je je in eerste instantie op schrijven voor kinderen wilt richten, ikzelf vond onder meer de workshop van Wim Daniëls heel inspirerend en praktisch.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ing, Ja, ik heb zijn boek gelezen en vond dat erg verhelderend, met concrete voorbeelden. Tja, ik blijf het moeilijk vinden om te kiezen, hoor... :-) Ooit zal ik de knoop moeten doorhakken, maar ja, ik kan m'n spaarcentjes maar 1 keertje uitgeven...

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Pipo! Ook ik heb de SvJ gedaan (Zwolle). je hebt inderdaad gelijk: Er wordt niet echt veel aandacht geschonken aan creatief schrijven. Een cursus daarentegen is naar mijn mening weggegooid geld. Welke cursus je ook neemt, het is allemaal leren hoe je over gebaande paden loopt. De feedback van docenten hangt natuurlijk ook af van hoe de vlag bij hem/haar staat. Mijn ervaring is dat de praktijk de beste school is. Het meedoen aan wedstrijden of je verhalen opsturen naar literaire tijdschriften is, wat mij betreft, de beste manier om je techniek en stijl te verbeteren. Maar ook schrijven voor journalistieke media geeft je veel ruimte om je creativiteit te testen. Ik vind dat je best veel ruimte hebt om je stilistisch te onderscheiden bij kranten, bijvoorbeeld. Punt is, je moet wel durven! Vooral als beginnend journalist is het best eng om meteen met je eigen stijl te beginnen of hiermee te spelen.